Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hink84
Jag kommer köpa easee boxen, dels för att den är prisvärd och för att jag kör Tibber som elleverantör, det innebär (som med många andra boxar kanske) att jag kan detaljstyra när laddning ska ske till bilen (tex när elpriset är som billigast under dygnet så sköter Tibber och easee boxen det automatiskt)
av Neno
Utan att ha provat den tänker jag såhär.
När jag kommer hem från jobbet kommer jag ha ca 10-15 km el kvar, när jag kommer hem vill jag gärna ladda 16a ifall jag skall iväg igen till affären eller liknande. I annat fall vill jag ladda 6a under natten

Och i easee boxen får jag gå in på appen och ändra laddströmmen, jag gillar inte riktigt wifi styrningar, kommer laddströmmen ändras nu eller tar de 30min innan den gör det tänker jag?

Touchknappen gillar jag inte för jag tänker vinter, kommer det vara snö och is på boxen.
Kommer jag behöva skrapa boxen med en isskrapa för att komma åt knappen.

Har hittat en box på evconnect som heter wallcharger. Som jag gillar, fördelar: knapp på sidan för att snabbt ändra strömmen. Vet ej om den är touch eller riktig men den är på sidan.
Display för att se inställd ström mm.
Långt svar på en kort fråga.

Zanders skrev: fre 22 nov 2019, 16:22 @Neno,

Va är det du inte gillar med touchknappen?
Tack för alla tips!

Jag kommer köra kabeln som följer med rätt in i mitt uttag på utsidan, och ställa bilen att ladda mellan 24-06...de 35 km man får av batteriet laddar på 4 timmar. Om propparna går eller uttaget börjar se trött ut, så blir det en box och höja huset till 25A.

Jag har laddat hela veckan nu utan problem...uttaget är lite ljummet men inte farligare än så.
Användarvisningsbild
av Perra83
Andreas2019 skrev: lör 23 nov 2019, 12:28 Tack för alla tips!

Jag kommer köra kabeln som följer med rätt in i mitt uttag på utsidan, och ställa bilen att ladda mellan 24-06...de 35 km man får av batteriet laddar på 4 timmar. Om propparna går eller uttaget börjar se trött ut, så blir det en box och höja huset till 25A.

Jag har laddat hela veckan nu utan problem...uttaget är lite ljummet men inte farligare än så.
Du skulle kanske kunna byta kablar från centralen till uttaget (enkelt jobb) Det är säkert bara 1,5 kvadrat kablar framdragna. Byt till minst 2,5 kvadrat kablar. Det måste ändå göras om en laddbox ska användas. 25A huvudsäkringar låter väldigt onödigt.
av Monnier
Däremot så vill jag trycka på vikten av Jordfelsbrytare typ-B oavsett laddstation eller laddning via vanligt vägguttag.
Det är inte bara för din elbils skull utan det skyddar även mot exempelvis problem i grannars solceller/elbilsladdning

Det jag pratar om är att små DC-läckage från exempelvis solceller och elbilsladdare som sitter på samma transformatorstation. Dvs de närmsta hushållen i området. Det r'cker med ett totalt läckage på 6mA från alla de hushållen för att de riskerar att störa ut vanliga jordfelsbrytare av Typ-A vilket gör att ett elfel som normalt skulle brytas innan branden uppstår inte kommer brytas av dina jordfelsbrytare av typ A
av Monnier
Perra83 skrev:Dom här är typ A va?
Japp. Det ser du på bokstaven som sitter över rutan men vågformer (längst till höger på den lilla och typ i mitten på den stora)
Användarvisningsbild
av Perra83
Monnier skrev: lör 23 nov 2019, 16:38
Perra83 skrev:Dom här är typ A va?
Japp. Det ser du på bokstaven som sitter över rutan men vågformer (längst till höger på den lilla och typ i mitten på den stora)
Jaja okej 👌🏻
Några nya jordfelsbrytare kan man kosta på sig.
av Monnier
Ja det skadar inte. Dessutom är du framtidssäker iom att dc-läckage troligen kommer att öka eftersom fler och fler får laddbara bilar och solceller med mera.
av Monnier
Jag har 11 jordfelsbrytare/personskyddsautomater i min anläggning så jag satte en Jordfelsbrytare Typ-B som är fördröjd och 300mA vid huvudbrytaren. Efter den sitter sedan alla andra jfb/psa parallellkopplade (30mA)

Det betyder i praktiken att vid ett jordfel så kommer mina Typ-A bryta först men skulle de vara "blinda" på grund av DC-läckage så har jag i alla fall en Typ-B som kommer lösa fast lite senare. Den blir ett brandskydd. Sedan kommer jag byta de övriga efter hand.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]