Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1351375
När första halkan kom för ett par veckor sedan slog jag på connected safety-funktion men märkte ingenting. Nu i kväll är det ganska halt här i Trollhättan och plötsligt dök det upp en varning strax innan en korsning som var mycket hal. Abs-bromsen arbetade.
Sen kom det i en rondell där det också var halt. Körde hem på saltad väg och kom det ingen varning och det var inte heller halt.
Funktion funkar som sagt oväntat bra. Trodde den skulle varna hela tiden på vintern...
av stevvee
#1351382
Fjonsson skrev:När första halkan kom för ett par veckor sedan slog jag på connected safety-funktion men märkte ingenting. Nu i kväll är det ganska halt här i Trollhättan och plötsligt dök det upp en varning strax innan en korsning som var mycket hal. Abs-bromsen arbetade.
Sen kom det i en rondell där det också var halt. Körde hem på saltad väg och kom det ingen varning och det var inte heller halt.
Funktion funkar som sagt oväntat bra. Trodde den skulle varna hela tiden på vintern...
Ja desto fler som har det på desto bättre funkar det ju eftersom infon kommer från alla andra bilar. Enda nackdelen är att min T8 är mer benägen att skicka varningar än vad min D5a är. Så jag skapar många falska varningar.
#1351471
Xanthopteryx skrev:På 'roliga' delar av vissa vägar så är det ett fasligt larmande, från andra Volvoförare som har haft...lite roligt. =)
Haha! Så är det. Jag har nog bidragit till en massa varningar på slutet. Särskilt efter Polestartrimmet då min nya T6:a blivit mycket villig att drifta genom svängarna:-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1351677
Känner mig skyldig när man bromsar lite för hårt ”på skoj” eller spinner loss lite och man ser att bilen laddar upp info om det... ibland ser man info på helt orimliga ställen, undrar hur länge infon ligger kvar.
#1351698
V70_2005 skrev: mån 02 dec 2019, 17:20 Känner mig skyldig när man bromsar lite för hårt ”på skoj” eller spinner loss lite och man ser att bilen laddar upp info om det... ibland ser man info på helt orimliga ställen, undrar hur länge infon ligger kvar.
Jag tror tills tillräckligt många passerat platsen utan problem.
av Hypoxia
#1351727
Hur fungerar det egentligen? Jag har haft min bil i ungefär 1.5 år och har ännu inte sett en enda varning via Connected Safety trots många och långa mil på vägarna.
Svaret på första motfrågan: yes, det är aktiverat sedan dag 1 i bilen och allt annat uppkopplat fungerar.
#1351750
Som du säger:
* Aktivera funktionen
* Se till att privat internet fungerar (inte VoC)
* Testa genom att bromsa där det är redigt halt (den triggar inte om du måste bromsa väldigt hårt för att det skall släppa). Testa även genom att starta från skithalt ställe, såsom polerat rödljus eller rondell. OM din antislirlampa tänds, så skall varningstriangeln för CS ha tänts innan det, är min erfarenhet. Vet inte var du bor men i dag kring mälardalen torde bli perfekt med snö, övergående till regn, på kalla vägar har potential till att bli värsta skridskorinken.

Fungerar det ändå inte?
Prova bocka i och ur och testa igen.
Fungerar det ändå inte?
Besök en verkstad...
av least
#1351802
"många och långa mil på vägarna", det låter som att man kör mycket på stor väg/motorväg, där är det sällan halt. Och då finns inget att varna för?

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]