Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1329475
Ren och snygg som alltid!
Användarvisningsbild
av chasba
#1352364
Takk, Martin! :)

Det skjer ikke så mye her. Bilen står stort sett der den pleier, i garasjen på vedlikeholdslading, ren og pen. Den brukes bare en veldig sjelden gang, sist var i starten av oktober.

Tidligere i dag la jeg merke til at Volvo har sluppet en relativt ny kartoppdatering, så nå er versjon 31676580 (CD-database MCA/19/09, publisert 15.11.2019) installert. Null problem.

Sensus sier at det gjenstår 27660 km eller 3 måneder til neste service, så vi får se hva som inntreffer først. ;)
Användarvisningsbild
av Drageslave
#1352576
chasba skrev: tor 01 jun 2017, 21:58 YouTube-brukeren volvosweden har i det siste lagt ut noen interessante videoer der man blant annet ettermonterer en brakett som sterkt reduserer vibrasjoner på luftinntaksrøret, forebygger slitasje mellom ulike deler og tetter koblinger der det oppstår oljesvetting.

Dette måtte jeg naturligvis sjekke på min egen bil, og jeg så samme problem som det vises til i videoene. Jeg tok derfor på meg oppgaven med å fikse problempunktene nevnt over. Braketten har delnr. VO 30741409 og de to skruene har delnr. VO 982775.

Her er noen bilder fra prosessen på det jeg har fått fikset:

1. slitasje.jpg
2. slitasje.jpg
3. slitasje-foer.jpg
Ganske fornøyd med arbeid til nå, selv om det kun er forebyggende. :)
Jeg fant herlig nok denne tråden, og den interesserer meg. Jeg har sett videoene til Volvosweden, men jeg har ikke lyktes med å finne "paddinger" til slitasjen i "luftinntaksrøret" (som på bildene). Jeg har ikke klart å finne noe relavant å bruke som "padding" i Norge, så hvor fant du "paddinger" du kunne bruke på dette?

.
Användarvisningsbild
av chasba
#1352638
Hei. :)

Som nevnt i den posten, så glemte jeg dessverre å ta bilde av hva jeg brukte til padding. Fortsatt irritert over det! Men, jeg vet at jeg brukte et lag med 5-6 mm slitesterk skumplast, pakket inn bak sterk scenetape som tåler juling. La et par lag med scenetape horisontalt på røret og, dette for å ha jevne friksjonsflater. Tror ikke det er noe "riktig" løsning, egentlig. Tapen ser ikke ut til å ha sluppet enda, så det lover godt:

Padding bak boks.JPG
Padding bak boks.JPG (50.82 KiB) Visad 1672 gånger

Har ikke sjekket bak boksen siden, så det kan godt tenkes at jeg prøver å ta den av en dag nå i nærmeste fremtid for å se. Skal isåfall få tatt et bilde eller to, ihvertfall hvis "bodgen" har fungert som tenkt. ;) Det gir meg også en mulighet til å sjekke om oljesvettingen som omtalt i samme post fortsatt er vekk/minimal.
Användarvisningsbild
av Drageslave
#1352715
chasba skrev: sön 08 dec 2019, 18:56 Hei. :)

Som nevnt i den posten, så glemte jeg dessverre å ta bilde av hva jeg brukte til padding. Fortsatt irritert over det! Men, jeg vet at jeg brukte et lag med 5-6 mm slitesterk skumplast, pakket inn bak sterk scenetape som tåler juling. La et par lag med scenetape horisontalt på røret og, dette for å ha jevne friksjonsflater. Tror ikke det er noe "riktig" løsning, egentlig. Tapen ser ikke ut til å ha sluppet enda, så det lover godt:
Ah, OK. Da blir det egentlig for meg å se hva jeg finner. Kan uansett være greit å putte på noe der i alle fall.
Takker for info i alle fall :-)

.
Användarvisningsbild
av chasba
#1352718
Ja, som man kan se på bildene mine, så var det åpenbart en god del friksjon der tidligere. Jeg tror at dette har blitt redusert betraktelig etter at braketten (VO 30741409) ble montert, denne holder jo luftinntaksrøret (og da boksen) mye bedre. Testet vibrasjonen på røret før og etter montering, merket at det var en relativt stor forskjell. I tillegg fikk jeg tilpasset plasseringen av flexrøret til høyre i bildet.

Bare hyggelig, for øvrig. :)
Användarvisningsbild
av chasba
#1377143
Da er ny kartoppdatering på plass i bilen. Publisert 23.04.2020 / versjon 32319053 / CD-database MCA/19/29. :) Dette blir min 11. oppdatering siden jeg kjøpte bilen i juni 2015.

Innen utgangen av mai må bilen på periodisk kjøretøykontroll (besiktning) for 2. gang. 1. gang var i februar 2019, cirka 800 mil siden nå. Da var det "null hull". Vi satser på samme resultat denne gang. :D
Användarvisningsbild
av chasba
#1387817
Tid for en liten oppdatering i dette som har blitt en slags loggføring for bilholdet. :)

Den 20. mai var Åke for 2. gang på PKK ("periodisk kjøretøykontroll", Norges versjon av besiktning), og som jeg hadde håpet gikk den rett gjennom uten anmerkninger. Bare masse skryt, noe som er moro. Neste kontroll vil være i mai 2022. Mellom PKK 2018 - PKK 2020 hadde bilen rullet 846 mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1387889
Den rullar inte många mil precis.... Kör du extremt sällan eller extremt korta körningar?
Användarvisningsbild
av chasba
#1388080
Jeg kjører rett og slett sjeldent med den, dessverre. Den kan fort stå parkert i garasjen på vedlikeholdslading en måned eller to. Når det er sagt, så kjører jeg som regel langt når jeg bruker den. Etter at jeg flyttet fra Finnmark med store avstander til det aller meste og ned til den sørøstlige delen av Norge med korte avstander, så har en kombinasjon av elbil til jobb- og småkjøring og veteranbil til hyggekjøring tatt over for Volvo-en. Slik det er nå, så kommer milene fra ferietur om sommeren og familiebesøk rundt jul, kanskje litt kjøring med tilhenger nå og da. Men, når jeg først trenger den, så stiller den alltid opp! :)

Tanken har slått meg at jeg kunne sikkert byttet den inn i noe nyere med tanke på garanti, men det vil være veldig vanskelig å finne en nyere bil som er like godt holdt, primært langkjørt og nesten ikke brukt på saltede veier. I tillegg vil ikke en ny bil bli brukt noe mer, så ... det blir nok Åke en stund til. :)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]