- tor 05 dec 2019, 03:45
#1352061
Kassa kondensatorer kan antingen vara busenkelt att se, eller omöjligt att se utan att mäta. Det beror även på typ av kondning.
Den modellen brukar vara relativt enkel att se. Antingen så har den läckt, vilket brukar synas i form av grön/vit sörja runt kondningen, eller så buktar den utåt vid krysset på ovansidan.
Det sistnämnda kan vara lite lurigt dock, speciellt på gamla komponenter. Ibland buktar dom utåt trots att dom fungerar felfritt.
Det enda sättet att säkert veta att en kondning är kass är att mäta upp den, det kräver att man löder bort kondningen och använder ett instrument, eller multimeter, som kan mäta kapacitans. Volt-mätning fungerar sällan, det brukar bara visa om den är tvärdöd eller inte.
Den modellen brukar vara relativt enkel att se. Antingen så har den läckt, vilket brukar synas i form av grön/vit sörja runt kondningen, eller så buktar den utåt vid krysset på ovansidan.
Det sistnämnda kan vara lite lurigt dock, speciellt på gamla komponenter. Ibland buktar dom utåt trots att dom fungerar felfritt.
Det enda sättet att säkert veta att en kondning är kass är att mäta upp den, det kräver att man löder bort kondningen och använder ett instrument, eller multimeter, som kan mäta kapacitans. Volt-mätning fungerar sällan, det brukar bara visa om den är tvärdöd eller inte.
blastlast skrev:Tack... men jag får inte riktigt klarhet i om kraftsteget är detsamma som motståndet eller reläet?Bilar med ECC(dvs, med steglös styrning av fläkten) har bara ett kraftsteg, eller effektsteg som det också kallas. Klassiska motstånd sitter i bilar utan ECC(dvs, med fasta hastigheter av fläkten)