Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352674
Hej,
Har något skumt med det högt placerade bromsljuset bak. Fungerar helt som det ska när bilen används men när bilen är avstängd lyser det fortsatt lite svagt. Svårt först att upptäck om det är ljust men i mörker syns det väl. Aldrig sett detta tidigare...

Slocknar efter ca 10min då jag antar att bilen går ned i viloläge. Plockat isär idag och mätt på kontakten där kabeln till bromsljuset ansluts och har då 12volt konstant och ett svagt ljus. Verkar skumt eller? När bromspedal trycks ner tänds ljuset fullt och slocknar när man släpper men det är lite ljus kvar på ledpanelen.

Checkat säkringar samt lyft av minuspolen på batteriet för att låta bilen vara strömlös. Ingen skillnad.

Någon som har haft detta problem eller kan ge lite råd? Eller ska det vara så här?

//Jonas
#1352676
Låter som kabelproblem i första hand. Det leder över från ett annat kabel i till lyktan. Om det bara ljuser i den höga bromsljuset är det troligvis fel i kabel till bagagelucka där kabeln böjs hela tiden. Där skulle jag som mek kolla först isf. Ljuser alla 3 so kan det ev. vara fel på släpvagnsuttag om monterad eller mer ovanligt, men ej omöjligt att det är fukt i bakre elcentral om bilen har den där.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

#1352677
Det är bara det högt placerade bromsljuset som lyser (som sitter i vingen). Det ska väl inte ligga matning på fram till lampan när inte bromsen är nedtryckt? Ska försöka kolla kablaget men lite fundersam hur man kommer åt. Funderar om bromskontakten kan strula, fast då borde väl alla bromsljusen lysa...
#1352679
Första gissning: Krypström som kommer från ett annat krets. Skulle jag haft elschema så kanske man kunde kolla mer noggrant, vart det kan komma ifrån. Komma åt kabel är inte roligt.
Kolla i handboken, om du har säkringar i skuffen. Om ja, så är den nämnd elcentral.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


#1352681
Okay, tack för svar får börja leta och se vad jag hittar! Hade varit toppen med ett elschema, någon som har det så är det mer än välkommet!
Verkstan skulle ha 1900kr bara för att börja felsöka så tänker att det är värt att lägga några timmar själv först. Låter dyrt för att få en lampa fixad...
Lite fundersam på om inte felet dykt upp i samband med att bilen fått mjukvaran uppdaterad, fast det kanske bara är en slump...
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]