Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1346657
svergie2 skrev: tor 07 nov 2019, 17:43 Ja det var ju tråkigt Lennart! Har tänkt på detta på V60in och har gömt undan en nyckel. När jag köpte saaben så märkte jag att man inte kan ta nyckeln ur låset på kroken när den är av, vilket är smart tycker jag. Då sitter nyckeln alltid i kroken!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Det är samma på min V70 med Volvos krok. Nyckeln sitter där den sitter när kroken är av. Vilket den alltid är när jag inte använder den. Dvs 95 % av tiden.
av klacken
#1346669
Kan väl va olika på fabrikat men på min är det bara att ta lös plastlocket som täcker låset så är det en mutter under att skruva bort så går låset att ta bort. Här i Finland kollas inte krokar vid besiktning så alla är fastrostade :-)
av SnurreSprätt
#1346932
Går att beställa nya nycklar till volvo dragen från bla England rätt billigt, finns en 3 eller om det va 4-siffrig kod som är stämplad och alla cylindrar med denna kod har samma nycklar.
Struntar man fullkomligt i stöldskydds funktionen så kan man borra ut cylindern (tar ca 1-5min) och draget funkar som det ska ändå (hänga på/hänga av kroken), med skillnaden att det inte går att låsa vredet så att säga så draget i sig kan tjuvas.
Går även att beställa nya lås hos Volvo, men dom kostade lite över 600kr har jag för mig - förutsatt att dom inte tagits ur lager nu (va nått år-2 sen jag hade det på tal på lokala volvo firman).
av berrabus
#1346947
LennartL skrev:Nej det är Volvos egen dragkrok.
Ja precis, Volvo tillverkar inga dragkrokar utan det är andra som gör det för dem.
SnurreSprätt skrev:Går att beställa nya nycklar till volvo dragen från bla England rätt billigt, finns en 3 eller om det va 4-siffrig kod som är stämplad och alla cylindrar med denna kod har samma nycklar.
Struntar man fullkomligt i stöldskydds funktionen så kan man borra ut cylindern (tar ca 1-5min) och draget funkar som det ska ändå (hänga på/hänga av kroken), med skillnaden att det inte går att låsa vredet så att säga så draget i sig kan tjuvas.
Går även att beställa nya lås hos Volvo, men dom kostade lite över 600kr har jag för mig - förutsatt att dom inte tagits ur lager nu (va nått år-2 sen jag hade det på tal på lokala volvo firman).
Se mitt tidigare inlägg. Behöver inte beställa från England.
av Andreas12
#1346959
MickeM skrev: tor 07 nov 2019, 17:29
Andreas12 skrev: tor 07 nov 2019, 17:11 Av nån dum anledning måste den gå att ta loss..
Varför låsfunktionen måste kontrolleras?
Varför tror ni? Allvarligt
Är knappast så man lär tappa kroken när den inte går att lossa längre..
Har du någonsin varit med om att en krok som sitter fast lossnat?
Personligen har jag slutat köpa bilar med lös krok, är bara en massa jobb med det.
Användarvisningsbild
av LennartL
#1347192
Vilken tur jag har.
Har hittat nycklarna. Dom låg på sidan av handsfacket mellan skenorna för sitsen.
Men nu kommer jag att dela upp nycklarna så att jag alltid har en hemma och en i bilen.
Tack alla för svaren.
Lennart
av skaanlj
#1350618
From. 15 eller 16 oktober är det nu "lag" på att alla delbara drag MED låscylinder SKALL gå att låsa och låsa upp med nyckeln, oavsett hur låsfunktionen är! ( Urtagbar nyckel i både låst och olåst läge eller bara i låst läge)
Detta enligt bilprovningen IDAG.

Mvh
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]