Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inferno
#1352384
Jag är helt fast i Volvo och vill egentligen inte sälja min V40. Älskar verkligen den. Men nu blir det tillökning i familjen och en 7 sitsig ska inhandlas. Jag har tyvärr inte råd att lägga ut mer än ca 4000/mån I avbetalning på bilen. Så med den summan + min bil som inbyte räknar jag med att kunna köpa en bil för 450-470k. Jag har nu hittat en som gått 10 000 mil.

Är det ett dåligt köp? En dålig investering? Jag kan ingenting om bilar men vad jag läst till mig är detta en gedigen och bra bil. Men ni som kan detta, vad säger ni?
#1352389
Så länge det är årsmodell 17 och framåt så tror inte jag att det är något större problem än med vilken bil som helst. Alla bilar kan strula och gå sönder...

Du har en Business Advanced 7-sits 2018 5.300 mil 445.000. Då hare du även kvar försäkring som brukar ge upp kring 10-15.000 mil. Sett den? Finns en för 469 också som gått 3.200.
#1352479
det är alltid en dålig investering att köpa bil :)

men 4k/mån borde räcka för en bil a dryga 400, lite beroende vilken ränta du får. men snittet verkar ligga kring ~4 nu? (dnb) där kan du knappa in och se hur mkt du hamnar på i månadskostnad.
#1352497
morfarginko skrev: lör 07 dec 2019, 19:31 det är alltid en dålig investering att köpa bil :)

men 4k/mån borde räcka för en bil a dryga 400, lite beroende vilken ränta du får. men snittet verkar ligga kring ~4 nu? (dnb) där kan du knappa in och se hur mkt du hamnar på i månadskostnad.
Hej ursäkta min okunnighet, men vad exakt betydde det du skrev precis? :-)
#1352541
Ok67 skrev: lör 07 dec 2019, 09:03 En bil för över 400 000 kr kommer aldrig att vara en bra investering.

Men har man råd och tycker det är kul så är det bara att köra! Man lever bara en gång :)
Menar du att bilar brukar vara en bra investering annars under 400.000? :-o ;-)
#1352546
Lite halvt off topic men, ja, det kan vara en bra investering. En polare köpte sin första bil för en herrans massa år sedan. Gav 4.000 spänn. Körde den i ett år, det läckte olja, in på verkstad, motorn var typ slut (byte eller storrenovering). Verkstaden sade att de kunde köpa loss bilen. De köpte den för... 5.000! :-o
Så köp en hel bil, kör ett år, sälj trasig bil, vinst 1.000 kronor. HELT okej enligt mig. Tyckte hon skulle fortsätta med det smarta konceptet.
#1352648
Xanthopteryx skrev: sön 08 dec 2019, 09:46 Lite halvt off topic men, ja, det kan vara en bra investering. En polare köpte sin första bil för en herrans massa år sedan. Gav 4.000 spänn. Körde den i ett år, det läckte olja, in på verkstad, motorn var typ slut (byte eller storrenovering). Verkstaden sade att de kunde köpa loss bilen. De köpte den för... 5.000! :-o
Så köp en hel bil, kör ett år, sälj trasig bil, vinst 1.000 kronor. HELT okej enligt mig. Tyckte hon skulle fortsätta med det smarta konceptet.
Det var inte illa! Men tyvärr knappast något som hör till vanligheterna..
#1352753
Inferno skrev:
morfarginko skrev: lör 07 dec 2019, 19:31 det är alltid en dålig investering att köpa bil :)

men 4k/mån borde räcka för en bil a dryga 400, lite beroende vilken ränta du får. men snittet verkar ligga kring ~4 nu? (dnb) där kan du knappa in och se hur mkt du hamnar på i månadskostnad.
Hej ursäkta min okunnighet, men vad exakt betydde det du skrev precis? :-)
:)

4000kr i "budget" per månad bör räcka om man avser att ta den på avbetalning? iaf om du använder dnb's "listränta" som ligger kring 4%. på deras hemsida kan du knappa in en bil, lägga in pris, handpenning etc för att se vart du landar i månaden. lånar du på bostad blir det givetvis mkt billigare/mindre i månaden. alternativ tar med restvärde. men det är de nog inte så sugna på när den gått en bit.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]