Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Robbos
#1351433
Hej!

Är det någon här som har koll på om hur slitaget är större eller mindre för en motor i detta fallet V50 1.8F beroende på om den körs med E85 eller bensin 95? Jag har rådfrågat en mekaniker och han förespråkade att köra på bensin beroende på att slitaget var större vid körning på etanol.

Tacksam för synpunkter.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1351434
Kör på enbart E85 (E75 på vintern då) sen flera år tillbaka utan några uppenbara problem :) Senaste tankningen med något annat var 2016, eller närmare 10000 mil sedan.

Dock har jag en FT, vilket antagligen skiljer sig lite mot Fordmotorn i V50 (och några V70).

@Rådlös kommer garanterat med mer information ;p
av Erik Å
#1351436
Var det inte SAAB som fick problem med att ventilsätena nöttes ner i förtid när man körde på E85? Men Volvo har väl alltid haft mer påkostade ventilesäten? :-D
Kör själv på delinblandning av E85 och hoppas på att det eliminerar eventuella livslängdsproblem, vad skulle kunna gå fel? :-)

Obekräftade rykten saxade från flashback:
""Saabs tester visade också på kraftigt ökat slitage av ventiler/säten vid drift på etanol. På en standard inloppsventil så hade man vid Saabs hållbarhetstester ett slitage på inloppsventilerna om 4,25 mikrometer per timme med etanol, med den lösning som infördes på BioPower motorerna så hade man däremot ett slitage om enbart 0,34 mikrometer per timme.

När det gäller oljan så påpekade faktiskt Saab att även om oljan degraderas lite snabbare än med bensin, så är inte skillnaden så stor att den kan motivera en halvering av oljebytesintervallet. Den kortare bytesintervallen infördes huvudsakligen för att längre oljebytesintervaller inte var tillräckligt utprovade. Framförallt bränslespädning av oljan kan bli ett problem vid vissa extrema driftsfall""
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351460
Jag har kört ett antal 1000 mil dom sista typ 15 åren med "egenkonverterade" bilar. Den första (144 -72) hade förgasare och original topplock (alltså inga stål ventilsäten) och där märktes inget på kompessionen dom 5 - 6 år jag körde den på E85. Kör inte så mycket, men den rullade nog 3 - 4000 mil på etanol. Dom senaste 10 åren har jag kört min 745-a med förhöjt bränsletryck och större spridare (Saab turbo). Den har ju 4-ventilsteknik och stålsäten så den är bättre rustad för blyfritt bränsle, och har nog rullat omkring 7 - 8000 mil på etanol. Byter alltid olja och filter varje år. Mätte komp.trycket vid senaste (sista??) servicen i höstas och den låg på exakt 11 kg på alla cylindrar. Motorn har gått omkring 46 - 48000 mil (vägmätaren stannade vid 41500 för 5 - 6 år sedan)
Vad gälla oljebyte så bildas det betydligt mindre för oljan skadliga ämnen vid körning på etanol. Dock, vid den körning jag har kör (kortare sträckor oftast) blir det lättare kondensering och utspädning än om man kör ett par mil vid varje start. Jag jobbar inte längre (använde alltid motorvärmare då) så jag försöker alltid köra en längre väg när jag kör ett ärende istället.
av Erik Å
#1351529
En bekant påstod att redan Amazon (B18) hade ventilsäten med påsvetsad Stellite-beläggning. Har ingen aning om det är sant eller inte.
Siffran som nämns från SAAB, 4.18 mikrometer per timme skulle ju blir över 5 mm på 10 000 mil! :-o Nu är det kanske på fullgas och maxvarv men ändå..
Även 0.34mm/timme blir problematiskt efter 20 000 mil, 1 mm är ju väldigt mycket på ventilspel sen de hydrauliska (självjusterande) lyftarna togs bort.
av Rådlös
#1351569
Jo, här är jag. Etanol har ca 100° lägre förbränningstemperatur än vad bensin har (däremot brinner det fortare, men det har nog inte med saken att göra här) Med den lägre temperaturen borde ventiler och säten ha en längre livslängd med etanol.
Nu finns det ju alltid undantag. I 2.5 Fx-motorerna (dom 5-cylindriga) slopades ventilkontrollen på serviceprotokollet. Det visade sig vara överflödigt. Men på dom fyrcylindriga 1.8 F och 2.0 F-motorerna finns det kvar som en servicepunkt. Jag lät göra den servicen på en verkstad för några år sedan och frågade naturligtvis hur det var med min V70 2.0 F -08. Vi lyssnar på motorn. Om det inte hörs något ovanligt eller störande så öppnar vi inte motorn, fick jag till svar. Men hur kunde det bli så olika på SAAB och Volvo? Kanske var SAAB (dumsnåla) och valde ett sämre material i ventilsäten för att spara pengar?
Jag känner till en B20-motor som är E85-konverterad. Inte nog med det, den går att köra på LPG, alltså Gasol också. Ägaren har berättat att när den ursprungligen gick på bensin så stämde ventilkontrollen med Volvos verkstadsrekommendatioer. Men med E85 behöver det inte alls justeras. Vederbörande kör varje år på semesterresa i Europa. I vissa länder är inte E85 någon vanlig självklarhet. Däremot LPG i Italien t.ex. När bilen har gått på LPG är det dags för ventilkontroll/justering efter semestern. Nu vet inte jag om B20-motorn är blyfrikonverterad samtidigt, det går att göra och det finns t.o.m. färdiga renoverade och konverterade toplock att köpa på vissa trimfirmor.
Hur skall man tolka detta? Jag tror att SAAB-fallet kommer närmast. Alltså att man har valt ett material av lägre kvalitet eftersom Volvos 5-cylindriga E85-motorer visar raka motsatsen.
Och till TS måste vi poängtera att rådet att köra på bensin periodvis eller alltid, är bara ett rykte som har uppstått och blivit spritt av okunniga. Även bland vissa bilmekaniker. Volvo t.ex har aldrig utfärdat någon sådan anvisning. En motorreporter på en känd biltidning hävdade ofta att "man måste göra så" (köra på bensin periodvis) men en debattör på det här forumet blev så förtretad och lade fram motbevis så att reportern fick "krypa till korset och göra avbön" på sitt uttalande. Det fanns inga belägg för att man behövde tanka bensin.
Jag själv har tillgång till tre olika fabrikats bilhandböcker för FFV-bilar. Det står inget sådant i dessa böcker, men även jag har hört uttalande från en bilmek. I det fallet handlade det om en Renault E85-bil. En mekaniker sa att man skulle köra på bensin emellanåt. Jag påpekade då att jag hade (i detta läget) kört 10 000 mil med min V70 2.0 F och aldrig tankat något annat än E85 och den hade gått problemfritt. "Det är skillnad på Renault och Volvo" svarade han då. :-/
av MickeM
#1351631
Är det inte så att just blanda är problemet enl vanligaste argumentet?
Dvs man bör hålla sig till ett bränsle.
Inte direkt slitage av motorn.

