PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Tobbe456
#1351815
Hej forumet!
Köpte mig en Pv 444, 1957- dvs sista 444an.. B16 motorn osv. Så tyvärr är den "ganska ovanlig" i att den här många egna lösningar osv som inte verkstadshandblckerna alltid täcker upp ..

Bilen hade stått still sedan 1975, all historik sedan ny och jag är tredje ägaren totalt. Mätarställningen står på 2600, inte hittat några bevis på att den gått endast det, så misstänker vi har 12600 mil bara baserat på skicket osv. ;-)
Ytrost, sliten lack halvvägs ner men tak och rutor gummisiter m.m ser som nya ut. Kort sagt ett bra projekt att börja med ;-)

Har nu framför allt detta första problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Köpte ett nytt batteri (6v systemet) får dock inget liv i någonting förutom innerbelysbingen i taket, samt lampan för helljuset. Själva lamporna från lyser ej, inte heller bak.
Mätt upp, får 6v på båda sidor av säkringarna på torpedväggen men det sitter ett specialrelä på vänster inre hjulhus med spolat som ska slå till mellan när du byter emellan hel och halvljus. Spolarna slår till men strömmen går ej över. Testat rengöra, tog isär hela reläet men ingen lycka. Helt omöjligt få tag i verkar det som.. vet ej om detta var specifikt till lekstugan? Verkar inte finnas till någon annan modell iaf.
Men, det som slog mig.. måste motorn vara igång? Jag tar som ett steg i taget, den är inte startad ännu nämligen.. har det något med det hela att göra?
Ljus omkopplaren på torpeden i motorrummet är genomgången, strömmen passerar rätt där. Stannar bara vid reläet.. har heller inga bakljus, eller instrument belysning.. jord i motor samt kaross kollad.

Vad tror ni? Är det bara spåra kablar hela vägen eller?

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351831
Du menar att du har en PV -57 med delad framruta??? Om du kollar på chassinumsret så är der säkert en icke såld tidigare modell. Årsmodellåret ändrades för nu ganska många år sedan från modell år till registrerings år. Min PV -62 var tillverkad och såld (och registrerad hösten -61). Den "hette" i äldre papper -61/62, men innan jag sålde den (-91) så var det en -61-a men med 12 V och B18 motor. Nog om detta, sitter det ett relä på en 444 så är det eftermonterat, det enda relä som fans original är blinkreläet. Men, om det är en "hybrid" så har du kanske -57 års instrumentering och då även ljustutan. Det har då också ett relä till helljuset. Vilken hastighetsmätare har du? Halvrund med mätare, eller avlång med varningslampor?
av Tobbe456
#1351834
Hej Lennart tack för svaret ;-)

Sitter en list i framrytan så den är delad ja, fanns visst även bara på 57an .
Även ett guldigt V i fronten, också visst unikt för 57.
Chassieplåt säger p-44403-1957
157374 och såld ny 57 så :-)

Nix, det är något form av originalrelä, för ljustuta samma sak där, ovanligt men det fanns... vad jag kunnat läsa mig till isf. Se bilder.. mina kabelskor ;-)
15753917866462534890127901347079.jpg
15753917866462534890127901347079.jpg (608.86 KiB) Visad 5534 gånger
15753918773071857853979272889970.jpg
15753918773071857853979272889970.jpg (602.35 KiB) Visad 5534 gånger
av Tobbe456
#1351838
Har uppdaterat de här inlägget flera gånger nu.. tar lite tid på en telefon;-)

Lite fler bilder, nån kan säkert mer historia om dessa än jag själv .. men vad jag fattat så är det en riktig 57a och allt är speciellt haha.. hybrid var väl helt rätt ord.

Ska instrumentbelysbigngen gå igång när du drar ut ljusknappen ? Enda reaktionen som jag får som sagt är om jag flippar mellan hel och halv på fot brytare, då tänds en liten röd lampa i instrumenthuset. Övrigt är kolsvart..
Har ström till innebelysbingen också, tom dörr brytarna fungerar där;-)



