NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1351522
Hej,

Jag upptäckte att plötsligt slocknar inte "instegsbelysningen"/belysning vid fötterna vid passagerarsidan under bilfärd. Den lampan lyser konstant medan kupebelysning och instegsbelysning/belysning vid fötterna på förarsidan slocknar när jag kör.

När jag sedan låser bilen med centrallås så slocknar all belysning förutom "instegsbelysningen"/belysning vid fötterna vid passagerarsidan, som fortsätter lysa en viss tid. så något måste ju ha hänt.

Vad kan jag göra? Tips?
Volvo v50 2010
#1351527
Vad är det som känner av att dörren är öppen, tänker att det är en fjädrande givare som hängt sig eller gått sönder. Ha iaf haft en bil som krånglade lite där så tryckte man lite på den gummiskyddade givaren som satt någonstans där dörr och kaross möts, man trycket lite på den så fungerade den ett tag till :-)

Så länge kan man ju ta bort lampan
#1351528
Tack för tips. Vet du var den där givaren sitter lite mer specifikt? Jag är ganska okunnig.

Det är alltså bara på högre sida/passargerarsida som belysning under handskfacket vid fötterna lyser även under färd. När jag låser bilen fortsätter den lysa en viss stund.
Kan det räcka med att byta lampa? Vad kostar det att byta givare och kan man göra det själv?
#1352605
Jag har nu med stor sannolikhet lyckats hitta felet. Nu återstår dock hur jag ska åtgärda det där jag behöver tips och hjälp.

Felet: Efter att ha läst på, så har jag kommit fram till att verkstaden måste ha förväxlat kablarna/uttagen i handskfacket med den under handskfacket vid fötterna. Om detta görs så lyser tydligen lampan under under hela tiden.

Jag testade detta på två sätt. Först genom att låta handskfacket vara öppet med tänd lampa vid start av bilen för att se om den slocknande vid start (positivt resultat). Sedan genom att öppna handskfacket innan bilen stängs av och sedan stänga av och låsa bilen, för att se om lampan i handskfacket slocknar i enlighet med övrig kupébelysning (och som lampan under handskfacket vid fötterna skulle ha gjort), positivt resultat. Allt pekar alltså på att verkstaden av misstag har förväxlat kablarna uttagen.

Hur byter jag då plats på dessa? Vilka skruvar måste jag lossna på och kan en med tummen mitt i handen lösa detta?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]