Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Jimmu
#1352117
Tillbaka som Volvoägare nu igen, ringde min Volvo verkstad för att få ett kostnadsförslag på ett serviceavtal.

Bilen är nyservad den 29 november, så en vecka gammal bara, priset jag fick för att teckna ett nytt avtal var:

24mån: 454kr/mån
35mån: 405kr/mån

Tyckte det lät lite dyrt och fick som svar att de hade räknat på de tre kommande servicetillfällena och delat det på 24 alt 36 månader.
Det jag tjänar är om ex oljepriserna skulle gå upp etc.
Samt att det är bekvämt att lämna in bilen på service utan att det kostar något.
Visst är väl det ganska skönt, men det är ju trist att dra på sig en månadskostnad som ska betalas varje månad i ett par år framåt.
Med volvokortet kan man ju även dela upp betalningen kostnadsfritt på 4 månader har jag för mig?

Vad säger ni? Är det ett dåligt avtal? Borde jag låta bli att teckna, eller borde jag teckna ett ändå?
Lutar starkt mot att inte teckna något avtal då jag inte tycker att det är speciellt förmånligt.
av Lockis
#1352135
Jimmu skrev:Tillbaka som Volvoägare nu igen, ringde min Volvo verkstad för att få ett kostnadsförslag på ett serviceavtal.

Bilen är nyservad den 29 november, så en vecka gammal bara, priset jag fick för att teckna ett nytt avtal var:

24mån: 454kr/mån
35mån: 405kr/mån

Tyckte det lät lite dyrt och fick som svar att de hade räknat på de tre kommande servicetillfällena och delat det på 24 alt 36 månader.
Det jag tjänar är om ex oljepriserna skulle gå upp etc.
Samt att det är bekvämt att lämna in bilen på service utan att det kostar något.
Visst är väl det ganska skönt, men det är ju trist att dra på sig en månadskostnad som ska betalas varje månad i ett par år framåt.
Med volvokortet kan man ju även dela upp betalningen kostnadsfritt på 4 månader har jag för mig?

Vad säger ni? Är det ett dåligt avtal? Borde jag låta bli att teckna, eller borde jag teckna ett ändå?
Lutar starkt mot att inte teckna något avtal då jag inte tycker att det är speciellt förmånligt.
När vi köpte våran XC70 så hade den gått 9800 mil. Med en beräknad körsträcka på 3000 om året så skulle tillfälle 3 innebära kamremsbyte.
Därför fick vi en kostnad på ~400 i månaden.
Kommer ner under så det inte blir ett kamremsbyte så kommer din månadskostnad sjunka avsevärt.
Ett serviceavtal på en ny bil med beräknad körsträcka om 3000 om året är oftast under 300:- i månaden.

