Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1352000
Delar inte den uppfattningen, jag märker alltid före bilens system när det är halt och småspinn så här är vi olika som förare.
Körde i fredags när det snöade som värst 10 mil där det var 5 cm snömodd i ett av två körfält och jag nyttjade det några gånger där bilens system inte registrerade när jag fick korrigera.
Och i tisdags var det lurigt underkylt regn på samma sträcka där jag kände av det, men inte bilen.
Ska väl tillägga som jag gjort tidigare att jag fuskat lite med bilar i vissa sammanhang, både fram och bakhjulsdrivet men inte på alla fyra hjulen samtidigt.
Så prova gärna era bilar på avlysta/speciella förhållanden för att förstå hur de uppträder.
#1352012
Kan du beskriva hur du känner av det?
För som sagt, rak väg, stillastående, gasar normalt vid trafikljus. Känner ingenting i bilen men triangeln kan komma på om det är halt. Man bara...åker iväg (emedan bilen bredvid med framhjulsdrivet segar efter).
Har provat på parkeringar och andra större ytor och tycker bilen beter sig riktigt trevligt och förutsägbart. Inte svårt alls att få den att gå dit man vill, vilket å andra sidan kan invagga i falsk säkerhet för plötsligt så kan det släppa helt och då är man ju rökt, som vid äkta vattenplaning.
av AndS
#1352021
Oftast lätta småryck i ratten och ljud, men känslan av hur bilen drar.
Man märker det innan bilen själv börjar med antispinn och varnar.
Antisladd är lite annorlunda och mera på känsla.
Jag, subjektivt, tycker att man får provocera ganska mycket innan systemen börjar agera.

Kör man så systemen ofta får ingripa så ligger man över gränsen och chansar på att bilen ska klara ut situation.
#1352027
Som jag upplevt det så är det endast vid inbromsningar (där man kan märka på just ABSen), när man kör iväg och det är halt under (där det sällan märks då fyrhjulsdriften är igång helt vid starten) och när man gasar sig ut på motorvägen genom modd exempelvis. Aldrig annars har den gått igång för mig, men så kör jag ju lugnt också såklart.
Sedan när man provocerar är det en annan sak men i vardagskörning så är det inte alltid jag märker av att det är halt då systemet, på vår bil i allafall, är väldigt känsligt och hanterar sakerna bra. Och antisladd, där märker man ju om bilen inte färdas i längdriktningen.
Sedan spelar såklart däck roll i det hela, hur man känner av och hur systemet reagerar.
Men nu hoppas jag på att det skall bli lite vinter på riktigt här. Vi hade bara en kort visit som nu givit med sig och uppåt 8-9 plusgrader mot slutet av veckan så är väl bara slå på sommarhjulen igen känns det som, tyvärr.
#1352028
AndS skrev: ons 04 dec 2019, 21:24 Oftast lätta småryck i ratten och ljud, men känslan av hur bilen drar.
Man märker det innan bilen själv börjar med antispinn och varnar.
Antisladd är lite annorlunda och mera på känsla.
Jag, subjektivt, tycker att man får provocera ganska mycket innan systemen börjar agera.

Kör man så systemen ofta får ingripa så ligger man över gränsen och chansar på att bilen ska klara ut situation.
Oavsett vad man tror om sin egen förmåga kan ju inte en extra varning vara fel.
av AndS
#1352068
Fjonsson skrev: ons 04 dec 2019, 21:42 Oavsett vad man tror om sin egen förmåga kan ju inte en extra varning vara fel.
Jag skulle vilja vet om sin egen förmåga. Att ha för mycket varningar är som det klassiska "ropa om vargen kommer" och när det händer har man ingen praktisk erfarenhet. Det är därför man ska ge sig möjlighet att prova hur bilen uppträder i olika situationer, speciellt vi som åker fyrhjulsdrift och lättare kan närma oss gränserna då bilens system inte räcker till.
Men vi är olika och har också olika erfarenheter av bilkörning så det är inte konstigt.
#1352078
AndS skrev: tor 05 dec 2019, 06:18
Fjonsson skrev: ons 04 dec 2019, 21:42 Oavsett vad man tror om sin egen förmåga kan ju inte en extra varning vara fel.
Jag skulle vilja vet om sin egen förmåga. Att ha för mycket varningar är som det klassiska "ropa om vargen kommer" och när det händer har man ingen praktisk erfarenhet. Det är därför man ska ge sig möjlighet att prova hur bilen uppträder i olika situationer, speciellt vi som åker fyrhjulsdrift och lättare kan närma oss gränserna då bilens system inte räcker till.
Men vi är olika och har också olika erfarenheter av bilkörning så det är inte konstigt.
Imponerande. Kanske skulle funktionen kunna utökas med möjlighet att manuellt kunna skicka iväg en varning när en erfaren förare upptäcker en risk som bilens system ännu inte upptäckt?
Det borde ju finnas ett sätt att ta tillvara på all kunskap som dom riktigt duktiga förarna har skaffat sig efter många år bakom ratten.
Hoppas du gör dit bästa för att sprida kunskapen till alla dom som är mindre erfarna.
av AndS
#1352192
Har ingen kunskap om andra förare har mindre eller mera erfarenhet än mig, var och en får själv välja hur man skaffar sig den då det inte är något man kan sprida utan få prova sig till bakom ratten i avlyst miljö. Jag är inte imponerad av mig själv utan mera av andra som kör fortare och har den erfarenheten.
År bakom ratten har ingen betydelse om man inte tränar sig hur en bil uppträder i "ovanliga" situationer och den kunskapen kan man inte sprida utan bara lära sig själv i praktiken.
Däremot kan jag ge tipset att en fyrhjulsdriven kan lura mig som förare att hålla för hög hastighet i besvärligt väglag, för när inga hjul har tillräcklig friktion hjälper inga system. ;-)
#1352206
AndS skrev: tor 05 dec 2019, 18:33 Har ingen kunskap om andra förare har mindre eller mera erfarenhet än mig, var och en får själv välja hur man skaffar sig den då det inte är något man kan sprida utan få prova sig till bakom ratten i avlyst miljö. Jag är inte imponerad av mig själv utan mera av andra som kör fortare och har den erfarenheten.
År bakom ratten har ingen betydelse om man inte tränar sig hur en bil uppträder i "ovanliga" situationer och den kunskapen kan man inte sprida utan bara lära sig själv i praktiken.
Däremot kan jag ge tipset att en fyrhjulsdriven kan lura mig som förare att hålla för hög hastighet i besvärligt väglag, för när inga hjul har tillräcklig friktion hjälper inga system. ;-)
Försvinner din förmåga direkt när bilen driver även på bakhjulen?
av AndS
#1352216
Njet, men bilen går stabilare då den kan flytta driv mellan alla hjulen och man kan luras att hålla högre hastighet.
Har aldrig tävlat med fyrhjulsdrift men med både fram och bakhjulsdrivna, men de har ju haft lite andra special som diffbromsar.
V90CC är första med fyrhjul och provat hur den går från undetstyrning till överstyrning, även med urkopplad antispinn/sladd även om den inte går att koppla ur till 100%.
Så jag vet lite om hur bilen uppträder, men ingen garanti om alla hjulen tappar kontakt eller vid inbromsning. Då är det hastigheten som avgör.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]