...

Moderator: Moderatorer

#1349660
:laugh:
Micce1980 skrev: en dag kommer det säkert pipa som det gör om man skippar bältet när man kör för fort, för nära eller om bilen tycker man kör för dåligt på annat vis
Såhär är det redan idag :laugh: Min volvo plingar och blinkar om jag kör för snabbt. (visseligen har jag själv ställt in den på 10 över).
Den klagar också om jag är för nära.
Och kör jag riktigt kasst så skulle den nog tycka att jag ska ta rast också.
Har fått meddelande om att ta rast en gång när jag blev bländad av våt vägbana och var tvungen att byta till solglasögon.
#1349664
Lockis skrev::laugh:
Micce1980 skrev: en dag kommer det säkert pipa som det gör om man skippar bältet när man kör för fort, för nära eller om bilen tycker man kör för dåligt på annat vis
Såhär är det redan idag :laugh: Min volvo plingar och blinkar om jag kör för snabbt. (visseligen har jag själv ställt in den på 10 över).
Den klagar också om jag är för nära.
Och kör jag riktigt kasst så skulle den nog tycka att jag ska ta rast också.
Har fått meddelande om att ta rast en gång när jag blev bländad av våt vägbana och var tvungen att byta till solglasögon.
Ja vi är säkert på god väg och de låter som en bil jag gillat, och gillat om fler hade ;-) Nyaste bilen jag kört var en 2018 Ford Fiesta hyrbil, den hade bara Lane assist och tpms förutom den utrustning i den bil jag äger så är inte jättebevandrad med alla nyheter :-)

Kom förresten på att ja hörde på radion nyligen att följande måste finnas på alla nya bilar som säljs i EU från mitten 2022

Intelligent farhållare
Förberedelse för alkolås
Trötthetsvarnare
Varnare för om föraren blir distraherad
Nödstoppssignaler
Backningsövervakning
Svart låda, händelsedata-inspelning
Däcktrycksövervakning
Avancerade nödbromssystem
Filhållningssystem
Större skyddszoner för gångtrafikanters huvud
#1349665
@Micce1980, Det mesta i den listan låter väldigt vettigt! Tror jag har det mesta idag. Dock ingen förberedelse för alkolås (Även om det ligger en Dräger 3820 i byrålådan).

Vill du prova av funktionerna är det bara att ta sig till närmsta ÅF med lite roligare utrustade bilar.
Har visserligen Head-up i min där jag får avstånds anmärkning, osäker på hur det fungerar om det ens finns i bilar från volvo utan head-up idag.
#1349687
SBergdahl skrev:Jag satt f ö och svor över vad jag tror är de adaptiva helljusen igen häromkvällen. Fan vad många nya bilar bländar, Volvo överrepresenterade. Men slår jag på mitt helljus igen då upphör blandningen i exakt samma ögonblick. Tydligen är mitt halvljus inte tillräckligt bländande eftersom den mötande bilen inte anpassar sig till mig med mindre än att helljusen är tända..
Mötte senast igår kväll en sådan, nästan lite komiskt, jag var tvungen att ha helljuset tänt för att den bilen överhuvudtaget skulle fatta att den inte skulle dra på fullt ljus igen, så jag tröttnade helt enkelt och gav till slut blanka fan i att blända av.
Men jag vet att mitt halvljus inte är dåligt, nypolerade strålkastare med relativt nybytta xenonlampor, gissar snarare att hans sensorer inte var rengjorda för SÅ dåligt brukar dom inte fungera, och det var något tyskt fabrikat den här gången, en SUV av något slag.
#1349728
Angående ett par kommentarer tidigare i tråden:

Fokuset från körskoleläraren var att eleven enkelt skulle se rödljuset.

Jag kan tycka att det finns fler parametrar att ta hänsyn till. Om du kör fram till linjen så blockerar du inte annan trafik och gör att köer etc. flyter bättre. Då tycker jag att fokuset på att själv se bra kan anpassas lite så att du ser när du lutar dig framåt, och stör andra så lite som möjligt.

Som generell regel tycker jag att du kör fram till linjen vid korsningen. I undantagsfall kan du välja att stanna tidigare. Om du från en vanlig bil inte ser rödljusen när du står vid linjen så är korsningen och utrustningen i den feldesignad.
#1349751
Malmstroem skrev: fre 22 nov 2019, 10:41 Angående ett par kommentarer tidigare i tråden:

Fokuset från körskoleläraren var att eleven enkelt skulle se rödljuset.

Jag kan tycka att det finns fler parametrar att ta hänsyn till. Om du kör fram till linjen så blockerar du inte annan trafik och gör att köer etc. flyter bättre. Då tycker jag att fokuset på att själv se bra kan anpassas lite så att du ser när du lutar dig framåt, och stör andra så lite som möjligt.

Som generell regel tycker jag att du kör fram till linjen vid korsningen. I undantagsfall kan du välja att stanna tidigare. Om du från en vanlig bil inte ser rödljusen när du står vid linjen så är korsningen och utrustningen i den feldesignad.
Det stör mycket mer att inte se signalen bra och därmed inte köra direkt än att stå en meter eller två bakom linjen. Det senare är försumbart på det stora hela. Men givetvis får man göra en helhetsbedömning av om det innebär att man står i vägen på något sätt. Och att se signalen lätt är ju också en tolkningsfråga, rimligt lätt får det ju vara men lite får man ju orka vrida på huvudet också.

Sedan kan mycket väl både linjen och signalen vara dåligt placerade, det förekommer rätt ofta.
#1349783
Vänstersväng från högerfilen i tvåfiliga rondeller tycker jag är en bra kandidat. Rätt vanligt förekommande i Linköping.
Jag vet, det är inte olagligt, bara väldigt dumt eftersom det skapar incidenter. Trafikskolorna jobbar tydligen på att få igenom en lagändring
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1349787
Erik Å skrev:Vänstersväng från högerfilen i rondeller tycker jag är en bra kandidat. Rätt vanligt i Linköping.
Jag vet, det är inte olagligt, bara väldigt dumt eftersom det skapar incidenter. Trafikskolorna jobbar tydligen på att få igenom en lagändring
Den här är helt galen.. I vissa fall är den inte olaglig men det börjar bli fler och fler rondeller där höger fil är till för vänster sväng eller rakt fram.
#1349792
Erik Å skrev: fre 22 nov 2019, 16:29 Vänstersväng från högerfilen i tvåfiliga rondeller tycker jag är en bra kandidat. Rätt vanligt förekommande i Linköping.
Jag vet, det är inte olagligt, bara väldigt dumt eftersom det skapar incidenter. Trafikskolorna jobbar tydligen på att få igenom en lagändring
Är cirkulationen bara korrekt utformad uppstår inte det problemet. Tyvärr är det ofta inte rätt gjort från början.

Korrekt = som en spiral så att man naturligt leds utåt om man inte aktivt gör ett körfältsbyte inåt.
Och så givetvis att det faktiskt är vägvisat korrekt i infarten.

Ibland är det dock två korrekta körfält för vänstersvängande både skyltat och målat, men då är det inte tillåtet att köra rakt fram i väster heller.
  • 1
  • 480
  • 481
  • 482
  • 483
  • 484
  • 543

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]