Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaspar
#1351740
Bytte tändstift och motorfilter. Startade bilen i garaget å den gick igång utan problem, svarar fint på gasen.
Men motorlampan lyser. Slocknar den av sig självt efter ett tag eller om jag kör en vända ?
V70 -04 2,4 170hk
av Solomon
#1351745
Samma sak som min Volvo var less hela dagen men jag fick felkod p0300 byta varandra tändspolen blir sämre ta ut tändstift och skruva in igen blir flera felkoder p0302 p0304 Efter många försök nästan en dygn resultaten blir samma sak var rädd för att inte förstöra bilen då tänkte bara montera stiften och bogsera bilen till Volvo verkstad men när jag montera alla tändstiftet motorn går bra och jag släckte koden bilen går fint tills nu.
Jag rekommenderar att koppla till Obd2 kolla felkoden eller kolla noga med tändspolen.
Senast redigerad av 1 Solomon, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1351753
kaspar skrev: tis 03 dec 2019, 00:17 Bytte tändstift och motorfilter. Startade bilen i garaget å den gick igång utan problem, svarar fint på gasen.
Men motorlampan lyser. Slocknar den av sig självt efter ett tag eller om jag kör en vända ?
V70 -04 2,4 170hk
Tändes den direkt efter denna service, (alltså direkt motorn startade) så känns det som om du har någon kontakt som inte sitter på plats. Kolla det först. Gick den bra behöver det inte vara på en tändspole, utan något annat du kommit åt av misstag.

Annars är det felkodsutläsning som gäller...

Försvinner anledningen till lysande motorlampa slocknar den själv efter några cykler, eller starter beroende på kod. Men koden finns kvar i minnet som ej aktiv.
av Projektv70n
#1351791
Har du satt dit volvo original tändstift, om inte gör det.
Detta har väl troligen inget med din motorlampan att göra men ändå värt att ha original tändstift i.
av MickeM
#1351821
Det finns massor av bra tändstift som inte ligger i Volvokartong.
Dom ska ha rätt spec bara.

Har sannolikt inget med motorlampan att göra såvida man inte satt helt j@kla fel stift.
Men då skulle den tändas efter en stund, och gå märkbart dåligt.
av Erik Å
#1351879
Nu minns jag inte vad Volvo-stiften kostade sist jag köpte men ett 5-pack var inte jättemånga kronor dyrare än "noname" från bildelsvaruhuset..
av kaspar
#1351906
Problemet löst. Jag kopplade loss batteriet över dagen. Tändstiften som satt i var biltemas 39:90 lågpris som satt i bilen vid köpet.
Nu blev det Mekonomens rekommenderade med tre klor, Allt frid å fröjd. Tack för visat intresse.

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]