Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Byggsture
#1350193
Får min V60 T6 TE om tre veckor, väntat länge känns det som, beställdes i slutet av mars. Jag skulle gärna ta del av lite info om hur långt ni kommer på eldrift framförallt på nya batteriet. Skriv gärna vilka inställningar ni kör på och har bäst erfarenheter av. Så snart jag får min egen ska jag dela med mig, upplever att det är svårt att hitta bra info kring detta ämne. Ps. Hjälp till att hålla tråden ren kring trådens ämne och börja inte skriva och fråga om en massa annat här, tack!
av volvojesus
#1350259
Kör du inte som en biltjuv och istället kör försiktigt så lär du komma runt 50 km med 3:e generationens batterier (intro ÅM 2020). Beroende på komforttjänster t.ex stolsvärme, halvljus, A/C osv) så kan det dock bli kortare sträckor kanske 25-35 km en kall vinterdag.
av Byggsture
#1350647
Mest motor gjorde nyligen ett räckviddstest, dock med gamla batteriet på 10,4kwh. Testet gjordes vid 8 graders temperatur. Resultatet blev. Volvo V60 T8 Twin Engine: 43,4 km (BMW 330e: 40,3 km Volkswagen Passat GTE med nya batteriet/modellen: 38,9 km). Med det nya 15% större batteriet på 11,6kwh så bör det ge ganska exakt 50km räckvidd vid samma förhållande.
Längtar efter att få hämta ut den om tre veckor så man kan få testa...
av swemax
#1350658
Det är väl ingen skillnad på E drivlinan
Och tjänstevikten är den samma för T8 som för T6TE

Så det bör inte vara någon skillnad

Däremot kan du eventuellt få lägre bensinförbrukning på långresa


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Monnier
#1350664
swemax skrev:Det är väl ingen skillnad på E drivlinan
Och tjänstevikten är den samma för T8 som för T6TE

Så det bör inte vara någon skillnad

Däremot kan du eventuellt få lägre bensinförbrukning på långresa


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Näe......vette fasen vad jag tänkte när jag skrev det där...... här pratar vi ju om ren el-förbrukning....... :D
av pellemando
#1350690
Byggsture skrev: tis 26 nov 2019, 20:17 Mest motor gjorde nyligen ett räckviddstest, dock med gamla batteriet på 10,4kwh. Testet gjordes vid 8 graders temperatur. Resultatet blev. Volvo V60 T8 Twin Engine: 43,4 km (BMW 330e: 40,3 km Volkswagen Passat GTE med nya batteriet/modellen: 38,9 km). Med det nya 15% större batteriet på 11,6kwh så bör det ge ganska exakt 50km räckvidd vid samma förhållande.
Längtar efter att få hämta ut den om tre veckor så man kan få testa...
Den nya GTE med 70km räckvidd?
av Monnier
#1350697
pellemando skrev:
Byggsture skrev: tis 26 nov 2019, 20:17 Mest motor gjorde nyligen ett räckviddstest, dock med gamla batteriet på 10,4kwh. Testet gjordes vid 8 graders temperatur. Resultatet blev. Volvo V60 T8 Twin Engine: 43,4 km (BMW 330e: 40,3 km Volkswagen Passat GTE med nya batteriet/modellen: 38,9 km). Med det nya 15% större batteriet på 11,6kwh så bör det ge ganska exakt 50km räckvidd vid samma förhållande.
Längtar efter att få hämta ut den om tre veckor så man kan få testa...
Den nya GTE med 70km räckvidd?
Njae. 56km enligt WLTP ;)

38.9 enligt auto motor sport

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Neno
#1351282
Där ser man skillnaden på hur mycket våt vägbana och tre grader gör, plus massa annat i trafiken så klart. För båda bilarna har väl lika stort batteri mm

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]