Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pidde240
#1352475
Bytte till nivomat på min volvo v70 07a men tycker den är ovanligt hög i bakänden än va den va med standard dämpararna, han jag köpte nivomat dämparna och fjädrarna sa att fjädrarna skulle va för nivomat.

kopplade husvagnen och körde en bra runda för att stabilisera dämparna men den ser ovanligt hög ut ändå
är det fel fjäder ändå?
MYPSFidw.jpeg
MYPSFidw.jpeg (941.09 KiB) Visad 832 gånger
av Sudden78
#1352480
Nivomat blir väl högre om jag minns rätt. Nåt man får räkna med. Har sett det på andra bilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1352490
Tyckte bara det såg ovanligt hög ut i bakänden men så ska det kanske vara, men hade varit intressant att se andra bilder på v70is med nivomat
av HHBohman
#1355274
Jag bytte till "nya" nivomat från skroten. Tyckte också att den blev hög och var på vippen att skicka tillbaka dem.
Men de fick sitta kvar och har funkat kalas i ett år nu. Bilen känns som den är i våg och fjädringen rättade till sig efter ett tag skulle jag tro.

Skickat från min I4113 via Tapatalk

av T-rex
#1355280
Hej! Vilka delar behövde ni ersätta när ni byte till nivåmat? (förutom dämparna å fjädrarna då) Ska oxå göra detta då ja har ett par nivådämpare liggandes.
Thomas
av Jonas_latt
#1355283
Finns att köpa en adapter för att sänka ner nivådämparna några cm om man vill. Det är egentligen för om man vill sänka en mil med nivå. Men borde funka om du vill få ner den några cm. Jag har två liggandes om du vill köpa billigt.
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1355319
T-rex skrev:Hej! Vilka delar behövde ni ersätta när ni byte till nivåmat? (förutom dämparna å fjädrarna då) Ska oxå göra detta då ja har ett par nivådämpare liggandes.
Thomas
Jag bytte bara fjädrar och dämpare det var allt
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1355320
Jonas_latt skrev:Finns att köpa en adapter för att sänka ner nivådämparna några cm om man vill. Det är egentligen för om man vill sänka en mil med nivå. Men borde funka om du vill få ner den några cm. Jag har två liggandes om du vill köpa billigt.
okej hur ser dom adapterna ut
av nissesvolvo
#1355430
Till förra gen V70 så fick man även byta ett krängningshämmarstag. Det låg med i den sats man köpte på Volvo iaf. Lite småjävligt att byta men det gick.
av Jonas_latt
#1355472
Pidde240 skrev: mån 23 dec 2019, 11:53
Jonas_latt skrev:Finns att köpa en adapter för att sänka ner nivådämparna några cm om man vill. Det är egentligen för om man vill sänka en mil med nivå. Men borde funka om du vill få ner den några cm. Jag har två liggandes om du vill köpa billigt.
okej hur ser dom adapterna ut

En enkel konstruktion som gör att dämpare åker ner några cm. Allt funktion är samma men dämpare flyttas ner.

https://vparts.se/se/nivaregleringsbygl ... ssats.html
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]