Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gonzon
#1351702
Godkväll på er,

Är just nu 3.5 år in på ägandet av den nya XC90 (MY16) jag köpte i mars 2016. Under dessa år har jag blivit bästa kompis med min personliga tekniker. För att nämna några issues så har luftfjärdingen bytts 3 gånger, bromsskivorna bytta 2 gånger och en hel drös andra problem som självklart lösts av Volvo. Men, trots detta så tar det både tid och energi av mig som konsument att hela tiden infinna mig hos verkstaden, samt att få kämpa för att få trasiga delar utbytta under garantitiden.

Nu till senaste vändan; För ca två veckor sen så parkerade jag bilen hemma som vanligt, låste och gick in. Morgonen efter så vägrade den starta, helt död. Efter mycket egen felsökning så ringde jag bärgaren. Han konstaterade att det inte fanns något att göra förutom att dra den till verkstaden. Jag har helförsäkring via Volvia, så assistans ingår vilket är trevligt.

Två veckor senare ringde Volvo:
- Styrbox till motorn/bilen död. Kostnaden runt 35 000 kr, men den kostnaden tog Volvo (snällt, antar jag?)
- Rattlåset dött och vägrar koppla ur. Tydligen elektriskt och styrs av någon typ av box. Volvia tog den kostnaden, men jag åkte på självrisken a 2000kr
- Strömställare och brytkontakt till batterisupport trasig a 6000 kr. Varken Volvo eller Volvia ville veta av den kostnaden, så den fick jag ta helt själv.

Inklusive hyrbilen, som Volvia tog 75% av, så blev totalkostnaden ca 10 500 kr under de 2 veckor Volvo felsökte. Surt som tusan tycker jag och är väldigt besviken på Volvo som inte kunde tänka sig att ta kostnaden då 3 styrboxar i stort sätt gett upp samtidigt, speciellt inte på en bil som har en reparationshistorik längre än ett lexikon :-(

Finns det möjligen någon här som varit i liknande situation? Några tips till mig som konsument att ta detta vidare?
av Sudden78
#1351704
Laga bilen och sälj den. Misstänker att du har en tidig XC90 med lågt chassinummer. Dessa är ju ökända för alla barnsjukdomar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xanthopteryx
#1351713
Och bestrid!
Konsumentköplagen till att börja med. Tre års reklamationsrätt.
Sedan, varför nekade försäkringsbolaget? Självklart skall de ju ta kostnaden (om det inte är uppenbart att du sabbat strömställaren).
av Lockis
#1351715
Xanthopteryx skrev:Och bestrid!
Konsumentköplagen till att börja med. Tre års reklamationsrätt.
Sedan, varför nekade försäkringsbolaget? Självklart skall de ju ta kostnaden (om det inte är uppenbart att du sabbat strömställaren).
Nu har TS haft bilen i 3.5 år. Svårt att reklamera på 3 års regeln då. Strömställare tillhör väl inte motor försäkringen är min bästa gissning medans styrboxar gör?
av gonzon
#1351717
Precis, strömställare täcks inte av helförsäkring.

Så trist situation att 3 elektroniska delar pajar över natten utan åverkan och att Volvo inte ser sambandet :bored:
Användarvisningsbild
av Derank
#1351747
Byt bil, det kan inte bli värre, du har fått ett måndagex helt enkelt, hade själv en ny 2012as V70 T4F som bodde på verkstad, 18 besök på 4år, sedan byttes skiten in och det ångrar jag inte en sekund, spridarbyte 2gg, startmotor, acpump, baklysen 2gg, omlackering huv pga att torkarna tog i på undersidan, skrammel i inredning och instrumentbräda som de aldrig fick till mm mm mm m m mm m m

jag fick allt på garanti och godwill men det kostade mig en massa tid, kontaktade till sist eftermarknadsansvarige och han ordnade så jag fick ett bra inbytespris mot att jag köpte en ny bil.

Nuvarande XC60 som snart är 4år har varit inne på verkstad en gång förutom service,
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1351759
Jag känner igen mig i din besvikelse, jag hade en XC90 T8 MY-17, under mindre ett år hade jag 15 verkstadsbesök med garantiärende. Som tidigare svar i denna tråd var det ett riktigt måndagsexemplar. Jag bytte in den och fick en bra deal. Min nya X90 har inte haft ett enda fel under året som jag nu har haft den
av stevvee
#1351761
Tyvärr smällar man får ta när man köper en ny modell. Många barnsjukdomar som åtgärdas under tiden. Sista modellen är alltid bäst att köpa men ack så trist.
av least
#1351766
Detta kan inte stämma. Det finns endast ett skadetillfälle, att olika komponenter rasar är inget underligt.

Men att försäkringsbolaget nekar en enskild komponent måste vara på grund av ett missförstånd.
Om bilen fungerade kvällen innan, och strömställaren är en kritiskt komponent för att bilen ska kunna köras, då ingår den i skadan.

Vad är "batterisupport" för funktion?
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]