Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av baggen
#1350023
Tjo. När jag bytte till vinterdäck såg jag att det måste bli nya sommardäck till våren. Visste att de var slut redan i höstas. Vad tror ni om KUHMO ECSTA PS 71 235/40 19 till vanlig svensson körning. Det märket har ju funnits på svenska marknaden ganska länge. Borde inte vara skit
av UnleashFusion
#1350026
baggen skrev: lör 23 nov 2019, 17:34 Tjo. När jag bytte till vinterdäck såg jag att det måste bli nya sommardäck till våren. Visste att de var slut redan i höstas. Vad tror ni om KUHMO ECSTA PS 71 235/40 19 till vanlig svensson körning. Det märket har ju funnits på svenska marknaden ganska länge. Borde inte vara skit
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Kumho/Ecsta-PS71.htm

Har dock aldrig provat icke-märkes däck så har inte mycket att säga.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1350061
Jag behöver precis samma dimension till min V60 till våren.
La på Dunlop i våras, de slets ner totalt under den gångna sommaren.
Tysta, behagliga, spänstiga, kursstabila i 200+ men totalt värdelösa när det kommer till hållbarhet och slitstyrka.

Jag har kört på de allra flesta märken (dock inga "kinadäck") genom åren, favoriten totalt sett hittills är Goodyear.

Då jag har testat de flesta märken är jag inne på att testa något av de återstående: Fulda, Vredestein, Bridgestone, Uniroyal och Nokian. Är dessa kassa blir det Goodyear igen.
Kuhmo skulle jag aldrig lägga på min bil, men valet är fritt :-)
av baggen
#1350064
Körde Brigstone potenza nu. De gick tyst och mjukt men jag tyckte att de tog slut väldigt fort. Kollade på en del däck test och Kuhmo hamnade bara steget efter prestanda däcken. Därför funderar jag på om de är så dåliga. Kör ju varken bana eller Autobahn eller 200+ km/h.
Alltså svensson körning. Till och från jobbet och någon semester resa på sommaren. Kör mindre än 1000 mil om året.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1350065
baggen skrev: lör 23 nov 2019, 21:19 Körde Brigstone potenza nu. De gick tyst och mjukt men jag tyckte att de tog slut väldigt fort. Kollade på en del däck test och Kuhmo hamnade bara steget efter prestanda däcken. Därför funderar jag på om de är så dåliga. Kör ju varken bana eller Autobahn eller 200+ km/h.
Alltså svensson körning. Till och från jobbet och någon semester resa på sommaren. Kör mindre än 1000 mil om året.
Kör man så lite kan de säkert fungera.
Jag kör ca 3500/år och åtminstone 600-800 mil av dessa är utomlands.
Vissa av de lite billigare däcken är stenhårda (som en plast/gummi-puck), men Kuhmo har jag ingen direkt koll på när det gäller den biten.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1350074
Petterlundstrom skrev: lör 23 nov 2019, 21:40 På ett år kan tilläggas!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Du körde 5000 mil under en säsong med dessa däck?
Med vilken bil? Nuvarande V70?
Användarvisningsbild
av Funk
#1350113
Med reservation för att jag inte kört just den modellen från Kumho så har både Kumho, Hankook och Bridgestone funkat bra som fabrikat. Vi körde originalmonterade Bridgestone 19" på företagets V60 för några år sedan och dom var lite sämre när det började bli kallt, men det var inte dramatiskt. Frugan körde Kumho på sin småbil i flera år, och dessa var väldigt tysta och med suveränt våtgrepp..
Dessa tre märken sitter väl dessutom som standard från bilfabriker av olika slag, så rädslan för att det är rent skräp borde vara obefogad.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1350305
fjohan82 skrev:
Petterlundstrom skrev: lör 23 nov 2019, 21:40 På ett år kan tilläggas!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum
Du körde 5000 mil under en säsong med dessa däck?
Med vilken bil? Nuvarande V70?
Hejsan!
Nej! Med en Ford Focus kombi 2005. Men materialet i däcken torde väl vara samma oavsett om de sitter på en Focus eller en V70. Pendlade 4000 mil på ett år fram och tillbaka till jobbet och tusen mil privat.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]