Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MBGP
#1352361
Hej
Har en V70-09 D5 AWD.
Nu till problemet , den tappar ALL EL.
Antingen genom när man skall fjärröppna bilen, låset öppnar inte sig däremot går larmet igång och får då öppna dörren manuellt + motorhuv för att dra av batterikabeln, lr när man har satt in (nyckeln i starten o skall starta med knappen, vips elen försvann, öppna motorhuv dra kabeln, en gång hade jag stängt av bilen o då bara hade radion igång o lyssnade ngn minut, vips elen försvann. En gång försvann bara det ena halvljuset i någon dag för att funka igen sedan .Så det jag har förstått så när man drat kabeln så nollställer förmodligen bilen sig o det funkar ngn dag, dagar , en vecka, det är inte konstant. Som tur är så har elen inte lagt av vid körning. Mvh
av Erik Å
#1352369
Det kan faktiskt bli glappkontakt inne i batteriet, det har jag råkat ut för. Det var antagligen nån intern brygga mellan cellerna som gått av, funkade ibland, ibland inte. Det kan säkert räcka med att man rör lite på batteripolerna för att det ska bli kontakt igen. Kolla också att jordkabeln till chassie är fräsch och att det inte är oxid i anslutningarna på batteriet
av MBGP
#1352378
Grejen är att batteriet är endast 3 år gammalt,blir det kortslutning lr? däremot så hände det efter ett tag med byte av rattlås.. Samtidit det här med rattlåset så misstänkte jag själv att det skulle vara batteriet, men dom bytte rattlåset så den biten har funkat så då var det nog inte batteriet, men som sagt började bilen tappa elen första gången sen höll det sig i ca 3månader: Sedan kom det en gång till .Nu kanske det sker 2-3 ggr i veckan.
av Erik Å
#1352396
MBGP skrev: fre 06 dec 2019, 23:48 Grejen är att batteriet är endast 3 år gammalt,blir det kortslutning lr?
Mitt var inte mycket äldre än så och det var ett Varta, inget billigt skräp alltså. :-) Avbrott, inte kortslutning.
Ett sånt fel ser man lätt om man mäter spänningen mellan plus och minuspol med en voltmeter då bilen startvägar..
av MBGP
#1352415
Ok tack för svar. Blir att kolla batteriet, var inne på Volvo och hörde mig för lite och dom sa inget om battaeriet ,utan skulle kanske börja med att byta huvudreläet.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1352437
Nyare bilar är extremt känsliga för när batteriet börjar bli dåligt. Verkar inte finnas några som helst toleranser i vad elektroniken klarar av i spänningsskillnader m.m. Har upplevt de märkligaste fenomen med batterier som en äldre bil inte skulle reagera på alls.
av Erik Å
#1352481
MarcusJ skrev: lör 07 dec 2019, 13:41 Nyare bilar är extremt känsliga för när batteriet börjar bli dåligt...
Det trista är att det sitter flash-diskar i allt fler ECU:er (flashminne blir allt billigare och det är alltid praktiskt att kunna spara felloggar, konfigureringsdata mm) och de kan bli permanent sönderskrivna om man får en spänningsdipp vid ett olämpligt tillfälle! Ungefär lika illa som om man rycker ur nätsladden på en PC precis då den håller på att skriva till windows-registret.. (tro mig, jag har försökt :oops: )
Förr så kom ECU:erna alltid tillbaka till utgångsläget om man bröt strömmen och la på den igen men det är inte självklart längre. Varför har det blivit så här? Mjukvaruutvecklarna har inte insikt i hur skakigt elsystemet i en bil kan vara, de förutsätter att stabil spänning alltid finns och hårdvaruutvecklarna får aldrig veta att de måste tillhandahålla energireserv så att processorerna kan/hinner stänga ner filsystem kontrollerat om bilens matningsspänning dyker..
Men vanligast är nog att ECU:erna inte kan hantera "brown out" dvs en spänningdipp som är djup nog för att orsaka korrupt data i minnen och processorregister, men inte djup nog för att ge en kontrollerad omstart
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]