Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348209
Hej!

Jag har sökt lite överallt för att hitta gränsvärden för hur mycket sot det kan vara i dpf filtret utan att hitta.

Nu har jag hittat och vill dela med mig

Dessa kommer från volvo (VIDA)

Soot quantity in the particulate filter (g)

Normal values

0-40 gram at the particulate filter located under the floor (UFC)

0-32 gram at closely connected particulate filter (ccdpf)

Mesurment value 0-65 gram.

Min v60 d3 2012 har 18.5 gram sot efter 26 000 mil

Enligt flera artiklar skriva av biltidningar behövs dpf filtret bytas mellan 12 - 20 000- livstid.

Detta beror såklart på hur bilen används, och det kan vara väl värt att köpa en lite mer avancerad obd2 scanner ( 2000 kr) som kan läsa av sotnivån innan man köper en begagnad diselbil med dpf.

Allt gott!
Senast redigerad av 3 Pontusa, redigerad totalt 0 gång.
av Pontusa
#1348217
Alla partikelfilter har en viss mängd sot som inte går att bränna upp och till slut blir dpf filtret fullt oavsett.

Jag tänkte faktiskt starta en regenenering via min obd2 scanner manuellt och se hur mycket som bränns bort, återkommer med resultat.
av Pontusa
#1349542
Jag gjorde en regenenering utan min obd2 läsare idag.

Man kör helt enkelt en längre sträcka > 30 min på högt varvtal,, jag låg på drygt 2 900 rpm. Först i låg hastighet på 3 växel (80 km/h) sedan hög hastighet på 5:an (140 km/h).

Resultat:
Före: 18.5 gram sot
Efter: 6.9 gram sot

Brände således bort 62 % av den sot som fanns.

Den mängden sot som är kvar går alltså inte att förbränna.

Hoppas det är till nytta för er med dpf-filter.

Detta kan ju ses som nyttigt underhåll, för att förebygga hög sotnivå som inte går att bränna bort
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]