Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1352033
Köpte mig en ny bil för första gången förra året. Blev en V60 Classic då priset vart riktigt trevligt.

Har en del saker som jag inte är nöjd med och vill ha kollat upp osv.
Skall försöka göra historien kort men lovar inget.


Vi börjar med att redan i sommras så började jag få larm om låg kylvätskenivå vid kraftiga svängar. Avfärdade detta länge men mailade min PST om det för en ev koll vid kommande service till vintern.
Mot senhösten larmade den nästan hela tiden och nivån var 1.5cm under lägsta nivån. PST hade ingen tid att ta en titt omgående så fick kyltska att fylla på med själv. (All kontakt via email för jag gillar att ha allt i text).

Skulle boka service för ca 2 månader sedan lite drygt och fick en tid som var igår. Inte hos min PST för har är totalt fullbokad hela tiden.
Vid bokningen så punktade jag ca 6 saker jag ville ha kollat och fixat.

Fått fylla på mycket kylväska, kontroll?
Extremt ojämn rattvärme med värme mest i nedre delen.
Onormalt slitage på ratt kl 3 och 9 (känns grovt å ser ut att spricka typ).
Rassel I dörren efter omlack.
Irriterande klickljud baktill.
Irriterande knarr från Växelspaksknoppen.

Lämnade in bilen igår och nämnde extra rattvärmen men han tyckte min PST skulle kolla på det istället. Lämnade verkstan och Tänkte inte så mycket mer på det men när jag blev upphämtad för att komma till jobbet läste jag i papperna jag fick att kontroll av kylsystemet skulle kosta 1700kr! Blev irriterad men avvaktade.

Blev uppringd på tidig eftermiddag att bilen var klar. Då nämndes en betalning på 1700kr för felsökning/provtryckning av kylsystemettoch jag blev irriterad men aldrig oartig. Slutade med att jag fick prata med Verkstadschefen.
Han sa saker som att dom inte kan felsöka utan att få betalt osv och att Volvo inte tar något på garanti om det INTE hittas något fel. Nämnde också lite allmänt att om dom inte hittar något fel så kanske det är en egenskap???
Jag frågade om man bara brukar fylla på kylväska när det minskar såpass mycket som det gjort utan att verkligen kolla om något är fel? Fick både ja och nej som svar. Jag ville inte betala för en felsökning för ett fel som faktiskt kunde existera. Visade sig att systemet var tätt.
Slutade med att jag slapp betala iaf.
Så där tycker jag att verkstaden faktiskt tog sitt ansvar med min bil.

Ingenting på min punktlista blev kontrollerat dessutom. Är det brukligt att man INTE kontrollerar vad en kund upplever för fel om man inte lyckas boka sin PST??
Så nu får jag snällt försöka boka tid hos PST likväl för att få en chans att dom kollar på vad jag upplever inte skall vara en egenskap.

Funderar på att byta verkstad helt pga detta och dels för att välja en som är nära jobbet och skulle underlätta just vid lämning/hämtning av bilen.

Är trött, blev långt ändå och kanske osammanhängande men vad tycker ni om detta?
Det jag lärt mig är att läsa papperna man får innan man lämnar in bilen.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk


Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
#1352037
De ska gå igenom det som är överenskommet, de ska ju ha avsatt tid för det vid bokningen av servicen.

Byt verkstad, låter inte som en enda fördel med det stället.
#1352041
Min PST kollar alltid det jag vill att han ska kolla. Helst vill han att jag ska vara med vid servicen, så att jag inte glömmer något och så kan han ställa frågor under tiden så att han inte glömmer något som bör fixas. Har inte min PST tid eller inte specialkunskap, har jag fått lika bra hjälp av av andra på Bilia i Skövde. Hoppas att det fixar sig för dig.
#1352052
Om du fyllt på mycket kylarvätska så är ju definitivt något galet.
Jag antar att du köpt bilen ny? Då finns ju nybilsgarantin kvar och därför ska dem felsöka. Visst, kan kanske kan åka på en timpeng om dem inte hittar något fel. Men det kostar inte 1700:-/h och att provtrycka ett kylarsystem lär ju knappast ta mycket mer än 10-15 minuter? Så här bör inte räkningen varit så hög oavsett.

Sen måste du alltid godkänna en kostnad innan dem utför åtgärden. Framgår inte av ditt inlägg om du fått kostnaden kommunicerad till dig innan dem gjort arbetet.
Sen är det rent generellt ditt ansvar att se till så att alla vätskor är på rätt nivå. Det ingår inte i nybilsgarantin att fylla på Olja/Kylarvätska osv. Skulle det gå åt en massa av dessa lär ju dock något vara fel.

