Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awjoki
#1351576
Hej alla..
jag har en s80 -99 och det har varit vissa problem som började i början av året. först gick lamba 1 och strax efter lamba 2
dom blev bytta och bilen gick ett tag in i sommaren men efter tag började den dö under körning och bilen gick inte att starta efter det utan att lyfta batteripolen(-) och vänta 1-3 min och sätta tillbaka så starta bilen som inget hade hänt.
inga felkoder har dykt upp elr lampor tänts.. det som där imot kommit senare är att när man stänger av bilen kommer ett knäppande ljud som jag lokaliserat runt tanken(nivå givaren passagerare sidan bakom föraren) och efter lite eftersökning så upptäcker jag att om jag har tanklocket avskruvat elr inte helt stängt så kommer inte ljudet samtidigt som jag öppnar tanklocket så blir det rejält vackuum släp in i tanken.. min teori är att det kan vara kolkanister ventilen som står helt öppen under gång och vill veta vad den sitter så jag kan koppla loss slangen och se om det forsätter bli extrem vakuum i tanken. tror att bensin pumpen får jobba för hårt efter ett tag och slår av pga något slags överhetnings skydd.. skulle vilja ha lite tips och råd samt veta vart ventilen sitter samt vart kolkanister behållaren sitter.. tankning till full tank går utmärkt handtaget slår inte ifrån.
av MickeM
#1351614
EVAP ventilen sitter på olika ställen beroende på årsmodeller, bilmodeller och motoralternativ.
Men framme under huven är den.

Skulle kunna vara ventilen som inte stänger.
Elektriskt fungerar den nog, annars skulle du ha lysande motorlampa. Men den kan ju falera mekaniskt och stå ständigt öppen.
Dock borde undertrycket försvinna ganska fort via öppen ventil i.s.f. när motorn stängs av.

Om du kör med lite öppet tanklock skulle den inte stanna i.s.f.

Har du läst felkoder INNAN du lyft batteriklämman? Annars glöms dom ju bort....

Jag hade nog gissat på bränslepumpreläet eller kontaktproblem med pumpen.
Det som talar emot allt ovan är ju att den går direkt efter strömlöst. Det pekar på en av modulerna. CEM eller REM.
av awjoki
#1351749
Tack.. hitta kolkanister ventilen på fläckten under luftintaget en bit ner till vänster den var full med små kolkanister sten misstänker att den sugit isig det från kanisterburken.. har nu testat att rengöra den skall återmontera den imorgon innan jag åker till jobbet och se om den funkar som den skall..
återkommer om det problemet är löst..
av Rådlös
#1351971
Du skall naturligtvis lösa det problemet som har uppstått. Men om man har en äldre bil som har dragit på sig lite "personliga egenheter" där det blir vacuum i tanken så finns det ventiler att köpa inom fritidsbåtbranschen. Dom släpper igenom luft åt båda hållen men inte något bränsle.
Racor heter filtren/ventilen (fabrikatet) och saluförs av en firma i Kungsbacka. Det finns ett par storlekar och jag satte den stora modellen i min båt. Det fungerade som det var utlovat.
Det här tipset lägger jag till för den som helst jobbar med sin bil själv och vet vad han gör. Googla på Racor filter så får ni säkert veta mer.
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya f[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]