Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352061
Kassa kondensatorer kan antingen vara busenkelt att se, eller omöjligt att se utan att mäta. Det beror även på typ av kondning.
Bild

Den modellen brukar vara relativt enkel att se. Antingen så har den läckt, vilket brukar synas i form av grön/vit sörja runt kondningen, eller så buktar den utåt vid krysset på ovansidan.
Det sistnämnda kan vara lite lurigt dock, speciellt på gamla komponenter. Ibland buktar dom utåt trots att dom fungerar felfritt.

Det enda sättet att säkert veta att en kondning är kass är att mäta upp den, det kräver att man löder bort kondningen och använder ett instrument, eller multimeter, som kan mäta kapacitans. Volt-mätning fungerar sällan, det brukar bara visa om den är tvärdöd eller inte.

blastlast skrev:Tack... men jag får inte riktigt klarhet i om kraftsteget är detsamma som motståndet eller reläet?
Bilar med ECC(dvs, med steglös styrning av fläkten) har bara ett kraftsteg, eller effektsteg som det också kallas. Klassiska motstånd sitter i bilar utan ECC(dvs, med fasta hastigheter av fläkten)
#1352695
Lucif3r skrev:Kassa kondensatorer kan antingen vara busenkelt att se, eller omöjligt att se utan att mäta. Det beror även på typ av kondning.
Bild

Den modellen brukar vara relativt enkel att se. Antingen så har den läckt, vilket brukar synas i form av grön/vit sörja runt kondningen, eller så buktar den utåt vid krysset på ovansidan.
Det sistnämnda kan vara lite lurigt dock, speciellt på gamla komponenter. Ibland buktar dom utåt trots att dom fungerar felfritt.

Det enda sättet att säkert veta att en kondning är kass är att mäta upp den, det kräver att man löder bort kondningen och använder ett instrument, eller multimeter, som kan mäta kapacitans. Volt-mätning fungerar sällan, det brukar bara visa om den är tvärdöd eller inte.


Hej igen och tack för bra svar!

Har plockat ur värmereglaget och skruvat isär och det är definitivt en eller två kondensatorer som gått. Det ser rätt bränt ut, tror du det går att rädda eller ska jag försöka få tag i ett nytt reglage? Om det går, vet du vad det är för kondensator jag behöver? Är lite bevandrad i lödning, men inte tillräckligt för att hitta rätt i kondensatordjungeln. :)
IMG_4055.JPG
IMG_4055.JPG (151.64 KiB) Visad 419 gånger
IMG_4054.JPG
IMG_4054.JPG (150.63 KiB) Visad 419 gånger
IMG_4053.JPG
IMG_4053.JPG (177.38 KiB) Visad 419 gånger
#1352701
Jag skulle satsa på en ny enhet. Det är ju inte enbart kondingarna som gått, ser även en diod som exploderat samt brända ledningsbanor. Har sysslat med elektronik i 40 år och skulle personligen aldrig ens försöka laga. Har gått rejält med ström på fel ställen . Så där kunde det se ut när förhoppningsfulla kunder skickade in enheter för rep när åskan slagit ner.
#1352702
Skaffa en enhet ifrån skroten.
Nu har du en tidigare modell så om du får en senare så kommer automatic reglering inte att fungera om du bara byter direkt över.
Det gåratt fixa med att skarva in i härvan för att ge hjälpsignalen.
MEN enheten fungerar hur bra som helst på alla andra lägen :-)
Så testa den nya i alla övriga setting utom AUT ;-)
Svärfars ECC är nya variant som skulle fixas till men nu har det gått över två år och han är nöjd med att automatiken inte fungerar...
Jag har bara inte hunnit med att göra modifieringen ännu.....
#1352730
Tack alla! Har fått tag i en likadan som satt i nu, men jag funderar på om den trasiga var av en nyare modell? Den här har tre rattar, ett fläktreglage och knapparna REC och AC. Är det när den går på Auto som det smäller?

Här är den som satt i (obs, rattarna är bortplockade för jag kollade så det inte satt nån skruv där innan jag plockade ut den)
Bilagor
IMG_4056.JPG
IMG_4056.JPG (361.37 KiB) Visad 401 gånger
#1352737
Den enheten påbilden är av nyare design contra de gamla men den ser likandan ut förutom lite design ändringar i texten.
Men AUTo läget kommer inte funka OM nu inte föregående fixa kablaget.
Vad menar du men smäller? Att den går sönder?
Lycka till
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]