Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1352374
VolvoVillaVovve skrev: fre 06 dec 2019, 22:34 Väljer mellan en V90 momentum och en v60 R design. Ungefär samma pris, utseendet lockar med v60 och utrustningen. V90 tycker jag har rymligare baksäte och lite längre och bredare bagage. Frugan vill ha V90 för att jag brukar svära när vi åker på semester en gång per år, själv känner jag väl bara att om bilbarnstolarna går in så räcker en V60 90% av tiden, att sitta mellan bilbarnstolarna gör man extremt sällan ändå... nån med input? Samma motor på båda.
Jag tycker du svarar själv på det.
Att välja bil, eller snarare välja bort en annan, för att åka på semester en gång per år är ju lite hål i huvudet ärligt talat.
Vet inte om du läst mina inlägg i tråden tidigare, men jag valde mellan 90 och 60. Jag har två barn, barnvagn, sommarstuga, osv.
60 fungerar HUR bra som helst och när jag valde resonerade jag kring att jag kommer behöva en takbox 5-10 gånger om året till stugan. Alla andra tusentals körningar om året, kommer att fungera mer än väl med 60.
Jag summerade det hela i att jag valde mellan en stor bil och en väldigt stor bil.
Jag valde den stora bilen.
Är efter snart fyra månader mycket nöjd.

60 är betydligt mer körvänlig dessutom. Allt sitter mer tight. Den rör sig bättre på vägen. Designmässigt är linjerna ljusår bättre än 90.
90 är som att ratta runt ett skepp..
Osv.

Men ska sägas. V90 är ju en fin bil! Bara det att 60 är mer komplett.

Mina två cent.
av Geoham
#1352382
Du lär bli nöjd med både bilarna. Som många skriver så måste du fråga dig själv vad du söker i en bil. Jag har tre småbarn (3 barnstolar) och jag söker komfort mer än en "tajt" bil. Därför valde vi v90 cc, det var ett enkelt val för oss, supernöjd med bilen och tycker också att v90 cc är sjukt snygg. Vad gäller att parkera bilen etc har jag inte upplevt det som det minsta jobbigt, bilen känns mindre än vad den är när man kör den tycker jag. Men fråga samma fråga på 90 seriens forum... blir lite vinklade svar ifall du bara ställer frågan här eftersom de flesta här har ju valt 60 serien.
av Favazza
#1352420
Freddy100 skrev: fre 06 dec 2019, 22:53 I V90 är du omgiven av lyx. V60 känns som mindre och fattigare bror. ..påminner mer kompakt bil. Det handlar alltså inte enbart om bagageutrymme. 2 olika bilar.
Detta är ju en lite intressant grej.
Läst andra som sagt att V60 är mer välbyggd än 90. Vad är det mer för utrustning i 90 som man inte kan få i 60?
av Lockis
#1352421
Favazza skrev:
Freddy100 skrev: fre 06 dec 2019, 22:53 I V90 är du omgiven av lyx. V60 känns som mindre och fattigare bror. ..påminner mer kompakt bil. Det handlar alltså inte enbart om bagageutrymme. 2 olika bilar.
Detta är ju en lite intressant grej.
Läst andra som sagt att V60 är mer välbyggd än 90. Vad är det mer för utrustning i 90 som man inte kan få i 60?
Utrustningsmässigt går det mesta att få.
Tror dock att automatiskt insynsskydd och gardiner är något som är v90 exklusivt.
av Sudden78
#1352422
Favazza skrev:
Freddy100 skrev: fre 06 dec 2019, 22:53 I V90 är du omgiven av lyx. V60 känns som mindre och fattigare bror. ..påminner mer kompakt bil. Det handlar alltså inte enbart om bagageutrymme. 2 olika bilar.
Detta är ju en lite intressant grej.
Läst andra som sagt att V60 är mer välbyggd än 90. Vad är det mer för utrustning i 90 som man inte kan få i 60?
Det handlar om detaljer i inredningen som V60 saknar. Även en del utvändiga saker, som vissa lister osv.

