Jo, här är jag. Etanol har ca 100° lägre förbränningstemperatur än vad bensin har (däremot brinner det fortare, men det har nog inte med saken att göra här) Med den lägre temperaturen borde ventiler och säten ha en längre livslängd med etanol.
Nu finns det ju alltid undantag. I 2.5 Fx-motorerna (dom 5-cylindriga) slopades ventilkontrollen på serviceprotokollet. Det visade sig vara överflödigt. Men på dom fyrcylindriga 1.8 F och 2.0 F-motorerna finns det kvar som en servicepunkt. Jag lät göra den servicen på en verkstad för några år sedan och frågade naturligtvis hur det var med min V70 2.0 F -08. Vi lyssnar på motorn. Om det inte hörs något ovanligt eller störande så öppnar vi inte motorn, fick jag till svar. Men hur kunde det bli så olika på SAAB och Volvo? Kanske var SAAB (dumsnåla) och valde ett sämre material i ventilsäten för att spara pengar?
Jag känner till en B20-motor som är E85-konverterad. Inte nog med det, den går att köra på LPG, alltså Gasol också. Ägaren har berättat att när den ursprungligen gick på bensin så stämde ventilkontrollen med Volvos verkstadsrekommendatioer. Men med E85 behöver det inte alls justeras. Vederbörande kör varje år på semesterresa i Europa. I vissa länder är inte E85 någon vanlig självklarhet. Däremot LPG i Italien t.ex. När bilen har gått på LPG är det dags för ventilkontroll/justering efter semestern. Nu vet inte jag om B20-motorn är blyfrikonverterad samtidigt, det går att göra och det finns t.o.m. färdiga renoverade och konverterade toplock att köpa på vissa trimfirmor.
Hur skall man tolka detta? Jag tror att SAAB-fallet kommer närmast. Alltså att man har valt ett material av lägre kvalitet eftersom Volvos 5-cylindriga E85-motorer visar raka motsatsen.
Och till TS måste vi poängtera att rådet att köra på bensin periodvis eller alltid, är bara ett rykte som har uppstått och blivit spritt av okunniga. Även bland vissa bilmekaniker. Volvo t.ex har aldrig utfärdat någon sådan anvisning. En motorreporter på en känd biltidning hävdade ofta att "man måste göra så" (köra på bensin periodvis) men en debattör på det här forumet blev så förtretad och lade fram motbevis så att reportern fick "krypa till korset och göra avbön" på sitt uttalande. Det fanns inga belägg för att man behövde tanka bensin.
Jag själv har tillgång till tre olika fabrikats bilhandböcker för FFV-bilar. Det står inget sådant i dessa böcker, men även jag har hört uttalande från en bilmek. I det fallet handlade det om en Renault E85-bil. En mekaniker sa att man skulle köra på bensin emellanåt. Jag påpekade då att jag hade (i detta läget) kört 10 000 mil med min V70 2.0 F och aldrig tankat något annat än E85 och den hade gått problemfritt. "Det är skillnad på Renault och Volvo" svarade han då.