Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352063
Tjena. Har uppstår ett problem efter helt normal användning av bilen. Startar man bilen så dör den efter 3 sekunder och bränner säkring 8. Känns som jordfel eller kabelbrott men varför skulle det komma helt plötsligt?
Användarvisningsbild
av ER
#1352178
Sätter nån krona på pumpen.
Testa att dra ur kontakten till pumpen ur styrenheten under vid haldex-enheten under bakaxeln men rör inte den andra till haldexen självt. Fungerar det nu när du bytt säkring är det pumpen som gett upp. Var exakt så för mig på min XC/II 08 när pumpen gav upp och stod still och brända säkringen. Detta hände av ren slump just när det hände för mig.
Har du tillgång till VIDA kan du kolla felkoder och se om dessa slocknar av sig själva när pumpen inte är tillkopplad medn DEM har kontakt med CEM osv.
Eftersom pumpbyte på haldex3 betyder att man måste ta ner kardan och ta av flänsen på ingående axel så byter man givetvis tätningen på den axeln när man ändå gör jobbet. Kan bli svindyrt om det sitter fast ordentligt och därmed tar tid och sitter det ordentligt låter man verkstad göra jobbet och ta ansvar för ev. sönderdragna skruvar till tex pumpen som både är små och känsliga samt att huset är aluminium än att man själv är dumsnål och ångrar sig i efterhand.
Går att klippa av kabeln till pumpen och stoppa i kontakten i styrenheten och köra så tills pumpbyte utförs och ändå inte paja säkring då iaf. på nyare bilar/ MY08- så slås hela DSTC systemet ut när DEM inte har kontakt och inte ens ABS är aktiverat.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]