Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1352710
Tanken skrev:Okej, har du lyckats på en V70 >2008?
Använt spännband och fått ner det långt så fattar inte varför det inte går.
Gjorde det på en V70 2010 för en månad sedan.
av Tanken
#1352728
Tack, kanon då gjorde du samma jobb! Komprimera du fjädern något vid montering eller räcker det men att enbart vålda ner länkarmen?
av berrabus
#1352852
Nope ingen komprimering av fjädern.
Satte fast fjäderbenet uppe, bände ner länkarmen med ett rör och dit med det på spindelleden.
av Tanken
#1353783
Tack! Det fungerade med spett eller jag tog en kofot som agera spett :)
Har även nu bytt drivknutsdamasker vilket inte var helt lätt då inga guider finns till V70 från 2008. Lägger det i en egen tråd för att hjälpa andra som tänkt göra detta!
av Gabriel
#1354522
MartinS skrev: tor 05 dec 2019, 07:56 Som sagt, låt den vara och lossa bakre länkarmsfästet istället...
Jag tror att du menar främre fästet, precis som du skrev i din guide som jag just länkade till.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1354554
Jag brukar använda fjäderkompressor så slipper man vålda. Drar fjäderkompressorn med mutterknack så det tar bara några sekunder att trycka ihop dämparen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1354624
Gabriel skrev:
MartinS skrev: tor 05 dec 2019, 07:56 Som sagt, låt den vara och lossa bakre länkarmsfästet istället...
Jag tror att du menar främre fästet, precis som du skrev i din guide som jag just länkade till.
Upps, så var det ja, jag hade precis för mig att det var bakre men när jag kikar på bilder stämmer det ju som jag skrev, främre fästet... Tack för rättelsen!
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1354670
Akta så inte Drivknuten går isär!
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]