Så är det dyrt med 405:-/mån? Vet ej, det beror på var som ska göras på nästkommande service. Nackdelen med serviceavtal är att dem är bundna. Du kan därför inte avbryta det utan att sälja bilen. Du är också låst till den verkstad/åf där du tecknar avtalet i den mån att det är dem som står för service avtalet. Du kan alltså köra till annan verkstad men får då betala kontakt där samtidigt som du får betala för ditt service avtal.
av Lockis
#1352155
epostaren skrev:Finns även avtal där du kan byta serviceverkstad. Kan vara bra om man måste flytta t.ex.
Absolut, men dessa brukar vara dyrare.
av Jimmu
#1352166
Missade visst att skriva lite hur långt den gått osv.
Den har gått 6200 mil, servicen var gjord för en vecka sedan, Dvs det är ett helt år kvar till nästa.
Jag åker någonstans mellan 1000-1500 mil per år, om 2år ska hjälpremmen bytas, den servicen skulle kosta ca 5700kr.
Serviceavtalet skulle tecknas med Helmia bil, så jag får serva den på vilken Helmia anläggning som helst i Värmland, blir bara knuten till deras anläggningar inte till en specifik verkstad.
Så 405kr/mån beräknat på vad den gått nu och hur mycket jag kommer att åka så kommer jag inte komma upp i något kamremsbyte.
av Lockis
#1352172
Jimmu skrev:Missade visst att skriva lite hur långt den gått osv.
Den har gått 6200 mil, servicen var gjord för en vecka sedan, Dvs det är ett helt år kvar till nästa.
Jag åker någonstans mellan 1000-1500 mil per år, om 2år ska hjälpremmen bytas, den servicen skulle kosta ca 5700kr.
Serviceavtalet skulle tecknas med Helmia bil, så jag får serva den på vilken Helmia anläggning som helst i Värmland, blir bara knuten till deras anläggningar inte till en specifik verkstad.
Så 405kr/mån beräknat på vad den gått nu och hur mycket jag kommer att åka så kommer jag inte komma upp i något kamremsbyte.
Stämmer, och om hjälprems servicen kostar 5700 så antar jag att det ingår resten också det tillfället? En vanlig bas/underhåll brukar väl inte kosta mer än 4-5000 skulle jag tro. så i ditt fall blir ju 405:-/mån rätt dyrt. Tror dessutom att du kan komma undan billigare på annan auktoriserad verkstad i närområdet. Råder dig att kolla detta innan du tecknar avtalet.
av Jimmu
#1352221
Lockis skrev: tor 05 dec 2019, 16:21
Stämmer, och om hjälprems servicen kostar 5700 så antar jag att det ingår resten också det tillfället? En vanlig bas/underhåll brukar väl inte kosta mer än 4-5000 skulle jag tro. så i ditt fall blir ju 405:-/mån rätt dyrt. Tror dessutom att du kan komma undan billigare på annan auktoriserad verkstad i närområdet. Råder dig att kolla detta innan du tecknar avtalet.
Ja exakt, hela den servicen skulle kosta 5700kr
Bättre jag skippar avtalet helt och bokar service som på den gamla goda tiden :D

Trodde nämligen att det skulle vara förmånligare med serviceavtal, men Helmia är ensamma på Volvo i hela Värmland så de kan väl ta ut antar jag..
av Lockis
#1352229
Jimmu skrev:
Lockis skrev: tor 05 dec 2019, 16:21
Stämmer, och om hjälprems servicen kostar 5700 så antar jag att det ingår resten också det tillfället? En vanlig bas/underhåll brukar väl inte kosta mer än 4-5000 skulle jag tro. så i ditt fall blir ju 405:-/mån rätt dyrt. Tror dessutom att du kan komma undan billigare på annan auktoriserad verkstad i närområdet. Råder dig att kolla detta innan du tecknar avtalet.
Ja exakt, hela den servicen skulle kosta 5700kr
Bättre jag skippar avtalet helt och bokar service som på den gamla goda tiden :D

Trodde nämligen att det skulle vara förmånligare med serviceavtal, men Helmia är ensamma på Volvo i hela Värmland så de kan väl ta ut antar jag..
Kan vara så. Men det finns säkert andra verkstäder man kan serva på.
av Sudden78
#1352263
Jimmu skrev: tor 05 dec 2019, 22:01
Lockis skrev: tor 05 dec 2019, 16:21
Stämmer, och om hjälprems servicen kostar 5700 så antar jag att det ingår resten också det tillfället? En vanlig bas/underhåll brukar väl inte kosta mer än 4-5000 skulle jag tro. så i ditt fall blir ju 405:-/mån rätt dyrt. Tror dessutom att du kan komma undan billigare på annan auktoriserad verkstad i närområdet. Råder dig att kolla detta innan du tecknar avtalet.
Ja exakt, hela den servicen skulle kosta 5700kr
Bättre jag skippar avtalet helt och bokar service som på den gamla goda tiden :D

Trodde nämligen att det skulle vara förmånligare med serviceavtal, men Helmia är ensamma på Volvo i hela Värmland så de kan väl ta ut antar jag..
Det är inte dyrare med serviceavtal, då har något blivit helt galet. Serviceavtalet är i grunden samma pris som lösnummer, men med skillnaden att kostnaden delas upp i en fast månadspeng. I slutändan sparar du som kund pengar eftersom du inte drabbas av prishöjningarna under prioden du har avtal. Volvohandlaren tjänar krasst sett mer pengar på de som betalar för varje service för sig, istället för avtal. Dock så låser ju avtalet kunden till Volvohandlaren och det är därför man gärna tecknar avtalen med kunderna, trots att man i slutändan tappar lite pengar i intäkt på dessa kunder.
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]