NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352388
e95cg skrev: sön 13 nov 2016, 20:08 Jag har en C30 1.6d 2009 med ca 21000mil. Hade samma felkoder som roggabear. ECM-2520 och ECM-2A40. Löste problemet med att byta bränslefilter. Vilken bensinstationskedja skall man egentligen välja för att slippa skräpdiesel? Jag tankar nästan uteslutande på Preem och Tanka (Volvos) men ibland även OkQ8. Har hört att OkQ8 har ändrat sin blandning, eftersom de hade så mycket klagomål på sin diesel. Och nu ser jag att roggabear bara tankat deras diesel. Nu när de har ändrat sin blandning borde de väl ha den bästa dieseln, eller?
En liten uppdatering. Bilen har nu gått mer än 29000mil och problemet har aldrig återkommit efter bytet av bränslefiltret. Har dessutom hunnit byta bränslefilter en gång till enligt serviceintervall (byt bränslefilter efter 6000mil). Jag har skött servicen själv enligt serviceintervall och tömt bränslefilter vid varje service 1500mil. Tankar nästan bara på Preem och ibland på CircleK (om det nu har någon betydelse).

Bilen köpte jag vid 18000mil. Har undrat ifall förra ägaren (bilfirman) verkligen hade bytt filtret vid 18000mil (som det skall göras enligt servicen). Kan tillägga att servicen inte var gjord på Volvo Bilia. Bilen hade kanske i och för sig stått stilla ett tag utomhus i väntan på en köpare också? Jag tömde själv filtret vid 19500mil då jag själv servade bilen. Bränslefiltret kan kännas lite meckigt att demontera/montera och tar minst lika lång tid som att byta oljan. Du måste även t.ex. suga fram bränslet igen med pump. Tror tyvärr också att en del råkar ut för problemet i denna tråden för att en del Verkstäder fuskar med att inte tömma filtret, som faktiskt skall ingå i alla fall enligt Volvos service. Görs inte det så ökar risken för algtillväxt i filtret (minns att det var alger i mitt gamla filter vid 21000mil när jag även öppnade filtret och kollade). Har inte märkt eller sett någonting sedan 21000mil (och själv alltid tömt/bytt filtret enligt service rekommendationen).
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]