Chassieplåt, ska skaffa en ny..
20191203_175810.jpg
20191203_175810.jpg (717.78 KiB) Visad 5527 gånger
Framruta, bara en list..
20191203_175758.jpg
20191203_175758.jpg (710.85 KiB) Visad 5531 gånger
"Vanliga" säkringsdosorna
20191203_175802.jpg
20191203_175802.jpg (724.69 KiB) Visad 5531 gånger
Mätarhus/ inredning
20191028_071423.jpg
20191028_071423.jpg (740.52 KiB) Visad 5531 gånger
Mer på "reläet"
20191129_232600.jpg
20191129_232600.jpg (585.18 KiB) Visad 5531 gånger
20191129_232603.jpg
20191129_232603.jpg (590.27 KiB) Visad 5531 gånger
20191129_232609.jpg
20191129_232609.jpg (581.77 KiB) Visad 5531 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351858
Det är ett eftermonterat relä för hel och halvljus och då ska du ha en kabel direkt från batteri eller startmotorn (med säkring). Den som sitter åt vänster på första bilden på reläet är med all säkerhet den kabeln. Sedan är det en säkring i reläet (vid varje spole) som jag förmodar är för ström ut till hel resp. halvljus. Kabeln till kontrollampan för helljuset sitter i fotomkopplaren, så dit fungerar det. Annars var det ett ständigt problem med dessa omkopplare, särskillt i början på -70-talet när halogen lampor kom. Det fanns till 6V också, hade sådana i min Open Rekord -59 på den tiden, men bilprovningen godkände dom inte..... :P
När det blev lag på halvljus på dagtid blev många bilar "omkopplade" så att ljuset (främst halvljuset) inte tändes förrän tändning på eller att motorn startade och generatorn började ladda. Jag kopplade många sådana "på den tiden" men jag kopplade "förbi" det ordinarie ljuset så du alltid kunde tända det separat, men alla kopplade inte så.
Det fanns en ersättningsruta man kunde sätta i så man fick en hel framruta utan list.
av Tobbe456
#1351863
Ah, spännande! Då är jag med dig, så rent hypotetiskt så kan det vara så att halvljuset inte går igång förens generatorn laddar? Och den enda ström som går igenom reläet är den ynka 0,1 volt som flippar om brytarna?

Precis som du säger så är varje gul tråd till hel respektive halvljus. Jag får 6v in i reläet men inte ut.. dvs 6 volt i röd kabel, inte kikat grå och den kan ju då vara från generatorn.

Men stämmer det att han e eftermonterad? Jag läste någonstans att den fanns för ljustuta, vilket kom där kring 57? .. av vilken anledning skulle man montera dit den annars tänker jag.. kanske gick säkringar förstås men...

Då ska jag prova mig fram lite mer, tack för den assistansen !

Det är ju lite extra brytare osv i bilen under instrument panelen , inte en aning om vad de ska gå till men man får ju kika lite.. kul med detektivarbete ;-)

Har även "norrlandspaketet" dvs ett extra värmepaket monterat på passagerarsidan.. slangarna från blocket är pluggade, men det sitter ett helt system med reglage och allt.. har sen flertalet "hål" under baksätet, är som att det dragits slang eller liknande där någon gång. Har du några förslag på vad det kan vara? ;-)


Sitter även en fläkt och ett galler i hatthyllan ( omklädd av förra ägaren som pillade på lite allt möjligt.

6decda38-f73f-11e9-bfcc-637312004e0c.jpeg
6decda38-f73f-11e9-bfcc-637312004e0c.jpeg (897.64 KiB) Visad 5520 gånger
5a2ed662-f73f-11e9-b6e6-831326e2974e.jpeg
5a2ed662-f73f-11e9-b6e6-831326e2974e.jpeg (869.42 KiB) Visad 5520 gånger
5c232c83-f73f-11e9-ba54-77ce2ff36e0f.jpeg
5c232c83-f73f-11e9-ba54-77ce2ff36e0f.jpeg (708.8 KiB) Visad 5520 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351929
Ljustutan kom på -57 års modell av 544 med den nya instrumenteringen (redan -56 på den då helt nya Amazonen). Det jag skrev om ljusreläet får du kolla upp noga, det fanns nästan lika många sätt att koppla det på som det fanns personer som kopplade. Om du kollar på kopplingen efter reläer så ser du att dom 2 gula kablarna delar sig till 4 kablar. Jag förmodar att det är en gul kabel från varje spole, så det är en gul kabel för helljus och en för halvljus. Kolla med en kabel direkt från batteriet till skruven I plinten där dom 2 kablarna sitter. Fungerar ljuset då är felet före plinten, fungerar det inte är felet efter plinten.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]