Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tanken
#1352090
Tack, hade hoppas att slippa att släppa länkarmen då flera verkar haft problem att montera tillbaka denna.

Funderar på nån lösning med att pressa bulten nedåt med hjälp av brickor och muttrar. Någon som testat?

Annars går ju vinkelslipen alltid fint att dela skräpet med. Gick att köpa endast bulten men då fick man borra ut original infästningen.
(Skruv och mutter på ersättningsbult)

Alla tips mottages, släggan får vila nu efter 100-tals slag på länkarmen annars blir det byta av hela framvagnen snart :mad:
Bilagor
5C293274-9673-45FF-90EB-E059EE5C9DA7.jpeg
5C293274-9673-45FF-90EB-E059EE5C9DA7.jpeg (599.72 KiB) Visad 454 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1352096
En vanlig kulledsavdragare ser ju ut att få plats, om du nu inte vill släppa lite på länkarmen :)
av S6024t
#1352217
Du ska inte slå på länkarmen,utan på sidan där konan sitter...se även ut som om du inte lossat drivaxeln? Vilket du borde göra,pga minimera risken att dra isär knuten..
av Tanken
#1352224
Den släppte relativt enkelt idag; fantastiskt skönt. Tror det var för att wd40 runnit ner och sakta löst upp rosten. Beställde en avdragsregler som var anpassad för spindelled för andra sidan.
Hittar ni någon video om att byta länkarm enkelt så skicka gärna. Verkar vara svårt att få tillbaka med alla bussningar.

Bra att ni som ”bara” tänkt byta fjäderben på V70 >2008 är beredda på att det inte är helt enkelt om grejerna fastnat. Jag rekommenderar att smörja med wd40 och slå på bultarna köra bilen någon vecka innan ni börjar plocka ner saker. Gärna lite fart över fartgupp eller skogsvägar. Har hjälp på gamla bilar men trodde inte det behövdes på denna dumt nog.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1352242
Har du försökt att få bort en kulled utan en avdragare eller hävarm alltså? Inte konstigt att den inte lossat då.
av berrabus
#1352259
MartinS skrev:Har du försökt att få bort en kulled utan en avdragare eller hävarm alltså? Inte konstigt att den inte lossat då.
Beror på hur man gör. Jag har aldrig använt varken avdragare eller hävarm och har alltid gått bra iallafall :-)
av Tanken
#1352663
Tack för alla svar, nu har jag beställt en spindelledsavdragare till andra sidan :)
Nu har jag fått loss allt och fjäderbenet är på plats men det går inte att få i spindelledsbulten, helt otroligt. Vad gör jag för fel?
Har försökt spänna ner länkarmen för att få i men det saknas ungefär lika mycket som spindeledsbulten är lång. Fjäderbenet har kommit i till botten och sitter fast i infästningen i motorrummet.

När allt är klart blir det en bra guide med bilder möjligtvis en video för att hjälpa andra när höger sidan skall göras.
Bilagor
IMG_8364.JPG
IMG_8364.JPG (184.74 KiB) Visad 361 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1352671
Testa att trycka upp fjäderbenet med en domkraft och en regel, mot botten av dämparen. Borde funka tycker jag, eller kommer drivaxeln/knuten ivägen?
av Tanken
#1352689
Okej, har du lyckats på en V70 >2008?
Använt spännband och fått ner det långt så fattar inte varför det inte går.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]