Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1309683
Läste nånstans här att störst ljuddämpning kom från att lägga asfaltsmatta på insidan av innerskärmmarna, har jag för mig?

Köpte sådana på biltema och har en mek som skulle kunna lägga på dessa för 500:- hjulhus. Funderar alt om jag ska göra det, använda 2000:- för att skaffa egen lyftdon och pall.

Ska först sampla ljudet i kupén förre o jämföra efter.
av PrebenV90
#1309885
Sommardäcken åkte på i helgen .
Nya Pirelli Zero vol märkta.
18" 245/45
Går tyst och fint, helt utan vibrationer.
V90 FWD.


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av onlyrally
#1352088
Har en v90 cc tillverkad dec 2017 med 4200mil på mätaren. Med sommardäcken hördes det lite resonansljud ibland. Nu när vinterdäcken monterades blev det ett helvete. Ett resonansljud som inte går att leva med. Vinterdäcken är continentals nyaste dubbfria. Hade bilen på verkstad(bilia) då de trodde att det rör sig om ett hjullager. De hittade dock att diffen bak lät illa och bytte den på garanti. Fick tillbaka bilen men resonansljudet är kvar, bara en del malande ljud som är borta som säkert kom från diffen men resonansljudet är helt outhärdligt :-( . Försvinner när man lutar sig fram över ratten, precis som det beskrivits här tidigare. Efter att jag läst denna tråd har jag anmält ett nytt ärende om resonansljudet. Garantin går ut imorgon. Går det inte att lösa detta måste jag byta bil. Måste ha rätt hög volym på stereon för att inte höra resonansljudet. Oavsett om det är däcken eller något annat, är det inte ok. Volvo har ett stort problem att lösa. En bil med nypris över en halvmiljon ska inte låta så, oavsett vilka däck man monterar. så enkelt är det.
Konstruktionsfel deluxe!!! Inte konstigt de pratar om att lägga ner v90.
av Lockis
#1352097
onlyrally skrev: tor 05 dec 2019, 08:57 Har en v90 cc tillverkad dec 2017 med 4200mil på mätaren. Med sommardäcken hördes det lite resonansljud ibland. Nu när vinterdäcken monterades blev det ett helvete. Ett resonansljud som inte går att leva med. Vinterdäcken är continentals nyaste dubbfria. Hade bilen på verkstad(bilia) då de trodde att det rör sig om ett hjullager. De hittade dock att diffen bak lät illa och bytte den på garanti. Fick tillbaka bilen men resonansljudet är kvar, bara en del malande ljud som är borta som säkert kom från diffen men resonansljudet är helt outhärdligt :-( . Försvinner när man lutar sig fram över ratten, precis som det beskrivits här tidigare. Efter att jag läst denna tråd har jag anmält ett nytt ärende om resonansljudet. Garantin går ut imorgon. Går det inte att lösa detta måste jag byta bil. Måste ha rätt hög volym på stereon för att inte höra resonansljudet. Oavsett om det är däcken eller något annat, är det inte ok. Volvo har ett stort problem att lösa. En bil med nypris över en halvmiljon ska inte låta så, oavsett vilka däck man monterar. så enkelt är det.
Konstruktionsfel deluxe!!! Inte konstigt de pratar om att lägga ner v90.
Fast är däcken skit spelar det ju ingen roll vad bilen kostar..
Förstår din frustration dock och du har ju anmält det innan garantin gått ur. Sen om det tar 8 månader att lösa spelar ingen roll om man tittar på kostnad. Håller tummarna för att det löser sig. Förresten vad har du för storlek på däck/fälg? Samt motor?
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1352106
Lockis skrev: tor 05 dec 2019, 09:19
onlyrally skrev: tor 05 dec 2019, 08:57 Har en v90 cc tillverkad dec 2017 med 4200mil på mätaren. Med sommardäcken hördes det lite resonansljud ibland. Nu när vinterdäcken monterades blev det ett helvete. Ett resonansljud som inte går att leva med. Vinterdäcken är continentals nyaste dubbfria. Hade bilen på verkstad(bilia) då de trodde att det rör sig om ett hjullager. De hittade dock att diffen bak lät illa och bytte den på garanti. Fick tillbaka bilen men resonansljudet är kvar, bara en del malande ljud som är borta som säkert kom från diffen men resonansljudet är helt outhärdligt :-( . Försvinner när man lutar sig fram över ratten, precis som det beskrivits här tidigare. Efter att jag läst denna tråd har jag anmält ett nytt ärende om resonansljudet. Garantin går ut imorgon. Går det inte att lösa detta måste jag byta bil. Måste ha rätt hög volym på stereon för att inte höra resonansljudet. Oavsett om det är däcken eller något annat, är det inte ok. Volvo har ett stort problem att lösa. En bil med nypris över en halvmiljon ska inte låta så, oavsett vilka däck man monterar. så enkelt är det.
Konstruktionsfel deluxe!!! Inte konstigt de pratar om att lägga ner v90.
Fast är däcken skit spelar det ju ingen roll vad bilen kostar..
Förstår din frustration dock och du har ju anmält det innan garantin gått ur. Sen om det tar 8 månader att lösa spelar ingen roll om man tittar på kostnad. Håller tummarna för att det löser sig. Förresten vad har du för storlek på däck/fälg? Samt motor?
Håller inte helt med, det finns bilar som är tysta(utan öronbedövande resonansljud) oavsett vilka premiumdäck som sitter på. Någon här med gamla xc70 eller gamla v60 cc som haft liknande problem? Tror inte det. Gamla v60 cc är lika tyst som en s-klass mercedes på grov asfalt.

