Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352527
Då bör man förbjuda solfilm bakåt med samt fälla ner nackstöden bak med så snart det inte sitter någon där, de avskärmar mer än några droppar på bakrutan. Själv störde jag mig mest på att något rörde sig i backspegeln bär jag la i backen och det tog lite av koncentrationen.
av berrabus
#1352536
apersson850 skrev:Den som inte förstått att man har fönsterna för att titta ut genom har inte begripit något om bilkörning.
apersson850 skrev:Det faktum att det finns fordon som inte har sikt bakåt är en sak. Det hindrar inte att du ska se till att kunna se ut genom de fönster du har. Allt annat är korkat.
Haha, satt bara och väntade på dina kommentarer :-)
#1352758
Nackstöden bak skärmar inte alls av lika mycket som en blöt ruta. En blöt ruta är närmast ogenomskinlig. Nackstöden skärmar av en liten bit vid kanten, men det är just den kanten där jag ser bakre kanten på min släpkärra. Så jag fäller alltid ner nackstöden när ingen sitter där.
Mittnackstödet är sällan uppe, men det puttar jag också ner, när det faktiskt använts.
Solfilmen som sitter på den andra bilen vi har ser man också mer igenom än genom en blöt ruta.

Lastbilar är inte fullt jämförbara. Senast jag körde en lastbil med bara två speglar var den av årsmodell 1964. Men idag brukar det sitta sex speglar på olika ställen på hytten, så man har betydligt mer sikt på olika håll än genom de två ytterspeglarna på en personbil.

Jag har ingen sådan, men såvitt jag vet finns det ett menyval för det här om du köper en ny V90 eller liknande idag.
av berrabus
#1352859
Känns som vi glidit ifrån ämnet. Handlar ju enbart om att kunna stänga av så att bakre torkaren inte går igång automatiskt vid backning.

Eftersom fönsterna är till för att titta ut genom, det är korkat att inte kunna se ut genom de fönster man har och en blöt ruta är närmast ogenomskinlig så har man ju iallfall alltid bakre torkaren på vid färd och blöt vägbana.

Alltså borde det inte vara några som helst problem att stänga av automatiska funktionen. Eller...
#1352936
berrabus skrev: mån 09 dec 2019, 21:04 Känns som vi glidit ifrån ämnet. Handlar ju enbart om att kunna stänga av så att bakre torkaren inte går igång automatiskt vid backning.

Eftersom fönsterna är till för att titta ut genom, det är korkat att inte kunna se ut genom de fönster man har och en blöt ruta är närmast ogenomskinlig så har man ju iallfall alltid bakre torkaren på vid färd och blöt vägbana.

Alltså borde det inte vara några som helst problem att stänga av automatiska funktionen. Eller...
Den uppkomna diskusionen bottnar nog i att många, inkl. mig själv, inte förstår problemet...
Behöver man torka framrutan när man backar så är det rimligt att anta att även bakrutan behöver ett svep.
#1352940
apersson850 skrev:Nackstöden bak skärmar inte alls av lika mycket som en blöt ruta. En blöt ruta är närmast ogenomskinlig. Nackstöden skärmar av en liten bit vid kanten, men det är just den kanten där jag ser bakre kanten på min släpkärra. Så jag fäller alltid ner nackstöden när ingen sitter där.
Mittnackstödet är sällan uppe, men det puttar jag också ner, när det faktiskt använts.
Solfilmen som sitter på den andra bilen vi har ser man också mer igenom än genom en blöt ruta.

Lastbilar är inte fullt jämförbara. Senast jag körde en lastbil med bara två speglar var den av årsmodell 1964. Men idag brukar det sitta sex speglar på olika ställen på hytten, så man har betydligt mer sikt på olika håll än genom de två ytterspeglarna på en personbil.

Jag har ingen sådan, men såvitt jag vet finns det ett menyval för det här om du köper en ny V90 eller liknande idag.
Hur blöt är en blöt ruta? ;-)

Vad jag menade var att några droppar skymmer inte mer än nackstöd och solfilm, då startar jag torkaren så klart.

Vi kan ju vända på det, varför inte programmera att främre torkarna går om man manuellt ger signal på att torka bakåt när man sedan lägger i Drive/ettan?

Detta är ju ingen stor sak, men lite kul att åsikterna kan gå isär ändå :-)
#1353159
Jag kommenterade närmast de som skrev att de aldrig någonsin använde bakrutetorkaren. Tog ut säkringen, tog bort torkararmen eller vilka andra sätt det nu finns för att säkert hindra att man kan se genom rutan i blött väder.
Men automatstarten är väldigt bekväm. Det händer att jag startar bakrutetorkaren när jag ska backa genom att dutta till enkelslagsfunktionen fram. Det är ju så enkelt att bara peta spaken uppåt, och då följer bakrutetorkaren med, om backen ligger i. Har aldrig någonsin hänt att den vållat mig några problem heller. Det hade den kanske gjort om jag bott i Kiruna. Eller Sahara. Men det gör jag inte.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]