Det skulle då handla om föroreningar som det ena eller det andra löser upp, och skapar problem.
Alltså etanol ger viss "slagg" och bensin annat "slagg" och dom löser upp varandras.

Absolut inte fakta, bara vad jag hört och läst om för/emot etanol.
Jag hoppas någon slår sönder den, för Jag grunnar själv på att införskaffa en V70II med flexfuel.

Det handlar inte om körcykeln man ska göra när man byter bränsle.

Personligen hoppas jag man kan blanda "hursomhelst", för annars försvinner vitsen lite.
Det dräller inte av etanolmackar här på landsbygden....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1351645
MickeM skrev:Det dräller inte av etanolmackar här på landsbygden....
Nää, men där brukar man göra etanolen själv.... :x :x
Min Volvo 745 är så att jag inte kan byta bränsle. Möjligtvis kan jag få den att gå"hjälpligt" genom att sänka bränsletrycket, men har inte provat. En gång under dessa år var det nära bränslestopp, fick i 60 liter när jag tankade. Då "skrek" huvudpumpen så det hördes in i bilen den sista biten till macken.... :-)
Sedan är det som "Rådlös" skriver, den lägre förbränningstemperaturen skonar främst avgasventilerna och säten. Och, det cirkulerar en massa "skitsnack" om E85 i press och på nätet, man skulle nästan tro att det var lobbyister från oljeindustrin när det var som värst
En gång i bilens barndom fanns det en man som hette Henry Ford. När han började bygga bilar "komersiellt" så var det dåligt med och svårt att få tag i lämpligt bränsle. Han var dock inte "tappad bakom en vagn" så han började odla majs på stora arealer och tillverkade och sålde etanol till sina bilar. Skröna eller ej, men etanol i olika blandningar är inget nytt
av MickeM
#1351711
lennarte skrev: mån 02 dec 2019, 12:40
MickeM skrev:Det dräller inte av etanolmackar här på landsbygden....
Nää, men där brukar man göra etanolen själv.... :x :x
Min Volvo 745 är så att jag inte kan byta bränsle. Möjligtvis kan jag få den att gå"hjälpligt" genom att sänka bränsletrycket, men har inte provat. En gång under dessa år var det nära bränslestopp, fick i 60 liter när jag tankade. Då "skrek" huvudpumpen så det hördes in i bilen den sista biten till macken.... :-)
Sedan är det som "Rådlös" skriver, den lägre förbränningstemperaturen skonar främst avgasventilerna och säten. Och, det cirkulerar en massa "skitsnack" om E85 i press och på nätet, man skulle nästan tro att det var lobbyister från oljeindustrin när det var som värst
En gång i bilens barndom fanns det en man som hette Henry Ford. När han började bygga bilar "komersiellt" så var det dåligt med och svårt att få tag i lämpligt bränsle. Han var dock inte "tappad bakom en vagn" så han började odla majs på stora arealer och tillverkade och sålde etanol till sina bilar. Skröna eller ej, men etanol i olika blandningar är inget nytt
Jag var mer inne på bil från fabrik avsedd för etanol/bensin att tanka det som finns tillgängligt för stunden.

Inte konvertera min befintliga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1351733
Slitage-hysterin var ju mest pga. undermåttlig E85 på den tiden. E85 har blivit markant bättre med åren(medans bensinen blivit sämre i mångt och mycket), så nu för tiden är slitaget udda jämnt skulle jag säga.
Dessvärre lever ju denna tidigare halv-skröna kvar än idag, vilket jag vill skylla mycket på politikerna för som helt hoppade av E85-tåget när det "var som värst" och inte säger ett ljud om det längre.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]