- mån 02 dec 2019, 20:39
#1351702
Godkväll på er,
Är just nu 3.5 år in på ägandet av den nya XC90 (MY16) jag köpte i mars 2016. Under dessa år har jag blivit bästa kompis med min personliga tekniker. För att nämna några issues så har luftfjärdingen bytts 3 gånger, bromsskivorna bytta 2 gånger och en hel drös andra problem som självklart lösts av Volvo. Men, trots detta så tar det både tid och energi av mig som konsument att hela tiden infinna mig hos verkstaden, samt att få kämpa för att få trasiga delar utbytta under garantitiden.
Nu till senaste vändan; För ca två veckor sen så parkerade jag bilen hemma som vanligt, låste och gick in. Morgonen efter så vägrade den starta, helt död. Efter mycket egen felsökning så ringde jag bärgaren. Han konstaterade att det inte fanns något att göra förutom att dra den till verkstaden. Jag har helförsäkring via Volvia, så assistans ingår vilket är trevligt.
Två veckor senare ringde Volvo:
- Styrbox till motorn/bilen död. Kostnaden runt 35 000 kr, men den kostnaden tog Volvo (snällt, antar jag?)
- Rattlåset dött och vägrar koppla ur. Tydligen elektriskt och styrs av någon typ av box. Volvia tog den kostnaden, men jag åkte på självrisken a 2000kr
- Strömställare och brytkontakt till batterisupport trasig a 6000 kr. Varken Volvo eller Volvia ville veta av den kostnaden, så den fick jag ta helt själv.
Inklusive hyrbilen, som Volvia tog 75% av, så blev totalkostnaden ca 10 500 kr under de 2 veckor Volvo felsökte. Surt som tusan tycker jag och är väldigt besviken på Volvo som inte kunde tänka sig att ta kostnaden då 3 styrboxar i stort sätt gett upp samtidigt, speciellt inte på en bil som har en reparationshistorik längre än ett lexikon
Finns det möjligen någon här som varit i liknande situation? Några tips till mig som konsument att ta detta vidare?
Är just nu 3.5 år in på ägandet av den nya XC90 (MY16) jag köpte i mars 2016. Under dessa år har jag blivit bästa kompis med min personliga tekniker. För att nämna några issues så har luftfjärdingen bytts 3 gånger, bromsskivorna bytta 2 gånger och en hel drös andra problem som självklart lösts av Volvo. Men, trots detta så tar det både tid och energi av mig som konsument att hela tiden infinna mig hos verkstaden, samt att få kämpa för att få trasiga delar utbytta under garantitiden.
Nu till senaste vändan; För ca två veckor sen så parkerade jag bilen hemma som vanligt, låste och gick in. Morgonen efter så vägrade den starta, helt död. Efter mycket egen felsökning så ringde jag bärgaren. Han konstaterade att det inte fanns något att göra förutom att dra den till verkstaden. Jag har helförsäkring via Volvia, så assistans ingår vilket är trevligt.
Två veckor senare ringde Volvo:
- Styrbox till motorn/bilen död. Kostnaden runt 35 000 kr, men den kostnaden tog Volvo (snällt, antar jag?)
- Rattlåset dött och vägrar koppla ur. Tydligen elektriskt och styrs av någon typ av box. Volvia tog den kostnaden, men jag åkte på självrisken a 2000kr
- Strömställare och brytkontakt till batterisupport trasig a 6000 kr. Varken Volvo eller Volvia ville veta av den kostnaden, så den fick jag ta helt själv.
Inklusive hyrbilen, som Volvia tog 75% av, så blev totalkostnaden ca 10 500 kr under de 2 veckor Volvo felsökte. Surt som tusan tycker jag och är väldigt besviken på Volvo som inte kunde tänka sig att ta kostnaden då 3 styrboxar i stort sätt gett upp samtidigt, speciellt inte på en bil som har en reparationshistorik längre än ett lexikon
Finns det möjligen någon här som varit i liknande situation? Några tips till mig som konsument att ta detta vidare?