Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1351860
Lusif3r skrev: "E85 har blivit markant bättre med åren"
Det stämmer! Vid tiden för Sulfatmissödet fanns det ingen riktig definition för vad E85 skulle vara. Därför var man kanske lite slappa eller jobbade efter gamla rutiner? Och själva missödet har blivit utrett av någon sorts "haverikommision". Jag har läst en förkortad sammanfattning, men minns inte var just nu. Ungefär så här gick det till: Någon skulle fylla upp en cistern på någon bränsledepå. Men cisternen eller möjligen tankbilen (osäker vilket) hade tidigare innehållit dieselolja och någon hade glömt, underlåtit, förträngt behovet av att göra rent tanken/cisternen först. Det saknades ju instruktioner. Sedan fylldes en eller flera tankbilar med E85 för distrubition till kunder. Man har kunnat klarlägga vart leveranserna ungefär gick och det var från ungefär Sundsvall i norr till ostkusten söderut neråt Östergötland, kanske nordöstra Småland vill jag minnas. Inte så långt inåt landet, mest i kustområdet. (Jag blev inte drabbad trots att jag bodde i 08- vid denna tiden)
Men detta missödet var en engångsföreteelse. Därför rimmar det mycket dåligt när så kallade "allvetare och förståsigpåare" pratar strunt om E85 och säger att det är dålig kvalitet på den i dag. Efter den här händelsen (snart 10 år sedan) har EU bestämt vad E85 får innehålla och vilka mängder och vad det inte får innehålla. Kolla bränslebolagens produktinformation. Tillsammans med miljökravens deklaration om hur och var etanolen tillverkas torde den ligga hästlängder före petroleumbränslenas innehållsförteckning. Så om man sätter någon sorts miljönyttogradering på bränslena så har ju E85 ett stort försprång framför petroleumbränslen.
av Rådlös
#1351867
Ett litet tillägg som en kuriositet till förra inlägget.
I början på nittiotalet började bränslebolagen inom ungefär samma distributionsområde som sulfatmissödet i förra tråden, att låginblanda 10% etanol i 95 oktan bensin. Det var inte speciellt allmänt känt att det var 10% etanol i bensinen. Bilarna fungerade ändå och vad som absolut inte är känt är att det inte har rapporterats om något haveri på grund av etanolen i bränslet! Bilarna fungerade som sagt ändå. Men sedan kom året 1994 och Sverige gick med i EU. Då fick man rätta sig efter unionens lagar och regler. Bland annat hur och vad bensin för motorfordon skulle innehålla. Det tilläts bara max 5% etanolinblandning också. Men en annan sak blev bättre och mera känd på bil- och trafiksidorna i media. Den så kallade Ångpentabiliteten (tror det heter så?) ändrades så att ånglås inte skulle uppstå så lätt, vilket det hade gjort tidigare. Jag hade själv en Volvo 240 med B21 A-motor. Den fick ofta ånglås när det var typ "årets varmaste dag" vilket brukade infalla flera gånger på sommaren. Men vid EU-inträdet hade jag redan bytt bil ett par gånger.
av Erik Å
#1351874
Enligt någon artikel som jag inte längre minns var jag hittade så hängde korrosionsproblemen ihop med M10- och M25-bränslena som man experimenterade med på 80/90-talet. Metanol av tveksam kvalitet kan innehålla syra och det hände tydligen att bilar fick korrosionsskador i bränslesystemet. Det är inte alls omöjligt att det är minnen av sådana problem som blandas ihop med etanol när ett antal år har passerat.. Själv minns jag inte ens vad jag åt till frukost i dag :-D
av Rådlös
#1351974
Ja, vissa personer "stångar sin panna blodig" för att försöka få förändringar medan politiker och andra beslutsfattare närmast är både blinda och döva. Eller är dom något annat?

Det finns flera videor med B Gillberg. Jag har inte sett alla ännu. Men kolla gärna den där han vänder sig till Greta Thunberg också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1352048
Erik Å skrev: tis 03 dec 2019, 20:02 Enligt någon artikel som jag inte längre minns var jag hittade så hängde korrosionsproblemen ihop med M10- och M25-bränslena som man experimenterade med på 80/90-talet. Metanol av tveksam kvalitet kan innehålla syra och det hände tydligen att bilar fick korrosionsskador i bränslesystemet. Det är inte alls omöjligt att det är minnen av sådana problem som blandas ihop med etanol när ett antal år har passerat.. Själv minns jag inte ens vad jag åt till frukost i dag :-D
I början var det helt säkert så, metanol är starkt frätade mot vissa material, och ordentligt giftig. Även vid inandning och mot huden. Men skillnaden mellan dom är minimal i övrigt, etanolen har dock högre energi innehåll.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]