Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352281
Tack för tips och råd. Det uppskattas!

Ska in med bilen på tisdag, då min PST trodde det berodde på mjukvara. Han föreslog också att ett separat simkort i bilen kunde vara lösningen. Han hade ett gäng med 5GB liggandes som jag kunde få. Som sagt, kanske bättre med ett separat simkort, då fungerar RTTI-tjänsten oavsett vem som lånar bilen, eller om min telefon stängt av internetdelningen (vilket den gör vid omstart eller uppgraderad mjukvara). Rätt irriterande om man kört iväg och upptäcker att telefonen slutat dela anslutning.

Är det någon som har en aning om hur mycket data som går åt till RTTI-TJÄNSTEN? Men jag har förstått att dom flesta av er också kör Spotify, och det gör inte jag. Kanske ett kontantkort på 5GB varar ett år/1500 mil?
#1352302
EbbevonVolvo skrev: fre 06 dec 2019, 14:49 Tack för tips och råd. Det uppskattas!

Ska in med bilen på tisdag, då min PST trodde det berodde på mjukvara. Han föreslog också att ett separat simkort i bilen kunde vara lösningen. Han hade ett gäng med 5GB liggandes som jag kunde få. Som sagt, kanske bättre med ett separat simkort, då fungerar RTTI-tjänsten oavsett vem som lånar bilen, eller om min telefon stängt av internetdelningen (vilket den gör vid omstart eller uppgraderad mjukvara). Rätt irriterande om man kört iväg och upptäcker att telefonen slutat dela anslutning.

Är det någon som har en aning om hur mycket data som går åt till RTTI-TJÄNSTEN? Men jag har förstått att dom flesta av er också kör Spotify, och det gör inte jag. Kanske ett kontantkort på 5GB varar ett år/1500 mil?
Har tittat på mina senaste fakturor, kör RTTI vid varje färd (ca 3500 mil/år) och TuneIn (nån gång ibland), det är nog det enda...
Om jag läser det rätt blir det här hemma ca 25-30 MB/månad.
På semestern till UK i somras var det TuneIn dagligen hela dagarna tillsammans med RTTI, den månaden det drog som mest landade det på ca 800 MB.
Spotify blir ganska ofta också, men det går via BT från mobilen och lastar inte kortet som sitter i bilen.
Med 5 GB bör du klara dig ett tag...
#1352313
fjohan82 skrev:
EbbevonVolvo skrev: fre 06 dec 2019, 14:49 Tack för tips och råd. Det uppskattas!

Ska in med bilen på tisdag, då min PST trodde det berodde på mjukvara. Han föreslog också att ett separat simkort i bilen kunde vara lösningen. Han hade ett gäng med 5GB liggandes som jag kunde få. Som sagt, kanske bättre med ett separat simkort, då fungerar RTTI-tjänsten oavsett vem som lånar bilen, eller om min telefon stängt av internetdelningen (vilket den gör vid omstart eller uppgraderad mjukvara). Rätt irriterande om man kört iväg och upptäcker att telefonen slutat dela anslutning.

