Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1351007
Hej alla! Jag hoppas att någon kan peka mig i rätt riktning gällande två frågor.

1. Jag behöver en ny styrväxel till min V70 - 04. Finns det någon site man kan hitta OEN på den styrväxel som sitter i nu? Dessvärre vet jag att den som sitter i nu är den typ som användes en handfull månader under 2004 så den är snordyr, varvid jag fått veta att man kan använda en annan styrväxel (den som kom efter om jag minns rätt) men att man då också måste byta styrkrona. Denna lösning skulle dock bli våldsamt mycket billigare. Jag skulle alltså behöva veta OEN på respektive styrväxel.
2. Kan någon tipsa om hur man kommer in i en V70N - 04 där batteriet är heldött och det enda låset på bilen (förardörren) havererat?

Tack på förhand :)
#1351026
Styrväxeln vet jag inte.

Men fungerar fjärrlåset och det bara är batteritorsk kan du sätta hjälpström på grova kabeln på startmotorn. Underifrån. Startmotorn sitter fram, på mitten av bilens bredd. (I alla fall om du har bensinmotor)
Sitter en plast under, får du släppa ner den.

När du sedan låst upp bilen lagar du nyckellåset i dörren, och vrider det emellanåt,( tex vid varje biltvätt)

Fungerar inte fjärrlåset, så kommer man inte in utan att skada bilen.
#1351118
Tusen tack för informationen om var startmotorn sitter :) Fjärrlåset funkar, men bilen står VÄLDIGT illa till och självklart sitter plastkåpan kvar under motorn. Jag kommer alltså inte åt startmotorn (?). Finns inga andra pluspomer någonstans som man kan komma åt?
Nog måste väl något knep med sågklinga, trådgalge eller annat kunna öppna en bil utan att skada den? Alla tjyvar som bryter sig in i bilar skadar ju inte bilen. Jag behöver ju bara komma in i bilen för att kunna byta batteriet i lastutrymmet, så jag behöver inte få upp rattlås eller annat (jag har ju nyckeln). Så tips mottages varmt.
#1351138
Ja, men den står i en backe, det är tight med utrymme på alla håll utam bakom.
Jag är tacksam för all info, hjälp och uppslag, men att plocka ner plastkåpan är den absolut sista utvägen. Frågan är om det inte är värt att knacka en ruta innan jag väljer att ta ner plastkåpan.
#1351145
Ingen enkel lösning, men om du kan lyfta bilen i framändan med domkrafter, så kanske du kan skjuta in lastpallar under framhjulen? Då kan du åla dig in under bilen och den står säkert kvar hela tiden. Det är snö och kallt nu. Det krävs en Scooteroverall eller liknande om du skall åla dig på marken.
Det finns en annan möjlighet, men dels måste du ha ett 13-poligt släpvagnsuttag och naturligtvis en dragkrok med detta uttaget. Men högst troligt är din bil för gammal för detta? Ett av stiften i dragkontakten, jag tror det är 9 eller 11 (?) skall gå direkt till batteriplus. Fungerar inte på 7-poliga kontakter.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]