Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Sudden78
#1352298
Lobocut skrev: fre 06 dec 2019, 16:00 Serviceavtal ska vara billigare än att själv betala för servicen varje år.

Ta tex bilia, där du får 10% rabatt på ordinarie servicepriser med serviceavtal. https://www.bilia.se/verkstad/serviceabonnemang/
Ska och ska...syftet är egentligen inte att få ned kostnaden. I grunden är priset detsamma, med skillnaden att kostnaden delas upp och kunden låser priset i 2-3 år. Sedan jobbar en del handlare med rabatter på avtalen, men det är inget som är självklart.

Om Volvohandlaren ej höjer verkstadspriserna under avtalstiden kan skillnaden vara 0kr mellan avtal och lösnummer. Dock uppskattar ju många att veta i förväg och ha en fast månadskostnad, istället för att lägga ut stora klumpsummor, det är egentligen detta det handlar om - inte att det per automatik måste vara kopplat till rabatter.
av Lockis
#1352337
Från egen erfarenhet är det dock inte alltid bra.
Pengarna brinner inne om du avslutar avtalet genom att sälja bilen utan att genomföra en service.
Något man bör vara medveten om.
Sen får du däremot tillbaka pengar om du har beräknat att köra 3500 mil men bara kör 1500.
av Lövet
#1352350
Såvida inte avtalet är rabatterat så skulle jag aldrig ta avtalet. "Förmånen" att få betala servicarna i förväg ska man ha betalt för i form av lägre pris annars har man bara nackdelar. Precis såsom nämns är man låst till en viss verkstad och riskerar att förlora innestående pengar om bilen behöver säljas osv.
Användarvisningsbild
av Derank
#1352354
vilka problem folk verkar ha med dessa serviceavtal, personligen tycker jag det är mer el mindre gratis, iaf här i stan, 6år kommer att kosta mig 12900:- /max 2000milår
av Lockis
#1352356
Derank skrev:vilka problem folk verkar ha med dessa serviceavtal, personligen tycker jag det är mer el mindre gratis, iaf här i stan, 6år kommer att kosta mig 12900:- /max 2000milår
Är villig att hålla med dig.
Nu har jag inte fått riktigt lika bra pris som du men 3600:-/år och 3000 mil känns helt okej.
Sen tror jag man måste se till helheten för affären när man köper bilen.
Skulle nog aldrig få för mig att teckna ett serviceavtal i efterhand, då har man väldigt dåligt förhandlingsläge eftersom att dem inte riskerar att förlora en bilaffär.
av Lövet
#1352360
Derank skrev:vilka problem folk verkar ha med dessa serviceavtal, personligen tycker jag det är mer el mindre gratis, iaf här i stan, 6år kommer att kosta mig 12900:- /max 2000milår
Är mest förundrad att personer som lägger 300-400k på en bil på riktigt har problem med att det dyker upp en kostnad på typ 5-6 tusen om året. Reserver någon?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1352368
Lockis skrev:Från egen erfarenhet är det dock inte alltid bra.
Pengarna brinner inne om du avslutar avtalet genom att sälja bilen utan att genomföra en service.
Något man bör vara medveten om.
Sen får du däremot tillbaka pengar om du har beräknat att köra 3500 mil men bara kör 1500.
Jag fick tillbaka över 2000 kr när jag sålde min V60, på ett avtal som kostade 223 kr/månad. Nästan ett år innan avtalet egentligen gick ut. Blev verkligen förvånad, och glatt överraskad. :-) Nuvarande bil fick jag tre års seviceavtal utan kostnad, om jag lånade 50.000 kr. Det tyckte jag var okay!
Om ett seviceavtal är bra eller inte? Jag vet faktiskt inte. Kommer jag att teckna ett nytt avtal när detta gått ut? Vet inte.
av Lockis
#1352376
EbbevonVolvo skrev: fre 06 dec 2019, 22:41
Lockis skrev:Från egen erfarenhet är det dock inte alltid bra.
Pengarna brinner inne om du avslutar avtalet genom att sälja bilen utan att genomföra en service.
Något man bör vara medveten om.
Sen får du däremot tillbaka pengar om du har beräknat att köra 3500 mil men bara kör 1500.
Jag fick tillbaka över 2000 kr när jag sålde min V60, på ett avtal som kostade 223 kr/månad. Nästan ett år innan avtalet egentligen gick ut. Blev verkligen förvånad, och glatt överraskad. :-) Nuvarande bil fick jag tre års seviceavtal utan kostnad, om jag lånade 50.000 kr. Det tyckte jag var okay!
Om ett seviceavtal är bra eller inte? Jag vet faktiskt inte. Kommer jag att teckna ett nytt avtal när detta gått ut? Vet inte.
Att dem inte återbetalar vid försäljning kan jag tycka är lite dåligt. Dem är väldigt noga med att ta betalt om du skulle köra lite extra.
Nåja, får ta ett samtal med min säljare om att kanske kompensera med ett Last galler :-)
av Jernhand
#1352545
Jag betalar 383 kr per månad för min V60 MY17. Den hade gått 6100 mil vid leverans
Användarvisningsbild
av MartinS
#1353475
Lövet skrev:Är mest förundrad att personer som lägger 300-400k på en bil på riktigt har problem med att det dyker upp en kostnad på typ 5-6 tusen om året. Reserver någon?
hehe, håller med till 3000%, living on the edge.... :-o

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen