Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ok67
#1352351
ateam1234 skrev: fre 06 dec 2019, 19:35 bytte precis mina bromsbelägg på min xc90, gjorde jobbet på en fristående verkstad som har gamla Volvo mekaniker anställda
Volvo ville ha ca 6200:-, den fristående ville 3900..(volvo original delar)
inte så svårt val
Finns egentligen ingen anledning att gå till märkesverkstäder idag. Tillverkarna måste enligt lag dela med sig av sina serviceinstruktioner. Den fristående verkstaden har alla förutsättningar att göra ett lika bra jobb.

Sedan är ju Volvos bilar mycket vanliga i Sverige. I princip alla mekaniker är vana vid att skruva med sådana.
av Ok67
#1352355
Derank skrev: fre 06 dec 2019, 20:25 Vad kom ni fram till ? är TS lurad el ej?
Det beror ju på hur man ser på saken. TS har fått ett rimligt pris på service hos Volvo. Ur den aspekten är han/hon inte lurad.

Däremot kan man få motsvarade service billigare hos andra verkstäder. Ur den aspekten är ju han/hon lurad.

Många med nyare bilar tror att de måste serva på märkesverkstad för garantin. Det är därför jag tar upp det som ett tips.
av AndS
#1352391
Lurad är väl ett starkt ord när det finns alternativ att välja på, man är inte tvungen att välja serviceavtal. Som konsument får vi utvärdera och välja, samt söka råd t.ex. i ett forum.
Däremot bör ett serviceavtal som inte innehåller reparation vara billigare då man låser upp sig, precis som andra tjänster med bindningstid.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1352399
Lockis skrev: fre 06 dec 2019, 19:56
ateam1234 skrev:tycker du ska sluta vara så dryg hela tiden Lockis!!!!
infon är till för att folk ska veta att även fristående kan laga saker billigt!!!!
Ber så hemskt mycket om ursäkt för att du gör en kommentar som inte är relevant till tråden (som handlar om service avtal).
Det vore ju inte så bra om någon nu skulle teckna ett serviceavtal och tro att bromsbyte ingår.......

haha vet fan inte om jag ska skratta eller gråta..
Skratta åt det. :-D
#1352405
Ok67 skrev:
ateam1234 skrev: fre 06 dec 2019, 19:35 bytte precis mina bromsbelägg på min xc90, gjorde jobbet på en fristående verkstad som har gamla Volvo mekaniker anställda
Volvo ville ha ca 6200:-, den fristående ville 3900..(volvo original delar)
inte så svårt val
Finns egentligen ingen anledning att gå till märkesverkstäder idag. Tillverkarna måste enligt lag dela med sig av sina serviceinstruktioner. Den fristående verkstaden har alla förutsättningar att göra ett lika bra jobb.

Sedan är ju Volvos bilar mycket vanliga i Sverige. I princip alla mekaniker är vana vid att skruva med sådana.
Problemet med fristående verkstäder är att de har mycket svårt att hänga med i utvecklingen nu på senare år. De klarar helt enkelt inte av att hålla mekanikerna utbildade och se till att lokalerna klarar de bransch och miljökrav som ställs av myndigheterna och kommuner. Inte ovanligt att de stänger igen numera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1355282
Har själv en xc90 t6 -18. Har haft serviceavtal sen den var ny (2000mil/år) för 199:-/månad, avtalet gällde i två år.

Idag är bilen inne på ”sista” servicen enligt avtalet. Vill gärna fortsätta med Volvoverkstad några år till.

Vad är ett rimligt pris?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]