Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1349750
fkullberg skrev:Ja, banden är fulla. Hur man än vrider och vänder så klarar Torslanda bara av 350.000 bilar om året, och det kör dom. Även om bilen monteras i gent så pressas plåten i Olofström och monteras tills viss del ihop i Torslanda. Slutmonteringen sker i gent
Sant, och en volvo är alltid en volvo :-)
Elektrikern84 skrev:Problemet är att jag inte kan ladda hemma. Eller kan och kan. Har motorvärmar-uttag men en massa skvaller tanter och gubbar i föreningen som kommer gnälla att se inte vill betala föreningens el för att jag ska ladda bilen. Jag jobbar ju på Elverk så hitta nånstans att ladda är inga bekymmer så men man vill inte riskera jobbet för att man ”lånar” el
Jag har inte ens motorvärmar uttag hemma :O
Har försökt i snart 2 år att få min hyresvärd att sätta upp laddstolpe, men det är som att prata med en vägg.
Blir eventuellt flytt i nästa år dock, så då kanske det finns möjlighet att ladda en bil. Men då blir det mest troligt beställning av förmånsbil. Har faktiskt sneglat lite på Audi Q5 TFSIe 55 då den ligger jäkligt bra till i pris. 600k för en bra utrustad bil Tror den landade på 680k när jag lagt till lite lull innan rabatt
Elektrikern84 skrev:Byggs alla vanliga V60 i Belgien nu? Min CC tillverkas i Göteborg ändå
Ja man vet ju inte hur andrahandsvärdet blir. Om tre pr kanske det dykt upp fler och bättre både hybrider och 100% elbilar vilket kanske sänker andra handsvärdet ännu mer på en redan dyr bil.
Njäe, det finns dem som har torslanda som fabrik :-) Beror helt enkelt på.
av Elektrikern84
#1349821
Lockis skrev: fre 22 nov 2019, 09:48
Elektrikern84 skrev:Japp, lite roligt, får se i slutändan hur det stämmer eller inte. Går dock nu i tankarna om jag ska ta en T6 TE istället fast med samma utrustningspaket. Dock blir det ju en vanlig V60 i så fall och byggd i Belgien. Jag har inget emot Belgien men jag tycker känslan är lite cool med lappen "Made in Sweden" på B - Stolpen.
Problemet är merkostnaden på c.a 95000 kr.... Man får mkt HVO eller Diesel för den slanten.
Funderade likadant som du och den enda anledningen till att jag inte valde T6TE var pga ingen laddningsmöjlighet hemma.
Du får ju tillbaka ~25.000 i miljöbonus.
Sen sparar du ca 8000 i skatt om året. Så jag räknade av 50.000 ifrån priset och fick då en bättre kalkyl. Dock så hade jag behövt kunna ladda hemma för att det skulle vara värt det.
Kan man ladda hemma och har möjlighet att köpa en hybrid är det nästan alltid en bättre affär skulle jag vilja påstå.
Sen är det ju det här med 2:a hands värde som blir svårt. men 50% kan man nog räkna på oavsett vilken du väljer. Och då är merkostnaden "bara" 25.000 efter 3 år för en T6TE räknat på inköpspris. Dem andra 25.000 kanske man lyckas köra in på eldrift, kanske inte :-)