Personligen tycker jag V90n är alldeles för stor., lite som att ratta en stor pråm. V60 känns betydligt smidigare och ändå tycker jag inte att det skiljer supermycket utrymmesmässigt sett. Gillar inte heller den sluttande bakluckan på V90. Dessutom är V60:n snyggare. Däremot tycker jag V90 gör sig bättre som CC är V60 exteriört.

Väljer V60 alla dar i veckan då man får så mycket mer för pengarna. Rymmer familjen i den utan problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Elektrikern84
#1352427
Jag har en V90 inscription idag och beställt en V60 CC. Det som är mest märbart är lastutrymmet på längden. Annars har jag testat sitta bakom mig själv i båda bilarna och kan inte se/märka någon skillnad i komfort. Lyxkänslan finns i båda bilarna. Synd dock att V90 inte har Full-LED bak utan att blink och backljus är glödlampor.
Designen är bättre på V60 (snyggare). Min fru tycker V90 är på tok för stor, hon kallar bilen Pansarvagnen.
Jag valde en V60 CC då den ser lite ”större” ut. Dock blir jag lite halvsur på man inte kan välja Sportratten till CC
av Lockis
#1352431
Elektrikern84 skrev:Jag har en V90 inscription idag och beställt en V60 CC. Det som är mest märbart är lastutrymmet på längden. Annars har jag testat sitta bakom mig själv i båda bilarna och kan inte se/märka någon skillnad i komfort. Lyxkänslan finns i båda bilarna. Synd dock att V90 inte har Full-LED bak utan att blink och backljus är glödlampor.
Designen är bättre på V60 (snyggare). Min fru tycker V90 är på tok för stor, hon kallar bilen Pansarvagnen.
Jag valde en V60 CC då den ser lite ”större” ut. Dock blir jag lite halvsur på man inte kan välja Sportratten till CC
Hahaha, detta skulle kunna vara tagit ur min och sambons dialog med varandra nu när vi köpte bil.
Vi var också inne på V60CC men det föll på just sportratten, den andra "standard" ratten är hemsk.
av Elektrikern84
#1352435
Lockis skrev: lör 07 dec 2019, 13:07
Elektrikern84 skrev:Jag har en V90 inscription idag och beställt en V60 CC. Det som är mest märbart är lastutrymmet på längden. Annars har jag testat sitta bakom mig själv i båda bilarna och kan inte se/märka någon skillnad i komfort. Lyxkänslan finns i båda bilarna. Synd dock att V90 inte har Full-LED bak utan att blink och backljus är glödlampor.
Designen är bättre på V60 (snyggare). Min fru tycker V90 är på tok för stor, hon kallar bilen Pansarvagnen.
Jag valde en V60 CC då den ser lite ”större” ut. Dock blir jag lite halvsur på man inte kan välja Sportratten till CC
Hahaha, detta skulle kunna vara tagit ur min och sambons dialog med varandra nu när vi köpte bil.
Vi var också inne på V60CC men det föll på just sportratten, den andra "standard" ratten är hemsk.
Hehe. :-D
Ja men nu blev en CC ändå, då ratten är så liten del av själva bilen. CC är så många gånger snyggare än vanliga V60. På V90 tkr jag tvärtom, Vanliga är snyggare än CC :P
Nåväl, tror vi bli asnöjda med V60 CC. Har testat den ett gäng gånger nu.
av VolvoVillaVovve
#1352442
Hade nog varit lättare för mig med likvärdig utrustning, då kan man ta den större för att vara safe. Nu lockar finare klädsel och utseende mot utrymme och basicutrustning.
av Stefan62
#1426257
@Holtenbarter, Kan du beskriva hur hybriden fungerar sommartid - t ex hur långt går den i pure-läge om man kör landsväg och max 100 km/h? Startar bensinmotorn oväntat ofta?

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]