- tis 03 dec 2019, 19:15
#1351860
Lusif3r skrev: "E85 har blivit markant bättre med åren"
Det stämmer! Vid tiden för Sulfatmissödet fanns det ingen riktig definition för vad E85 skulle vara. Därför var man kanske lite slappa eller jobbade efter gamla rutiner? Och själva missödet har blivit utrett av någon sorts "haverikommision". Jag har läst en förkortad sammanfattning, men minns inte var just nu. Ungefär så här gick det till: Någon skulle fylla upp en cistern på någon bränsledepå. Men cisternen eller möjligen tankbilen (osäker vilket) hade tidigare innehållit dieselolja och någon hade glömt, underlåtit, förträngt behovet av att göra rent tanken/cisternen först. Det saknades ju instruktioner. Sedan fylldes en eller flera tankbilar med E85 för distrubition till kunder. Man har kunnat klarlägga vart leveranserna ungefär gick och det var från ungefär Sundsvall i norr till ostkusten söderut neråt Östergötland, kanske nordöstra Småland vill jag minnas. Inte så långt inåt landet, mest i kustområdet. (Jag blev inte drabbad trots att jag bodde i 08- vid denna tiden)
Men detta missödet var en engångsföreteelse. Därför rimmar det mycket dåligt när så kallade "allvetare och förståsigpåare" pratar strunt om E85 och säger att det är dålig kvalitet på den i dag. Efter den här händelsen (snart 10 år sedan) har EU bestämt vad E85 får innehålla och vilka mängder och vad det inte får innehålla. Kolla bränslebolagens produktinformation. Tillsammans med miljökravens deklaration om hur och var etanolen tillverkas torde den ligga hästlängder före petroleumbränslenas innehållsförteckning. Så om man sätter någon sorts miljönyttogradering på bränslena så har ju E85 ett stort försprång framför petroleumbränslen.
Det stämmer! Vid tiden för Sulfatmissödet fanns det ingen riktig definition för vad E85 skulle vara. Därför var man kanske lite slappa eller jobbade efter gamla rutiner? Och själva missödet har blivit utrett av någon sorts "haverikommision". Jag har läst en förkortad sammanfattning, men minns inte var just nu. Ungefär så här gick det till: Någon skulle fylla upp en cistern på någon bränsledepå. Men cisternen eller möjligen tankbilen (osäker vilket) hade tidigare innehållit dieselolja och någon hade glömt, underlåtit, förträngt behovet av att göra rent tanken/cisternen först. Det saknades ju instruktioner. Sedan fylldes en eller flera tankbilar med E85 för distrubition till kunder. Man har kunnat klarlägga vart leveranserna ungefär gick och det var från ungefär Sundsvall i norr till ostkusten söderut neråt Östergötland, kanske nordöstra Småland vill jag minnas. Inte så långt inåt landet, mest i kustområdet. (Jag blev inte drabbad trots att jag bodde i 08- vid denna tiden)
Men detta missödet var en engångsföreteelse. Därför rimmar det mycket dåligt när så kallade "allvetare och förståsigpåare" pratar strunt om E85 och säger att det är dålig kvalitet på den i dag. Efter den här händelsen (snart 10 år sedan) har EU bestämt vad E85 får innehålla och vilka mängder och vad det inte får innehålla. Kolla bränslebolagens produktinformation. Tillsammans med miljökravens deklaration om hur och var etanolen tillverkas torde den ligga hästlängder före petroleumbränslenas innehållsförteckning. Så om man sätter någon sorts miljönyttogradering på bränslena så har ju E85 ett stort försprång framför petroleumbränslen.