Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352169
Jaha, bedrövlig trådstart!
Batteriet fullt, hur vet du det?
Går startmotorn runt, och drar den runt motorn?
Har du bränsle i bilen och kommer det fram till motorn?
Har du gnista på stiften?
av MickeM
#1352191
Ja, lite mer om symptomen skulle inte skada för att få bra svar.

"Startar inte" ger otroligt lite info.

Vad händer?
av Erik Å
#1352220
Platinumswe skrev: tor 05 dec 2019, 19:27 Kan för mycket olja eller felaktigt monterat filter eller fel filter orsaka något av detta?
Knappast. Det är nog troligare att du har råkat komma åt någon kontakt eller vakuumslang som har ramlat loss eller något liknande. Har du haft ur luftfiltret så kanske det har hänt något med luftmassemätaren MAF. Men då borde det bli felkod..
Bränslefiltret orört? Tändstift? Det är väl MagnetiMarelli-spjällhus i den där, de har en tendens att gå sönder med tiden :-) Jag skulle i alla fall ha lossat luftslangen från spjällhuset och kollat att det inte är smuts på insidan som får spjället att klibba fast i stängt läge..
Förresten, lyfter du bilen med garagedomkraft? Du har inte råkat skada bränsleledningarna..? :oops:
av MickeM
#1352321
Eller har du kallstartat och stängt av bara några sekunder efter?
Då kan bilen drabbas av "lawn mover syndrome".
Dvs surar så den tappar kompressionen.

Oljenivån ser du ju på stickan.
Nån millimeter över max hindrar inte start.

"ErikÅ"s teori är troligast, men bilen startar även med urkopplad LMM.
Kanske inte med urkopplad vev eller kamaxelsensor men dom är inte direkt i närheten av oljefilter eller oljepåfyllning.
Luftfiltret möjligen om det byttes också.

Du har ingen skyddsplast kvar på luftfiltret?
Konstigare saker har hänt.

Bilen skulle starta utan olja och utan oljefilter monterat. Förödande, men starta skulle den.

Annat, helt orelaterat fel kan också ha hänt plötsligt. Osannolikt, men.
av Erik Å
#1352353
En bilbärgare tipsade om hur han fick igång motorer som blivit sura efter upprepade startförsök: trampa gasen i botten medan startmotorn går så hoppar de igång.
Jag har aldrig behövt testa men jag har lagt tipset på minnet :-D
av MickeM
#1352401
Trampa gasen i botten är för att ge max med syre till för mycket bränsle.
Funkar fint på gamla bilar.
Men moderna är inte säkert.

Lawnmoversyndrome är att extra bensin tvättar bort den mikroskopiska oljefilmen i cylindrarna så det förlorar betydande del av kompressionen. Moderna lågfriktionskolvar behöver den filmen, till skillnad från gamla motorer där det uteslutande handlar om för mycket bränsle eller ånglås.
Andra teorier handlar om att hydrualiska ventillyftare hindrar att ventilen stänger riktigt pga kall tjock olja.
Men detta inträffar också på motorer utan hydrualiska lyftare. Jag tror ingen V70N har hydrualiska lyftare tex.... Dom försvann under V70I tiden.

Dom kan hoppa igång till slut, men ofta får man ta ut tändstiften, droppa i lite olja, lossa spridaranslutningarna, och sedan köra starten till man hör kompet återkomma.
Då sätter man tillbaka spridaranslutningarna och startar.

Men, Trådskaparen kan ha annat fel.
Man hör på motorn om den här detta syndrom.
Då går den runt för lätt på starten, så startmotorn låter konstigt.

Låter ungefär som en motor med kamremsbrott.
Vilket trådskaparen också kan ha. Dom flesta brotten sker vid motorstart.
av Erik Å
#1352501
MickeM skrev: lör 07 dec 2019, 09:54 ..extra bensin tvättar bort den mikroskopiska oljefilmen i cylindrarna så det förlorar betydande del av kompressionen. Moderna lågfriktionskolvar behöver den filmen...
Är det säkert att det där inte är en skröna? Jag har jättesvårt att tro att man skulle kunna tappa så mycket kompression att det inte skulle gå att starta. Om kompressionsringarna är helt utslitna möjligen..
#1352533
Problemet löst! 19åringen går som en klocka igen. :)
Firman som bytte olja och filter hade "troligen" orsakat "lawn mover syndrome" som någon skrev och sedan fortsatt pumpa. Troligen för när den inte startade gick jag över alla anslutningar och kollade att dom satt korrekt innan jag gjorde nya försök.
Startgas, mala på med startmotorn och tålamod löste det.
Tusen tack för alla uppslag och tips!!

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]