Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av garinge
#1352092
Tjena, ska montera en ledramp på brorsans bil, han har en 2014 V70 II...

Går det likt gamla bilar att sno signal från ingående kabel till framlyset(helljuset) eller är det
något annat på dessa "nya moderna" bilar med överdriven canbus styrning osv så man måste ha en box
som "uppfattar" helljuset på i can-systemet?

Gärna någon som vet, inte "jag tror" osv :)

Tacksam för svar :)
Senast redigerad av 1 garinge, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av garinge
#1352123
Steffe3 skrev:Ska gå fint att ta signal från nedre vänstra stiftet sett i färdriktningen, om man inte vill använda julas "skarv" för H7.
Jamen har den H7 på helljuset så är det simpelt, kör en sån "skarv" på min 01-V70 och det funkade prima :)
Bilen har ju Xenon framljus, och D15 på halvljusen har jag för mig, så trodde det var någon "komplex" historia, bilen är typ 3.5tim
ifrån mig så kan inte kolla vad för ljus helljusen har :)
Användarvisningsbild
av garinge
#1352125
apersson850 skrev:Vad är en överdriven CAN-buss?
Ja sådär canbus system som bestämmer alla signaler i framlyset så man måste köpa en box som avlyssnar när helljuset slås på och "skapar" egen signal..
#1352153
Jaha, och du menar att det var onödigt avancerat, då? Då förstår jag vad du syftade på med "överdriven".
Personligen anser jag att det är helt rätt väg att gå. Komplikationsgraden på maskiner idag kommer vi inte från. Då kan man lika gärna ta i mer, och göra varje sensor och givare än mer intelligent, så att det finns ännu bättre möjligheter att tala om för användaren vad som är trasigt, eller vad som snart kommer att bli trasigt.
Att det sen kan krångla till det för de som vill bygga om som man gjorde "förr", det får man ta. Vinsten är mycket större än förlusten.
Användarvisningsbild
av garinge
#1352156
apersson850 skrev:Jaha, och du menar att det var onödigt avancerat, då? Då förstår jag vad du syftade på med "överdriven".
Personligen anser jag att det är helt rätt väg att gå. Komplikationsgraden på maskiner idag kommer vi inte från. Då kan man lika gärna ta i mer, och göra varje sensor och givare än mer intelligent, så att det finns ännu bättre möjligheter att tala om för användaren vad som är trasigt, eller vad som snart kommer att bli trasigt.
Att det sen kan krångla till det för de som vill bygga om som man gjorde "förr", det får man ta. Vinsten är mycket större än förlusten.
Mjae mer att kan man via en kabel ta en signal till ett relä och få en ledramp att tändas med spaken istället för att köpa ännu mer elektronik och koppla in ännu mer saker på bilens elsystem (tjuva in sig på Can-high/Can-low och plus minus) för att få en liten box att uppfatta "helljus" på och skicka ut en signal i en kabel, så är det väl trevligare att göra det enkelt, och kan man spara 900-1000:- på att slippa köpa denna box, så varför inte? :)

Därför jag frågar alla dessa kunniga på detta forumet OM det finns möjlighet att ta en signal från en befintlig kabel så man smidigt kan få en ledramp att funka med befintligt helljus..

Jag har gjort det på min V70, och Passat '09 (med bixenon, för stift elva var grön/lila) och det gick utmärkt :)

Mvh
#1352161
garinge skrev:
apersson850 skrev:Jaha, och du menar att det var onödigt avancerat, då? Då förstår jag vad du syftade på med "överdriven".
Personligen anser jag att det är helt rätt väg att gå. Komplikationsgraden på maskiner idag kommer vi inte från. Då kan man lika gärna ta i mer, och göra varje sensor och givare än mer intelligent, så att det finns ännu bättre möjligheter att tala om för användaren vad som är trasigt, eller vad som snart kommer att bli trasigt.
Att det sen kan krångla till det för de som vill bygga om som man gjorde "förr", det får man ta. Vinsten är mycket större än förlusten.
Mjae mer att kan man via en kabel ta en signal till ett relä och få en ledramp att tändas med spaken istället för att köpa ännu mer elektronik och koppla in ännu mer saker på bilens elsystem (tjuva in sig på Can-high/Can-low och plus minus) för att få en liten box att uppfatta "helljus" på och skicka ut en signal i en kabel, så är det väl trevligare att göra det enkelt, och kan man spara 900-1000:- på att slippa köpa denna box, så varför inte? :)

Därför jag frågar alla dessa kunniga på detta forumet OM det finns möjlighet att ta en signal från en befintlig kabel så man smidigt kan få en ledramp att funka med befintligt helljus..

Jag har gjort det på min V70, och Passat '09 (med bixenon, för stift elva var grön/lila) och det gick utmärkt :)

Mvh
Går alldeles utmärkt att göra så med exempelvis en strömtjuv på helljuskabeln eller med hjälp av en H7 adapter.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-604237/


Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

#1352173
Ja, de här modellerna som har Dual-Xenon har hel- och halvljus med Xenonlampa, och sen en konventionell halogenlampa vid sidan om, som extra helljus. Så extralampan fungerar som en vanlig lampa.

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]