Är det någon som har en aning om hur mycket data som går åt till RTTI-TJÄNSTEN? Men jag har förstått att dom flesta av er också kör Spotify, och det gör inte jag. Kanske ett kontantkort på 5GB varar ett år/1500 mil?
Har tittat på mina senaste fakturor, kör RTTI vid varje färd (ca 3500 mil/år) och TuneIn (nån gång ibland), det är nog det enda...
Om jag läser det rätt blir det här hemma ca 25-30 MB/månad.
På semestern till UK i somras var det TuneIn dagligen hela dagarna tillsammans med RTTI, den månaden det drog som mest landade det på ca 800 MB.
Spotify blir ganska ofta också, men det går via BT från mobilen och lastar inte kortet som sitter i bilen.
Med 5 GB bör du klara dig ett tag...
Tack för att du t.o.m. kollade dina fakturor!!! :-D :-D :-D
Då är saken klar, det blir ett separat SIM-kort i bilen i vilket fall som helst. Men jag tar ändå uppgraderingen på tisdag. Bör ju rimligen inte kosta något i och med reklamationrätten på tre år. Får väl se vad för SIM-kort som min PST erbjuder mig. Fast det är kanske ett kort som man hört ska vara problematiskt.
Nu har jag Telia, fast det stavas Halebop eller något liknande. :-)
#1352316
EbbevonVolvo skrev:Tack för att du t.o.m. kollade dina fakturor!!!
Då är saken klar, det blir ett separat SIM-kort i bilen i vilket fall som helst. Men jag tar ändå uppgraderingen på tisdag. Bör ju rimligen inte kosta något i och med reklamationrätten på tre år. Får väl se vad för SIM-kort som min PST erbjuder mig. Fast det är kanske ett kort som man hört ska vara problematiskt.
Nu har jag Telia, fast det stavas Halebop eller något liknande.
Personligen så hade jag i XC70n med det telenor som följde med bilen.
I min V60 fick jag dock byta till ett Halebop omgående, beställde ett surfkort anslutet till mitt vanliga nummer så det blev en extra kostad på 59:- i månaden tror jag.
Nu förbrukar jag bra mycket mer data i min bil än @fjohan82, (ca 3GB i månaden) Men då kör jag TuneIn på extrem kvalite och kör enbart detta för musik i bilen.
#1353088
Bilen har fått ny programvara och det hjälpte. Enligt min PST så fanns det ingen annan som rapporterat detta fel på en liknande bil som min. Då är som vanligt då sa jag. Jag råkar nämligen ut för alla möjliga olika fel på mina saker, och det är fel som ingen reparatör eller kundservice tidigare hört talas om. Men nu är det i alla fall fixat och det kostade inget. :-D

I morgon ska jag ringa till ett av dom största larmföretagen och höra om dom hittat felet på mitt huslarm. En anmälan i oktober och en för två veckor sedan. Har ännu inte hört ett dugg.
#%&^¤ klåpare!! :mad:
#1353119
Lockis skrev:Skönt att det löste sig med din rtti efter ett besök hos PST :-)
Min PST anser jag vara mycket kunnig och trevlig. Hela denna Bilia anläggning verkar ha bildat ett bra team, där alla tar sig tid och hjälper varandra om det behövs. Jag har en Volvo anläggning där jag bor, men har inte fått känslan att dom är lika bra.

Nu ska jag prova med SIM-kortet som jag fick av min PST. Ett Telesnor-kort med 5GB, hoppas man inte behöver göra några inställningar i bilen...
#1353146
EbbevonVolvo skrev: ons 11 dec 2019, 09:49
Lockis skrev:Skönt att det löste sig med din rtti efter ett besök hos PST :-)
Min PST anser jag vara mycket kunnig och trevlig. Hela denna Bilia anläggning verkar ha bildat ett bra team, där alla tar sig tid och hjälper varandra om det behövs. Jag har en Volvo anläggning där jag bor, men har inte fått känslan att dom är lika bra.

Nu ska jag prova med SIM-kortet som jag fick av min PST. Ett Telesnor-kort med 5GB, hoppas man inte behöver göra några inställningar i bilen...
Jag har lurat ur att du också bor i Skåne. Kan det vara så att du har Trelleborg som anläggning?

Angående kortet I bilen så vill jag minnas att du behöver ställa in att det ska användas för internet :-)
#1353151
Ja, jag använder Bilia Trelleborg. Antar att man får svara det utan att det strider mot forumreglerna. :-)
#1353168
EbbevonVolvo skrev: ons 11 dec 2019, 13:40 Ja, jag använder Bilia Trelleborg. Antar att man får svara det utan att det strider mot forumreglerna. :-)
Ingen aning faktiskt.
Min svåger använder sig också av dem.

Själv bor jag längre norrut och får använda mig av annan åf/verkstad :-)
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor