- tor 05 dec 2019, 16:58
#1352178
Sätter nån krona på pumpen.
Testa att dra ur kontakten till pumpen ur styrenheten under vid haldex-enheten under bakaxeln men rör inte den andra till haldexen självt. Fungerar det nu när du bytt säkring är det pumpen som gett upp. Var exakt så för mig på min XC/II 08 när pumpen gav upp och stod still och brända säkringen. Detta hände av ren slump just när det hände för mig.
Har du tillgång till VIDA kan du kolla felkoder och se om dessa slocknar av sig själva när pumpen inte är tillkopplad medn DEM har kontakt med CEM osv.
Eftersom pumpbyte på haldex3 betyder att man måste ta ner kardan och ta av flänsen på ingående axel så byter man givetvis tätningen på den axeln när man ändå gör jobbet. Kan bli svindyrt om det sitter fast ordentligt och därmed tar tid och sitter det ordentligt låter man verkstad göra jobbet och ta ansvar för ev. sönderdragna skruvar till tex pumpen som både är små och känsliga samt att huset är aluminium än att man själv är dumsnål och ångrar sig i efterhand.
Går att klippa av kabeln till pumpen och stoppa i kontakten i styrenheten och köra så tills pumpbyte utförs och ändå inte paja säkring då iaf. på nyare bilar/ MY08- så slås hela DSTC systemet ut när DEM inte har kontakt och inte ens ABS är aktiverat.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..