Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guesten
#1349765
Hejsan! Min volvo v70 2005 har aldrig haft en fungerande elfläkt. Har läst ut med autocom och detta är min felkod. Jag har autocom så jag kan tvångssköra elfläktar genom programmet, funkar på andra v70 men inte min!

Stora 60a säkringen är hel under säkringsdosan i motorutrymmet
Ström finns i grova kablarna fram till fläktmotorn
Har testat med en annan beg elfläkt med modul, samma fel (hoppas den är ok?)

Sitter det något relä eller hur styrs signalen? genom ecm? Tempgivare? Avbrott på kabel? Ideer tack!!! Mvh
#1351757
Fläkten i sig själv kan man ju testköra med direktström för att se att den snurrar i.a.f.

Och mäta om det kommer ström i kontaltstycket.

Fläkten jobbar med två hastigheter.
Lågfart bara AC slår igång, och högfart när motortempen blir hög.
Jag har ALDRIG hört min på högfart, trots husvagnsdragande sommaren 2018 i +34 grader
Men den här aldrig gått över normal temp det allra minsta heller. Lågfarten går dock.
#1351758
Hej! Vet du hur mycket volt signalen från boxen är? Det är direktström fram till fläktmodulen konstant. Vill ej mata 12volt på den lilla lila kabeln. Som skrivet innan kan jag tvångssköra dom igenom autocom programmet men på min bil fungerar det ej!
#1351822
Sätt ingen ström i signalkabeln!
Den kan vara en LINsignal till fläktenheten, och ingen direkt ström.

Ska man direktköra fläkten manuellt via två testkablar med 12v plus och minus ska det bara vara själva elmotorn och inga moduler inblandat.

Att den inte startar via OBDprogrammet säger ju inte om det är matning, modul eller elmotor som felar.

Jag har inte kollat så noga där, eftrtsom.min funkar men är det inte ett kontaktstycke bara för själva elfläkten?
Dvs EFTER styrdonet. (Det kanske var S70 jag hade förr som hade det)
Är det INTE En kontakt efter styrdonet, blir det knepigare att testköra fläkten separat.
#1351826
Hej micke och tack för dina svar! Jag köpte ju en komplett begagnad fläkt med modul från skroten, har kopplat in den i en annan volvo v70 och tvångsskört med autocom,

Både låg och hög hastighet fungerar. När jag tar den till min bil och pluggar in den så händer inget när jag försöker tvångssköra den genom autocom.

För övrigt går kablarna från elfläkten rakt in i modulen så går ej komma åt dom tyvärr
#1351833
Förutsätter att tempgivaren är ok.

Du har 3st kablar till styrmodulen för motorfläkten.

Svart är Jord
Röd är 12 volt som går till säkringen 11A 8
Violett är styrspänningen som kommer från ECM pinne A7.

Du skulle mätt upp den violetta när du tvångskörde fläkten från AutoComm.

Händer det inget där så har du kablagebrott till ECM eller oxo är ECM glapp/trasig
#1351837
Jag ska testa och tvångssköra fläkten med autocom och mäta den violetta kabeln. Måste man ha special verktyg för att ev ta ur boxen? Tänkte om jag mäter ifrån pin a7 som du nämner fram till kontaktstycket innan fläktmodul?

Inga problem att ta bort/montera boxen? Tänker på programvara eller om den är ingift osv...

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]