Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1284386
Du kan ju prova med en tillfällig jordning. Dra en sladd mellan golvet i bilen och till jordade sidan av elbaktrutan (vill minnas det är höger sida). Det går ju att mäta innan du börjar, för plusmatningen till värmen fungerar förmodligen.
av roberthjort1
#1351928
jag tar upp denna tråd, då jag råkat ut för samma fel på min xc70 2013. hur löste ni detta? jag kan dessvärre inte öppna bakluckan när detta inträffar, så frågan är om jag kan komma åt kontakten i innertaket ändå fr jag gissar enligt tråden att det är där felet sitter..
Användarvisningsbild
av apersson850
#1351932
Kontakten i innertaket sitter innanför den gummigenomföring, som leder kablarna från taket ut i luckan. Man kan förmodligen se baksidan av den kontakten om man tar ner plastlocket i innertaket längst bak, men det görs ju också lättast genom den öppna bakluckan.
Dock ska det finnas något nödöppningshål i låset, på insidan av luckan. Jag har dock aldrig behövt det, så jag kan inte beskriva det i detalj.
Men om det bara händer då och då, så får du förstås passa på att lägga in en extra jordning när luckan fungerar. Om det är det som är felet kommer det sen aldrig hända igen. Det var så jag gjorde, för problemet kom och gick.
av Flabbe
#1352716
Hej. Har samma fel på min Xc70 -14. Vart drog du den extra jordkabeln ifårn och vart kopplade du in den? Skarvade du in den på befintlig jordkabel efter kabelkontakten i taket eller kopplade den på någon punkt?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1352748
Jag drog min extra jordkabel mellan höger anslutning till elbakrutan (för den är lätt att koppla in sig på) till en jordanslutning i bilens golv. På så sätt behövde jag inte röra någon kabel i den befintliga kabelmattan. Drar man bort min jordtråd är bilen tillbaka i original. Fast då måste man förstås laga kontakten i taket, om det ska fungera hela tiden. Men tack vare den parallella extratråden är förstås jordanslutningen i taket inte lika belastad längre, så det är inte säkert den blivit sämre än den var när den intermittent slutade fungera för några år sedan. Noga räknat sen den 2 januari 2014, då jag satte dit tråden.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1352932
Lär ha varit en RK 1 mm² eller 1,5 mm². Den är ju tänkt att vara ett supplement till bilens egen jordkabel, som sitter kvar, om än i lite halvdant skick.
av ulfrenman
#1377042
Supertack för hela tråden och apersson850 för lösningsförslaget, det funkade utmärkt för mig!

Jag har en V70 D4 2016, den har gått ca 9000mil. Jag hade problem som jag upplevde som glapp och hade turen att jag kunde öppna bakluckan vid ett tillfälle och kunde rycka lös plasten i taket på bilen och på insidan av bakluckan. Men då funkade det oftast och ibland glappade det (en liten film). Men eftersom det funkade då och var kallt glömdes det bort tills nu 4 månader senare då inget i bakluckan längre fungerat i en par veckor. Bilen gick inte heller att låsa nu eftersom den tror att bakluckan är öppen.

Jag följde tidigare exempel och kopplade in en kabel på höger sida på bakrutevärmaren. Följde kabelpaketet tillbaka in till bilens innertak (det var superbesvärligt att få den genom "gummislangen" mellan kaross och lucka, något tips på hur det görs enklast och hur man sen får den på plats igen på ett bra sättt?). Sen fri-guidade jag kabeln bakom plasten ner till golvet och anslöt till en jordskruv där.

Nu funkar allt igen. TACK!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1377058
Jag lossade gummislangen i båda ändar, tryckte igenom dragfjädern och drog sedan i tråden med den. Sen gick det att peta tillbaka gummislangen i sina fästen igen.
av m2c
#1377366
Jag har också haft samma problem som er. Först sprayade jag bara i kontakten inne i innertaket med 5-56. Det funkade cirka 2 veckor sedan var det samma visa igen. Då mätte jag mig fram till vilken som var jordkabeln (har för mig att det var ett av hörnstiften). Klippte av kabeln på var sin sida av kontakten och skarvade ihop dem med en kabelstump. Har funkat klockrent sedan dess.

Angående gummigenomföringen hade jag också problem med att få tillbaka den, innifrån taksidan kan man klämma ihop stiften till hållaren som gummigenomföringen ska fästas i. Och peta ut hela fästet, sen sätter man fast genomföringen i fästet och knuffar in fästet i karossen.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]