Hoppas också verkligen att det löser sig, klarar inte av detta. Hade en V40 T3 som hyrbil under tiden v90 var på verkstad, det var en ren avkoppling i jämförelse.

Storlek på däcken är standard för v90 cc - 235/55R18 Continental Viking Contact 7, har provat med olika däcktryck(2,4; 2,5 och 2,6)
Motorn är en D4 med polestar, utan adblue.
av Erik Å
#1352111
Är inte golvet i bagageutrymmet en jättestor skiva som ligger relativt löst i de där? Kanske den som kommer i resonans?
Prova släng i lite mattor och något tungt uppepå som dämpar eventuell svängning..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
#1352112
Erik Å skrev:Är inte golvet i bagagerummet en jättestor skiva som ligger relativt löst i de där? Kanske den som kommer i resonans?
Prova släng i lite mattor och något tungt uppepå som dämpar eventuell svängning..
Är det bagaget som är boven i dramat bör insynskyddet ta bort en hel del ljud också.
av Erik Å
#1352116
Eller ännu hellre, lyft ur hela golvet och kolla om det lågfrekventa mullret försvinner
Det är förstås inte en lösning men det blir så mycket lättare att driva frågan mot Volvo om man kan peka på vad som är problemet..
Användarvisningsbild
av bjornw
#1352118
onlyrally skrev: tor 05 dec 2019, 10:08 Håller inte helt med, det finns bilar som är tysta(utan öronbedövande resonansljud) oavsett vilka premiumdäck som sitter på. Någon här med gamla xc70 eller gamla v60 cc som haft liknande problem? Tror inte det. Gamla v60 cc är lika tyst som en s-klass mercedes på grov asfalt.

Hoppas också verkligen att det löser sig, klarar inte av detta. Hade en V40 T3 som hyrbil under tiden v90 var på verkstad, det var en ren avkoppling i jämförelse.

Storlek på däcken är standard för v90 cc - 235/55R18 Continental Viking Contact 7, har provat med olika däcktryck(2,4; 2,5 och 2,6)
Motorn är en D4 med polestar, utan adblue.
Tyvärr är det ett gemensamt problem för alla SPA bilar. De försvarar sig med att de inte är sämre än andra tillverkare, men det är under förväntade förutsättningar, ändras något utanför det normala testområdena (tex däck, grov väg, temperaturer osv) så låter SPA bilarna mer än övriga. På slät, fin väg är de däremot något tystare än konkurrenterna.

Har du provat justera däcktrycket? Minska det till strax under 2 bar på alla hjul och öka sedan.

Oljudet kan komma från vibrationer som fortplantar sig från hjulen in till olika delar av bilen som i sin tur alstrar oljuden. Det kan också vara luftburet kavitationsljud från däcken (genereras när de pressas ihop och expanderar). Båda sakerna påverkas av lufttrycket i däcken. Det gäller att hitta ett läge där frekvenserna inte sprids och förstärker varandra.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 32

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]