Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filippo76
#1351278
berrabus skrev:Vilken olja har ni som bytt använt? Volvo original eller annan?
Jag hällde i en olja från MPM, avsedd för Haldex. Rätt dyr var den, men det går bra med Volvos transmission oil också har jag för mig.
#1351535
VolvoB20 skrev: lör 30 nov 2019, 09:01
V60ccsummum skrev: fre 29 nov 2019, 15:38
VolvoB20 skrev: fre 29 nov 2019, 00:19 12.000 mil och inne på 3:e pumpen nu. Det blir automatiskt oljebyte varje gång pumpen rasar.

Det skadar nog inte att spola igenom haldexen för annars ligger mycket skit kvar i lamellpaketet.
Du måste ju haft maximal otur...
Va ha du för årsmodell?
XC70 D5 AWD 2013 Haldex Gen5

Tur att det är billigt och enkelt att mata in nya pumpar varefter de rasar.....
Okej, är de samma som du hade problem med när den va ny och fick testa ny programvara?
Tänkte om det är den som spökar, vet att de varit problem med 2013 men aldrig hört att de skulle va så stort problem och ingen jag känner har än behövt byta pump på haldex 5 å då ha dom ändå rullat många tusen mil.
av antstein
#1351537
Bytte olja idag, på XC70n som gått ganska prick 10 000 mil. Silen var nästan helt täckt med smörja. Svårighetsgrad ungefär som att byta oljefilter till motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1351736
V60ccsummum skrev: sön 01 dec 2019, 19:09
VolvoB20 skrev: lör 30 nov 2019, 09:01
V60ccsummum skrev: fre 29 nov 2019, 15:38

Du måste ju haft maximal otur...
Va ha du för årsmodell?
XC70 D5 AWD 2013 Haldex Gen5

Tur att det är billigt och enkelt att mata in nya pumpar varefter de rasar.....
Okej, är de samma som du hade problem med när den va ny och fick testa ny programvara?
Tänkte om det är den som spökar, vet att de varit problem med 2013 men aldrig hört att de skulle va så stort problem och ingen jag känner har än behövt byta pump på haldex 5 å då ha dom ändå rullat många tusen mil.
Japp, men sedan många år tillbaka så åker jag Volvos standardmjukvara så pumparna borde inte fortsätta att rasa.
#1351746
VolvoB20 skrev: mån 02 dec 2019, 23:51
V60ccsummum skrev: sön 01 dec 2019, 19:09
VolvoB20 skrev: lör 30 nov 2019, 09:01

XC70 D5 AWD 2013 Haldex Gen5

Tur att det är billigt och enkelt att mata in nya pumpar varefter de rasar.....
Okej, är de samma som du hade problem med när den va ny och fick testa ny programvara?
Tänkte om det är den som spökar, vet att de varit problem med 2013 men aldrig hört att de skulle va så stort problem och ingen jag känner har än behövt byta pump på haldex 5 å då ha dom ändå rullat många tusen mil.
Japp, men sedan många år tillbaka så åker jag Volvos standardmjukvara så pumparna borde inte fortsätta att rasa.
Okej🤔 Verkar ju väldigt skumt att det inte ska hålla för dig...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1351934
Ja. Min är en av de allra första bilar mef Gen5 Haldex som levererades till kund och Volvo hade fortfarande stora problem med Gen 5.

Gen 5 har rejält enklare, billigare och långsammare hårdvara än Gen 4 som var blixtsnabb men dyr och avancerad.

Första mjukvaran i bilen från Volvo var ultraslö så däcken kunde gräva ned sig innan Haldexen vaknade.

Så jag klagde och fick jag en mjukvara från Volvo som drog åt Haldexen stenhårt i förväg för att kompensera för den slöa hårdvaran. Helt sjukt bra driv blev det med denna. Men det gick ju knappt att svänga eller byta fil så hårt låst var det även om det var torr sommarasfalt man åkte på


Sen kom ju Volvos uppdatering igen som alla har som någon gång servat bilen. Den är en kompromiss som driver rätt bra och man kan svänga och byta fil. Men det är ju över 5 år sedan den släpptes och den här jag åkt under hela den tiden.

Men att man också sparade bort filter och en lamell plus att den dras åt presumtivt i förväg gör så att slitaget ökar och man bör byta olja ofta.
av knauande
#1352425
Hur märker man om pumpen till Haldexen håller på att packa ihop/rasa? 😊
Jag har ett mystiskt fenomen när jag startar och svänger, det känns som det hugger från bakdäcken och låter.
Försvinner dock efter en liten stund.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]