Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oscar11
#1351627
Hej

Har en XC 40 2020 på beställning med förväntad lev v.10. Har inte valt att köpa vinterdäck via ÅF utan privat.

Har ni några tips?
Bor i Skåne, och kommer köra ca 1500 mil/året.
Sommar däcken är 17”5 spoke Silver
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1351783
(större?) Fälgar från V40 passar också. Bara man ser till att däcken stämmer.
Användarvisningsbild
av 007Bond
#1356398
Fråga till på samma tema (väntar även jag på XC40):

På Volvos hemsidor refereras ofta till "18"" bromsar (i.e. min 18" fälgar krävs) vilka bilar/motorer/tillval har dessa större bromsskivor?
Användarvisningsbild
av cgullin
#1356426
Jag sitter i samma situation som du, en xc40 beställd med förväntad leverans vecak 10. Jag kollade på blocket och hittade nya vinterdäck till xc40 för 8K. Det är orginalfälg och däck som Volvo erbjuder i sin butik för det dubbla priset. Gick in på Blocket och kollade i Stockholmstrakten och det verkar finnas några uppsättningar vinterdäck till xc40, så ta en titt där :)
av Oscar11
#1356436
Tack :) ska genast ta en koll, men frågan är om jag har tur kan jag kanske vänta till hösten om det inte är vinterväglag i Skåne från v.10
Användarvisningsbild
av cgullin
#1356534
Oscar11 skrev: tis 31 dec 2019, 14:46 Tack :) ska genast ta en koll, men frågan är om jag har tur kan jag kanske vänta till hösten om det inte är vinterväglag i Skåne från v.10
Ja det är möjligt! Hade samma tanke också men valde ändå att köpa, det ska ju ändå göras. Tänker att priserna kanske är bättre framåt våren än hösten :)
(Sen hoppas jag ju på att det kanske blir leverans 1-2 veckor innan sagd vecka :-D )
av Lockis
#1356537
Det kommer ju suga att ta leverans av bilen och inte kunna köra den för att man inte har vinterdäck :-P Bättre att ha och inte "behöva" än att inte ha också kommer det en snöstorm. Inte ovanligt att det dyker upp snö här nere i skåne efter sportlovet..
av Insjö78
#1356539
Lockis skrev: ons 01 jan 2020, 13:03 Det kommer ju suga att ta leverans av bilen och inte kunna köra den för att man inte har vinterdäck :-P Bättre att ha och inte "behöva" än att inte ha också kommer det en snöstorm. Inte ovanligt att det dyker upp snö här nere i skåne efter sportlovet..
Precis Lockis! Lurigt med snön ibland och halka för den delen med ;-) . Angående tum på fälg så klarar jag mig på 17" på min men det är en liten T3:a. Prova bygg ihop en ny bil så ser du vad för tum du kan ha till din modell i tillval vinterdäck. Eller så bara ber du åf fixa till dig kanske dyrare, men smidigare än jaga begagnat enligt mig då..
av Lockis
#1356540
Insjö78 skrev:
Lockis skrev: ons 01 jan 2020, 13:03 Det kommer ju suga att ta leverans av bilen och inte kunna köra den för att man inte har vinterdäck :-P Bättre att ha och inte "behöva" än att inte ha också kommer det en snöstorm. Inte ovanligt att det dyker upp snö här nere i skåne efter sportlovet..
Precis Lockis! Lurigt med snön ibland och halka för den delen med ;-) . Angående tum på fälg så klarar jag mig på 17" på min men det är en liten T3:a. Prova bygg ihop en ny bil så ser du vad för tum du kan ha till din modell i tillval vinterdäck. Eller så bara ber du åf fixa till dig kanske dyrare, men smidigare än jaga begagnat enligt mig då..
hehe, själv beställde jag med bilen, 17" på min nya V60 som kommer nästa vecka. 18" sommar. Orkar inte med att jaga på blocket, och bryr mig inte om fälgar på det viset. Så länge bilen rullar bra och bekvämt är jag nöjd :-D
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]