Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1351193
Detta har diskuterats tidigare, sök på det. Rent teoretiskt så går det inte för det finns inget att fästa det i. En 4-dörrars har du "hatthylllan", men på 5-dörrars finns inget. Men leta upp det som skrivits innan. Sedan ska ju besiktningen godkänna det också
Användarvisningsbild
av lennarte
#1357501
På nyare bilar (SUV-ar, kombis) verkar det allmänt vara fäst i taket. De är kanske möjligt att det finns en förstärkning i taket även på 240 man kan använda, alternativt tillverka en "överliggare" som är fäst i kanterna där förstärkningar finns. Sedan ska ju bilprovningen säga sitt också
av Honta
#1359930
Inväntar mitt 3 nackstöd. Sedan ska jag börja kolla på att montera upp ett lastgaller som det 3:e nackstödet ska sitta fast på. Och i den vevan ska jag kolla på bältets utformning/plasering. Men att bästa i taket, väckte lite andra bygg alternativ .
Användarvisningsbild
av lennarte
#1359958
På min 745-a (88B )sitter orignal monterat lastskydd. Där är 3-dje nackskyddet monterat i lastskyddet också, knappast en montering som skulle vara godkänd idag. Lastskyddet är bara "tryckt" fast mot ryggstödet i plast fästen så det släpper nog direkt om man skulle bli påkörd bak med passagerare där. Övre fastsättningen (8 mm sprintar) är gjord för att det ska vara lätt att plocka bort, snarare än en säker lösning som krockskydd. Kanske med en kraftigare fastsättning (4 st fasta punkter) och ett fäste i mitten för bältet skulle det funka. Men då försvinner möjligheten att snabbt kunna fälla baksätet.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1361644
Tänkt lite på ditt bygge med 3 punktsbälte i mitten.

Idé
Om du gör en balk som du lätt kan lyfta ur ett fäste på vardera sidan med en sprint överst. Två fästen för balken som du fäster den i och sprinten överst.
Stil dom sprintar man använder för motorhuvsfästen.

I-------------------l <----- balken

XXX:::::XXX
XXX:::::XXX
XXX:::::XXX
XXXXXXXX <----- fästet

X:::::::::::::::X
X:::::::::::::::X
X:::::::::::::::X
XXXXXXXX <----- baksida fäste

Göra fästet i plattjärn : = tommrum
Övre raden "fäste" baksida, nån ögla
för sprinten

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk




#1361711
Har också haft denna idéen i huvudet ett par gånger men det krävs väldigt mycket jobb för det.
Det finns ingenting att fästa bältet i på ett bra sätt hur du än gör.
Om du nu ska ha trepunkts i mitten så är det enklaste att byta ut hela baksätet till ett säte som redan är gjort för trepunkts. Problemet med det är att såna säten brukar vara för breda för 240/245 osv. Hoppas du finner denna informationen hjälpsam.

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]