Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1352119
bjornw skrev:
onlyrally skrev: tor 05 dec 2019, 10:08 Håller inte helt med, det finns bilar som är tysta(utan öronbedövande resonansljud) oavsett vilka premiumdäck som sitter på. Någon här med gamla xc70 eller gamla v60 cc som haft liknande problem? Tror inte det. Gamla v60 cc är lika tyst som en s-klass mercedes på grov asfalt.

Hoppas också verkligen att det löser sig, klarar inte av detta. Hade en V40 T3 som hyrbil under tiden v90 var på verkstad, det var en ren avkoppling i jämförelse.

Storlek på däcken är standard för v90 cc - 235/55R18 Continental Viking Contact 7, har provat med olika däcktryck(2,4; 2,5 och 2,6)
Motorn är en D4 med polestar, utan adblue.
Tyvärr är det ett gemensamt problem för alla SPA bilar. De försvarar sig med att de inte är sämre än andra tillverkare, men det är under förväntade förutsättningar, ändras något utanför det normala testområdena (tex däck, grov väg, temperaturer osv) så låter SPA bilarna mer än övriga. På slät, fin väg är de däremot något tystare än konkurrenterna.

Har du provat justera däcktrycket? Minska det till strax under 2 bar på alla hjul och öka sedan.

Oljudet kan komma från vibrationer som fortplantar sig från hjulen in till olika delar av bilen som i sin tur alstrar oljuden. Det kan också vara luftburet kavitationsljud från däcken (genereras när de pressas ihop och expanderar). Båda sakerna påverkas av lufttrycket i däcken. Det gäller att hitta ett läge där frekvenserna inte sprids och förstärker varandra.
Att det skulle vara ett problem med alla SPA bilar håller jag nog inte med om. Problemet verkar inte existera i samma utsträckning om alls på V60. Jag har iaf inte hört om någon som har dem problemen.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1352124
S60 verkar vara mest förskonad men det finns där också. V60 och XC60 har det definitivt, har hört det själv i båda och det finns minst en tråd om det i den delen av forumet.

Tex: viewtopic.php?f=86&t=149052
av Erik Å
#1352219
bjornw skrev: tor 05 dec 2019, 11:03 ..Oljudet kan komma från vibrationer som fortplantar sig från hjulen in till olika delar av bilen som i sin tur alstrar oljuden...
Precis. Och för att hindra stomljud från bak- och framvagn från att komma in i kupén så behöver man mjuka gummibussningar som ger bra vibrationsisolering, men sådana inverkar negativt på köregenskaperna så biltillverkarna tvingas kompromissa. Vill man sälja "sportiga köregenskaper" så behövs hårdare bussningar och då blir bullernivån högre.
Nu försöker man dessutom pressa vikten på bilarna för att spara bränsle vilken minskar utrymmet för effektiv ljuddämpning..
av Xanthopteryx
#1352239
Det är mer komplicerat än så: ALLA ljudvågor påverkar omgivningen i någon omfattning och träffar man rätt så dessa samanfaller med objektets egen mottaglighet för vissa frekvenser och då uppstår självresonans. Samma fenomen som får vissa broar att börja svänga extremt vid vissa frekvenser och som gör att porslinet kan 'sjunga' hemma vid vissa ljud. Alltså bilens oljud komma ifrån att omgivande frekvenser förstärks likt i ett piano eller en gitarr, bara genom att ljudvågorna påverkar bilens komponenter. Dessutom kan vibrationer i någon eller flera av bilens alla delar (från väg, från motor, från andra rörliga delar) sätta fart på självresonansen precis som bara det faktum att hela bilen rör sig upp och ned lite hur bra fjädringen än är.
Det är också väldigt många delar som sitter ihop med bilen och inte bara fjädringen och stötdämparna utan alla olika stag och fästen. Så problemet kan komma från en sak, olika samverkande faktorer eller olika saker beroende på hastighet och vägtyp och däck.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1352264
Har provat det mesta nu. Lagt in tunga lådor i bagaget, kört med ryggstöden ner och uppfällda och monterat insynsskyddet(brukar köra utan vanligtvis) inget förändrar ljudet. Har även testat med olika tryck i däcken, från 1,9 till 2,6 bar. Med 2,0 bar är resonansljudet faktiskt lite lägre, hörbar skillnad, men ändå oacceptabelt.

Känns som att Volvo försökt att komma ikapp BMW vad gäller körglädje men tagit sig vatten över huvudet. Körglädjen är där men annat har kompromissats. Om man ska behöva släppa ut luften ur däcken för att kompensera det hårda chassit, är det rätt meningslöst, för då är körglädjen tillbaka på gammal Volvo nivå igen, där det borde ha stannat från början (köpte inte Volvo för körglädje, jag hoppades faktiskt på typ gammal xc70 komfort)

Nu blir det att vänta svar från Volvo. Blir det inte löst så blir det bilbyte snart och troligtvis inte en Volvo igen :-)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 32

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]