Nåja, nu verkar det ha löst sig iaf, har du serviceavtal är du ganska låst till din ÅF då du är bunden i 3 år på det. Du kan självklart välja att betala för service på annat ställe dock, men service avtalet kommer du bara ur genom att sälja bilen.
#1352056
Med tanke på att det har varit några trådar i forumet angående kylvätskekonsumtion som slutat med motorbyte (sprickor i blocket mellan cylindrarna), så gör du nog rätt i att hålla detta under uppsikt. Hur mycket har du slagit på under hur många mil?
Ojämn rattvärme finns det också ett och annat inlägg om som gått på garanti.
#1352065
Ja, köpte bilen ny. Min första nya bil dessutom.

Ja det är ju den första tanken som man får. Kan vart luft i systemet med men för att verkligen veta måste man ju kontrollera och inte bara fylla på.
Enligt verkstadschefen så ingår det inte i garantierna att felsöka kylsystmet, eller jo BARA om dom hittar fel annars står inte Volvo för det och verkstaden vill ha sina pengar.

Nej, ingen kostnad har nämnts innan jag lämnade in bilen. Sedan krävde jag aldrig felsökning utan ställde det som en fråga vid bokningstillfället.

Klart att man skall ha koll på vätskor osv det vet jag men när det hamnar under Minimum så kan man inte vara säker på att inget är fel Utan kontroll men enligt verkstadschefen är det vanligt att man fyller på 2dl eller mer kylväska på nya bilar vid första service och därmed inte gör felsökning förens om det fortsätter försvinna kylvätska?? Låter väldigt fel tycker jag. Kan fasen inte vänta?

Har serviceavtal och kontaktat Volvo och hoppas jag faktiskt får byta verkstad.


Lockis skrev:Om du fyllt på mycket kylarvätska så är ju definitivt något galet.
Jag antar att du köpt bilen ny? Då finns ju nybilsgarantin kvar och därför ska dem felsöka. Visst, kan kanske kan åka på en timpeng om dem inte hittar något fel. Men det kostar inte 1700:-/h och att provtrycka ett kylarsystem lär ju knappast ta mycket mer än 10-15 minuter? Så här bör inte räkningen varit så hög oavsett.

Sen måste du alltid godkänna en kostnad innan dem utför åtgärden. Framgår inte av ditt inlägg om du fått kostnaden kommunicerad till dig innan dem gjort arbetet.
Sen är det rent generellt ditt ansvar att se till så att alla vätskor är på rätt nivå. Det ingår inte i nybilsgarantin att fylla på Olja/Kylarvätska osv. Skulle det gå åt en massa av dessa lär ju dock något vara fel.

Nåja, nu verkar det ha löst sig iaf, har du serviceavtal är du ganska låst till din ÅF då du är bunden i 3 år på det. Du kan självklart välja att betala för service på annat ställe dock, men service avtalet kommer du bara ur genom att sälja bilen.

Håller alltid koll :)
Om det är 2dl mellan min och max så kanske jag fyllt på 2.5dl samt att verkstaden tydligen fyllde på lite till igår... Haft bllen i 1 år nu och rullat nära 2900 mil.
Tråkigt att dom inte bemödat sig att ens kolla någon punkt jag nämnt vid bokning förutom kylvätskan...
Cotag skrev:Med tanke på att det har varit några trådar i forumet angående kylvätskekonsumtion som slutat med motorbyte (sprickor i blocket mellan cylindrarna), så gör du nog rätt i att hålla detta under uppsikt. Hur mycket har du slagit på under hur många mil?
Ojämn rattvärme finns det också ett och annat inlägg om som gått på garanti.


Skickat från min GM1913 via Tapatalk

#1352067
Klart att du får byta verkstad. Du får ju köra till vilken verkstad du vill. Ska de gå på garanti är det ju dock en Volvoverkstad som gäller. Sedan kan servicen vara lite kinkig om man har avtal.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1352071
Jag har också en V60 Classic, känner igen det där med irriterande klickljud bak i bilen nånstans. Har inte blivit klok på var det är, har ingen nybilsgaranti längre heller. Om du lyckas få ditt fixat så är jag mycket intresserad av vad felet är...
#1352072
Lovar att återkomma om det där efter jag lyckats byta verkstad och pst. Tror jag skall åka till verkstaden jag har i åtanke och prata med dom innan jag gör något.
Om dom inte vet vad som klickar titt som tätt där bak så får jag spela in det för det är där dagligen och knäpper till väldigt irriterande.
Återkommer :)
klirre skrev:Jag har också en V60 Classic, känner igen det där med irriterande klickljud bak i bilen nånstans. Har inte blivit klok på var det är, har ingen nybilsgaranti längre heller. Om du lyckas få ditt fixat så är jag mycket intresserad av vad felet är...
Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]