- mån 02 dec 2019, 22:11
#1351719
Hej allihopa!
Jag har en v40 2.0t från 2004, som jag har kämpat med hela hösten för att få ordning på.
Jag lyckades och fick bilen genom besiktningen, dock så dök ett problem upp här om dagen.
Bilen stod på tomgång i cirka 10 minuter när jag satt mig i bilen märkte jag att tempen hade stuckit iväg över arbetstempen ( vilket aldrig hänt tidigare.
Och nu för en timme sen så fyllde jag på lite kylarvätska då det va någon deciliter mindre än vad som behövdes i expansionkärlet. Jag kopplade även in en obd II läsare för att bevaka temperaturen när bilen var igång.
Sagt och gjort så startade jag bilen och tempen låg på 30C och instrumentpanelen visade likande. Efter 1-2minuter tappade jag lite av tomgången för 1 sekund och återgick till normalt och läsaren visade helt plötsligt 130c och då började även nålen på instrumentpanelen gå från botten till maxtemp, och då började även fläktarna gå igång.
Har ni några tankar kring vad som kan vara fel?
Jag har en v40 2.0t från 2004, som jag har kämpat med hela hösten för att få ordning på.
Jag lyckades och fick bilen genom besiktningen, dock så dök ett problem upp här om dagen.
Bilen stod på tomgång i cirka 10 minuter när jag satt mig i bilen märkte jag att tempen hade stuckit iväg över arbetstempen ( vilket aldrig hänt tidigare.
Och nu för en timme sen så fyllde jag på lite kylarvätska då det va någon deciliter mindre än vad som behövdes i expansionkärlet. Jag kopplade även in en obd II läsare för att bevaka temperaturen när bilen var igång.
Sagt och gjort så startade jag bilen och tempen låg på 30C och instrumentpanelen visade likande. Efter 1-2minuter tappade jag lite av tomgången för 1 sekund och återgick till normalt och läsaren visade helt plötsligt 130c och då började även nålen på instrumentpanelen gå från botten till maxtemp, och då började även fläktarna gå igång.
Har ni några tankar kring vad som kan vara fel?