Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChrisPett
#1352240
Hej, har en fråga angående mina bromsar på bilen då dom blev väldigt tröga efter jag bytte backar fram. Problemet är att om man stampar hårt på bromsen tar det 1-2 sec innan bromsen börjar ta. Snart dax för besiktning inte tror inte dom godkänner detta.
av halvgute57
#1352243
Dom är förmodligen inte inslitna, håll på bromsen o kör lite eller tvärbromsa så abs jobbar med ingen bakom dig förstås.. :-D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1352246
Mer korrekt är att bromsa bestämt men lugnt från 50 till 20 några gånger i rad. Låta dem bli varma i en inte allt för snabb takt.
av Erik Å
#1352289
ChrisPett skrev: fre 06 dec 2019, 05:35 Hej, har en fråga angående mina bromsar på bilen då dom blev väldigt tröga efter jag bytte backar fram. ..
Det kan vara så illa att kolvarna är rostiga (blir värst längst ut) och när du trycker tillbaka kolvarna för att sätta i nya belägg så kommer den rostiga ytan in under o-ringen i bromsoket och fastnar..
Bromsok behöver underhållas, förutom att kolven inte får kärva så behöver man putsa bort rost från ytorna som beläggen glider mot samt göra ren styrpinnar och bussningar.. Det kan gå att putsa upp kolvarna: ta ur beläggen, pumpa försiktigt ut kolven så mycket som man vågar (trampa aldrig pedalen i botten!), tryck tillbaka gummibälgen och putsa upp kolvens utsida med Autosol på en trasa. Är det hål (gravrost) i kromskiktet så behöver man nya ok eller åtminstone kolvar
Men som redan påpekats här, nya belägg måste köras in innan de ger full bromsverkan

Edit: kolvarna bör gå att trycka tillbaka med tummarna utan att det gör alltför ont. ;-) Behövs verktyg så är det dags att åtgärda. Vanligaste orsaken till kärvning är att det bygger på rost på insidan av cylindern i området mellan gummibälgen och o-ringen så att kolven kläms fast. Rosten går att slipa bort med fin smärgelduk men då måste man förstås ta loss oket och ta ur bälg, kolv och o-ring, slipa rost, tvätta allt supernoggrant, återmontera och lufta systemet

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?