Min V60 byggs också i Belgien, blev först lite ledsen. En av anledningarna att köpa volvo för mig är för att stötta svensk ekonomi och om bilen byggs i Belgien av belgiska arbetare så kände jag att det blev mindre pengar till svenska arbetare. Tröstade mig med vetskapen att det är fullt på banden i gbg! :-)
Vad får du för V60?? Spec?
av Bempo
#1349827
Jag kan bara gratulera till beställning av V60CC. Det är mer än 11 månader och 800 mil sen vi fick vår, byggd i Torslanda, och det är en kanonbil. Enda saken jag har svårt för är det urusla backljuset men snart sitter det extra backljus på den efter bra tips här på forumet. Tiden går fort och nästa vecka ska ”nya bilen” in på första service. Hoppas det går bra :)
av Lockis
#1349846
Elektrikern84 skrev:
Lockis skrev: fre 22 nov 2019, 09:48
Elektrikern84 skrev:Japp, lite roligt, får se i slutändan hur det stämmer eller inte. Går dock nu i tankarna om jag ska ta en T6 TE istället fast med samma utrustningspaket. Dock blir det ju en vanlig V60 i så fall och byggd i Belgien. Jag har inget emot Belgien men jag tycker känslan är lite cool med lappen "Made in Sweden" på B - Stolpen.
Problemet är merkostnaden på c.a 95000 kr.... Man får mkt HVO eller Diesel för den slanten.
Funderade likadant som du och den enda anledningen till att jag inte valde T6TE var pga ingen laddningsmöjlighet hemma.
Du får ju tillbaka ~25.000 i miljöbonus.
Sen sparar du ca 8000 i skatt om året. Så jag räknade av 50.000 ifrån priset och fick då en bättre kalkyl. Dock så hade jag behövt kunna ladda hemma för att det skulle vara värt det.
Kan man ladda hemma och har möjlighet att köpa en hybrid är det nästan alltid en bättre affär skulle jag vilja påstå.
Sen är det ju det här med 2:a hands värde som blir svårt. men 50% kan man nog räkna på oavsett vilken du väljer. Och då är merkostnaden "bara" 25.000 efter 3 år för en T6TE räknat på inköpspris. Dem andra 25.000 kanske man lyckas köra in på eldrift, kanske inte :-)

Min V60 byggs också i Belgien, blev först lite ledsen. En av anledningarna att köpa volvo för mig är för att stötta svensk ekonomi och om bilen byggs i Belgien av belgiska arbetare så kände jag att det blev mindre pengar till svenska arbetare. Tröstade mig med vetskapen att det är fullt på banden i gbg! :-)
Vad får du för V60?? Spec?
Hur menar du?
Jag har tagit samma bil som jag byggt och beställt men ändrat till T6TE motor istället för D4AWD. vilken specc man har är egentligen oviktigt då det är motor kostnaden som ändras bara.
av Monnier
#1349851
Lockis skrev:
Elektrikern84 skrev:
Lockis skrev: fre 22 nov 2019, 09:48 Funderade likadant som du och den enda anledningen till att jag inte valde T6TE var pga ingen laddningsmöjlighet hemma.
Du får ju tillbaka ~25.000 i miljöbonus.
Sen sparar du ca 8000 i skatt om året. Så jag räknade av 50.000 ifrån priset och fick då en bättre kalkyl. Dock så hade jag behövt kunna ladda hemma för att det skulle vara värt det.
Kan man ladda hemma och har möjlighet att köpa en hybrid är det nästan alltid en bättre affär skulle jag vilja påstå.
Sen är det ju det här med 2:a hands värde som blir svårt. men 50% kan man nog räkna på oavsett vilken du väljer. Och då är merkostnaden "bara" 25.000 efter 3 år för en T6TE räknat på inköpspris. Dem andra 25.000 kanske man lyckas köra in på eldrift, kanske inte :-)

Min V60 byggs också i Belgien, blev först lite ledsen. En av anledningarna att köpa volvo för mig är för att stötta svensk ekonomi och om bilen byggs i Belgien av belgiska arbetare så kände jag att det blev mindre pengar till svenska arbetare. Tröstade mig med vetskapen att det är fullt på banden i gbg! :-)
Vad får du för V60?? Spec?
Hur menar du?
Jag har tagit samma bil som jag byggt och beställt men ändrat till T6TE motor istället för D4AWD. vilken specc man har är egentligen oviktigt då det är motor kostnaden som ändras bara.
Specen ändras dock lite i vissa fall . Kan tex inte få 4-zon klimat med en TE

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Lockis
#1349856
Monnier skrev: fre 22 nov 2019, 20:44
Lockis skrev:
Elektrikern84 skrev:
Vad får du för V60?? Spec?
Hur menar du?
Jag har tagit samma bil som jag byggt och beställt men ändrat till T6TE motor istället för D4AWD. vilken specc man har är egentligen oviktigt då det är motor kostnaden som ändras bara.
Specen ändras dock lite i vissa fall . Kan tex inte få 4-zon klimat med en TE

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Sant, och det är typ det och Four-C son försvinner. Tror inte det gick att få på t6te.
Spelar dock inte roll. Blir en D4 AWD. Konfigurationen är låst :-D
Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istäl[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Servade bilen idag och fick i samband med det uppd[…]

Jag har hittat artikelnumret, 6841206. Men den fin[…]

Spärra lådan A-traktor

Hejsan, Vi bygger om en 5cyl bensinare till trakto[…]