- sön 01 dec 2019, 19:53
#1351542
Tjena, har problem med min 91ans 940 FB.. Den går ojämt på jämn gas (bluddrar baksmäller), felet är väldigt oklart den skiftar mellan att går helt normalt till att bluddra och baksmälla till att sen gå helt normalt igen i loppet av kanske 10-20 sekunder. den går alltid bra vid höga gaspådrag över cirka 4000 rpm, så problemet utmärker sig inte så mycket om man tex sladdar och håller varven uppe, men så fort man återgår till normal körning så återkommer problemet. Den tycks gå bättre när den är kall men jag är osäker.
Det jag gjort åt bilen är att byta vevaxelgivaren,tankpump, bränslefilter, rotor, Fördelarlock, tändstift, tändkablar, tändspole, tändmodul, knacksensor, och lamdasond. Jag får ingen felkod över huvud taget och jag har provat att ryckt lmm, bilen går då aningen bättre men har ingen tomgång och då lyser även motorlampan, har även ryckt tempgivaren men tycker att bilen ändrar karaktär något då, samt så får jag en motorlampa. jag har sugit i vakuumanslutningen till bränsletrycksgivaren och membranet tycks vara helt, har även klämt slangen till returen och torrvarvat lite men tycker inte att jag hör någon större skilland i gång. Håller jag motorn på varv i friläge så klättrar den långsamt ned i varv för att sen skjuta tillbaka upp på det ursprungliga varvet (droppar normalt circka 500 rpm). har även letat vakumlekage med startgas och har bytt en vakumslang som varit för stor för sina anslutningar. ingen skillnad i gång.
Jag blir inte klok på detta och behöver lite hjälp med tankar och funderingar.
Det jag gjort åt bilen är att byta vevaxelgivaren,tankpump, bränslefilter, rotor, Fördelarlock, tändstift, tändkablar, tändspole, tändmodul, knacksensor, och lamdasond. Jag får ingen felkod över huvud taget och jag har provat att ryckt lmm, bilen går då aningen bättre men har ingen tomgång och då lyser även motorlampan, har även ryckt tempgivaren men tycker att bilen ändrar karaktär något då, samt så får jag en motorlampa. jag har sugit i vakuumanslutningen till bränsletrycksgivaren och membranet tycks vara helt, har även klämt slangen till returen och torrvarvat lite men tycker inte att jag hör någon större skilland i gång. Håller jag motorn på varv i friläge så klättrar den långsamt ned i varv för att sen skjuta tillbaka upp på det ursprungliga varvet (droppar normalt circka 500 rpm). har även letat vakumlekage med startgas och har bytt en vakumslang som varit för stor för sina anslutningar. ingen skillnad i gång.
Jag blir inte klok på detta och behöver lite hjälp med tankar och funderingar.